Compania Plafar Retail, care deține cel mai mare lanț de magazine cu produse naturale de pe piața locală, revenită după insolvență, a continuat și anul trecut să fie pe plus, dar la mare distanță de câștigul din 2016, pe fondul unei scăderi accentuate a afacerilor și a veniturilor.
Plafar Retail, pe piață din 2006, a intrat în insolvență în 2015, cu datorii de 28,1 milioane lei către aproape 100 de creditori, ieșind însă repede din procedură, în toamna anului trecut.
Compania s-a redresat, reintrând în 2016 pe profit, pentru prima dată din 2012, cu un câștig net substanțial, de 24,2 milioane lei, dar pe fondul unei reduceri dreastice a schemei de personal, tăiată de la 128 angajați în 2014 la 24 salariați.
CITEȘTE ȘI FOTO Operatorul Bursei din Londra caută în București angajați inclusiv la metrou, pe magistrala Pipera-Berceni, intens folosită de corporatiști și studențiDatele raportate acum pentru 2017 relevă că societatea a continuat să fie pe plus, dar cu un profit de doar 588.184 lei, la afaceri reduse la jumătate față de 2016 (2,5 milioane lei față de 5,5 milioane lei), cele mai mici din ultimii 10 ani, și venituri de doar circa 5 milioane lei (față de 32,7 milioane lei), de asemenea cele mai mici din ultimul deceniu.
Mai mult, numărul de angajați al companiei a ajuns la doar 8 de la peste 100 în anii precedenți.
La începutul anului, Profit.ro a anunțat că Luana Berbec, Partner de 8 ani la Plafar Retail, s-a retras din societate, cedându-și participația de 18,8% unui alt acționar.
Din 2013, ea este și proprietar al cofetăriei La Farine din București.
CITEȘTE ȘI Tranzacție surpriză: Frații Comăniciu, foști proprietari ai Delaco, lasă lactatele și intră în imobiliare - au cumpărat un mare centru comercial, prima investiție în România a grupului britanic MillerIntrarea în insolvență a companiei a fost argumentată, la momentul respectiv, prin deschiderea mult prea rapidă de magazine și concurența cu micile magazine de cartier.
"Societatea a avut un ritm de dezvoltare alert, prin deschiderea unei rețele la nivel național de circa 35 magazine naturiste, proces demarat în anii care s-au suprapus cu criza economică profundă. Dezvoltarea extensiva a fost gândită ca o oportunitate de a ocupa rapid locații în centrele comerciale care s-au deschis într-un număr mare, aceste locații fiind vizate de toți retailerii profesioniști din piață și contractate pe planurile de arhitectură, înainte ca centrele comerciale sau mall-urile să se construiască.
Astfel, deschiderile s-au succedat într-un ritm rapid fără a aștepta ca magazinele să ontre pe break even și dezvoltarea să se producă cu pași mărunți. Pe de altă parte, chiriile negociate au fost mari, efectele crizei producându-se treptat, ulterior încheierii acestor contracte și numai o parte din proprietari au fost dispuși să renegocieze substanțial costurile.
Dată fiind suprapunerea deschiderii acestor locații cu criză, multe din aceste centre comerciale nu au performat, pe de o parte din cauza scăderii puterii de cumpărare a populației după tăierea masivă de salarii, dar și ca urmare a poziționării, în multe cazuri, la distanțe mari de centrul orașelor sau din cauza unui management neadecvat.
CITEȘTE ȘI Tranzacție discretă pe piața medicală: Regina Maria a preluat o întreagă rețea de laboratoare, cu peste 4 milioane paciențiDe asemenea, o altă cauză a fost și imposibilitatea denunțării acestor contracte, decât sub sancțiunea plății costurilor locative până la sfârșitul contractului.
O altă cauză a fost șI politica prețurilor mici, care, pe de o parte, se datorează adaptării la criză și pe de altă parte înfruntării concurenței. Un factor destabilizator a fost și competiția în acest domeniu, care era formată din mici magazine de cartier, ce constituie afaceri de familie, fără deci a se plăti salarii adecvate, fiindcă vânzători erau chiar proprietarii afacerii", și-a argumentat compania intrarea în insolvență pentru 2 ani.
Compania este pe piață din 2000, fiind controlată, conform termene.ro, de portughezul Alain Bonte.