Mesaje din 2016 între piloți ai Boeing, referitoare la siguranța avioanelor 737 MAX, provoacă o nouă criză

Mesaje din 2016 între piloți ai Boeing, referitoare la siguranța avioanelor 737 MAX, provoacă o nouă criză
scris 19 oct 2019

Un pilot specializat în teste tehnice al Boeing a recunoscut că ar fi indus în eroare autoritățile de reglementare, în mod neintenționat, printr-o serie de mesaje interne din 2016 referitoare la siguranța avioanelor 737 MAX care au fost făcute publice vineri, provocând o nouă criză, transmite Reuters.

Publicarea mesajelor a dus la scăderea acțiunilor Boeing, la solicitarea de către autoritățile de reglementare a unor explicații imediate și la noi cereri din partea Congresului pentru schimbarea conducerii Boeing, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI

Două avioane 737 MAX au fost implicate în accidente fatale,  în care 346 de persoane și-au pierdut viața. 737 Max, cel mai bine vândut avion al Boeing, a fost consemnat la sol la nivel mondial după prăbușirea unei aeronave în Etiopia, pe 10 martie, în care și-au pierdut viața 157 de oameni. Accidentul s-a produs la cinci luni după prăbușirea unui avion 737 Max al companiei Lion Air în Indonezia, în care au murit 189 de oameni.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Într-un transcript al mesajelor instant între doi angajați ai Boeing, pilotul șef pentru teste tehnice al companiei la momentul respectiv, Mark Forkner, a afirmat că așa-numitul sistem anti-blocare MCAS al avioanelor 737 MAX a devenit de necontrolat în timpul unei simulări de zbor. Foncționarea incorectă a a acestui sistem a provocat prăbușirea celor două aeronave, în Indonezia și Etiopia.

VIDEO Chile, în flăcări. O majorare a tarifelor la metrou a aruncat capitala Santiago în stare de necesitate. Foc la sediul Enel CITEȘTE ȘI VIDEO Chile, în flăcări. O majorare a tarifelor la metrou a aruncat capitala Santiago în stare de necesitate. Foc la sediul Enel

Mesajele furnizate Reuters de niște surse par să fie primele observații publice potrivit cărora sistemul MCAS a devenit de necontrolat în timpul testelor de zbor, înainte ca avionul să fi intrat în exploatare.

Administrația Federală pentru Aviație (FAA) a cerut directorului general al Boeing, Dennis Muilenburg, să ofere o explocație ”imediată” pentru predarea cu întârziere a documentului ”îngrijorător” pe care Boeing l-a descoperit în urmă cu mai multe luni.

Noua descoperire a survenit cu câteva zile înainte ca Muilenburg, care săptămâna trecută a pierdut funcția de președinte al board-ului Boeing, să fie audiat în Congres.

”Aceste mesaje sugerează că Boeing nu a comunicat FAA informații dăunătoare, ceea ce este foarte îngrijorător”, a afirmat Peter DeFazio, președintele Comisiei pentru transporturi din Camera Reprezentanților, într-o scrisoare adresată vineri secretarului pentru Transporturi, Elaine Chao.

FAA a anunțat că ”analizează informația pentru a stabili dacă trebuie să ia măsuri”.

O persoană apropiată situației a spus că Boeing nu a predat documentele către FAA timp de patru luni și că documentele se află în posiesia Departamentului de Justiție.

Boeing a anunțat vineri că Muilenburg l-a sunat pe administratorul FAA, Steve Dickson, pentru a răspunde îngrijorărilor exprimate în scrisoarea sa și l-a asigurat că grupul ”ia toate măsurile posibile pentru revenirea în circulație a  avioanului 737 MAX în condiții de siguranță”.

Compania a precizat că mai devreme în acest an a pus la dispoziția autorității care investighează prăbușirile documentul care include declarațiile unui fost angajat al Boeing și l-a trimis joi Departamentului pentru Transporturi.

Boeing a colaborat în cadrul investigației Comisiei pentru transporturi și infrastructură din Camera Reprezentanților referitoare la avioanul 737 MAX și va continua să procedeze în același mod în cazul investigațiilor autorităților americane, potrivit companiei.

Boeing a transmis documentele Departamentului de Justiție și FBI în luna februarie, a spus una dintre surse.

Procuratura federală, ajutată de FBI, inspectorul general al Departamentului pentru Transporturi și mai multe comisii investighează modul în care a fost acordată certificarea 737 MAX. Iar Senatul SUA a confirmat că îl va audia pe Muilenburg pe 29 octombrie, cu o zi înainte de o audiere în fața unei comisii din Camera Reprezentanților.

Potrivit Boeing, consemnarea la sol a avioanelor 737 MAX, începând din luna martie, a costat compania cel puțin 8 miliarde de dolari.

Acțiunile Boeing au încheiat tranzacțiile de vineri în scădere cu 6,8%m la 344 de dolari pe

Forkner a scris într-unul dintre mesaje: ”Practic am mințit autoritățile de reglementare (fără să știu)”. Celălalt angajat a răspuns că ”nu a fost o minciună, nimeni nu ne-a spus că a fost cazul” unei probleme la MCAS.

Forkner a răspuns la scurt timp: ”Admițând că nu m-aș pricepe pe pilotaj, tot este ceva ieșit din comun”. La un moment dat, Forkner a afirmat ”sunt încă unele probleme fundamentale” în simulare.

În schimb, Forkner a spus că scrie în timp ce ”bea votcă Grey Goose cu gheață”.

”Dacă citești întreaga discuție, este evident că nu este o minciună”, a afirmat avocatul lui Forkner, David Gerger, într-un email transmis vineri Reuters.

”Simulatorul nu funcționa corect și a trebuit să fie reparat pentru a zbura la fel ca un avion real. Cariera lui Mark, la Air Force, la FAA și la Boeing a fost în domeniul siguranței. Și, pe baza a tot ceea ce știa, a considerat că avionul este sigur”, a scris avocatul acestuiA.

Forkner și colegul său au făcut referire la problemele tehnice ale simulatorului, despre care unul dintre foștii piloții de testare ai Boeing a spus că ar fi contribuit într-un fel la observațiile lui Forkner și la concluziile referitoare la comportamentul MCAS.

În emailuri separate, publicate vineri de FAA, Forkner afirmă în noiembrie 2016 că lucrează la ”trucuri de jedi pentru a păcăli autoritățile de reglementare să accepte trainingul său care a fost deja acceptat de FAA”.

DeFazio, președintele comisiei din Cameră, a spus că ”astfel de trucuri și laude” indică ”o apropiere nepermisă între autoritatea de reglementare și cei pe care îi supraveghează”.

Forkner nu mai este angajat la Boeing.

Publicația Seattle Times a relatat în septembrie că acesta a recurs în mod repetat la al cincilea amendament al Constituției pentru a nu preda documentele cerute prin citație de Departamentul de Justiție.

FAA a reiterat că nu are un termen până la care trebuie să permită revenirea în serviciu a avioanelor 737 MAX,

Boeing a revizuit și actualizat softul avioanelor 737 MAX, în cadrul eforturilor de a obține o nouă autorizație de zbor pentru aceste aeronave.

viewscnt
Afla mai multe despre
boeing
737 max