Exim România (Care România), Certasig, Allianz Țiriac și City Insurance se numără printre creditorii societății Romcab care, potrivit tabelului preliminar al creditorilor, cumulează datorii totale de peste un miliard de lei. În cazul City Insurance, reiese din observațiile publicate în Buletinul Procedurilor de Insolvență, au debutat deja procedurile de administrare a dosarelor de daună. Profit.ro anunța încă din luna februarie că piața asigurărilor va fi serios afectată de insolvența Romcab.
Cele mai multe dintre polițele de asigurare invocate în tabel sunt asigurări de garanții financiare(clasa XV) care nu au ca beneficiar Romcab, ci clienți ori furnizori ai societății aflate în insolvență.
Situația creanțelor este, însă, incertă datorită unei particularități a activității Romcab din perioada care a precedat insolvența. O parte dintre clienții care au achiziționat cablu de la firma din Mureș erau și creditori ai acesteia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Romcab a apelat la clienți pentru a-și finanța activitatea curentă și achiziția de materii prime.
Prin asigurarea de garanție, Romcab asigura terții că sunt despăgubiți chiar și în situația în care nu va mai reuși să își achite obligațiile financiare stipulate în contracte.
Potrivit datelor oficiale, City Insurance a invocat, în baza unor astfel de polițe, o creanță de aproape 49 de milioane de lei (circa 11,7 milioane de euro), acceptată de administratorul judiciar, RTZ&Partners, în integralitatea ei.
În cazul Certasig, creanța se ridică la aproximativ 22 de milioane de lei și se referă la o poliță de garanții financiare emisă în favoarea Elbi Electric&Lighthning SRL, adică unul dintre cei mai importanți creditori Romcab (cu aproape 190 de milioane de lei).
În ultima perioadă de dinainte de insolvență, Romcab a apelat într-o măsură substanțială la creditul furnizor. Concret, spun surse implicate în procesul de insolvență, Romcab le solicita clienților către care vindea cablu (cum este și cazul Elbi) să îi finanțeze activitatea curentă și achiziția de materie primă.
În acest fel s-a ajuns la situația ca mai mulți destinatari finali ai mărfii vândute de Romcab să fie și creditori ai companiei.
Eximasig ar avea de plătit, doar la Romcab, de trei ori subscrierile pe 2016, dar managementul rămâne optimist
Și societatea de asigurări a statului, Exim (Care România) s-a înscris în tabelul preliminar cu o creanță de peste 30 de milioane de lei, de asemenea sub condiția ca plata despăgubirii să fie solicitată de către client și achitată în condițiile contractuale.
În cazul Exim, gama asigurărilor legate de Romcab este mai variată și include și polițe de asigurare a stocurilor sau a utilajelor.
Societatea de asigurări a statului, aflată în siajul Eximbank, care invocă, la rândul ei, o creanță de peste 113 milioane de lei la Romcab, a avut rezultate foarte proaste în ultimii ani, dar își propune afaceri în creștere pentru anul viitor.
Recent, după cum a arătat Profit.ro, Exim România a decis să reducă la jumătate capitalul social pentru a acoperi pierderile din 2016.
Raportat la primele brute subcrise în 2016, valoarea creanței invocate de Eximasig este de aproape trei ori mai mare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Perfect Tour, una dintre cele mai mari agenții de turism din România, are de rambursat peste 5 milioane euro către Hagi, Murad, Copos, Lufthansa, ASETotuși, managementul companiei rămâne optimist și își propune profit pentru anului 2018.
Se va lăsa cu procese. Asigurătorii nu scot ușor banii din buzunar și sugerează că ar fi fost „păcăliți” de cifre
Allianz Țiriac este și ea prezentă în tabel cu o creanță de 13 milioane de lei, de asemenea în baza unei polițe de garanții vândută către Elbi Electric.
Toate cele trei firme private de asigurare, spun sursele Profit.ro, și-au angajat deja avocați și încearcă să evite parțial sau integral plata despăgubirilor.
Mai mult, arată specialiști din zona regularizatorilor de daună, asigurătorii ar avea șanse să își impună punctul de vedere, în condițiile în care demonstrează că insolvența Romcab a fost un eveniment neașteptat, provocat de un management defectuos sau de măsuri ale acționariatului care să fi adus prejudicii companiei producătoare de cablu.
Prin natura lor, explică sursele citate, polițele de garanții financiare nu presupun plata datoriilor în numele clientului, în orice situație. Este vorba despre situații excepționale.
În acest context, nu este încă foarte clar, spun sursele noastre, dacă starea de insolvență, cerută chiar de către Romcab presupune automat și activarea poliței. Firmele garantează, în general, pentru aceste polițe, cu bilete la ordin sau cu alte forme care pot fi executate de asigurător în cazul în care se întâmplă dauna.
“Este un caz foarte complicat. Orice am spune, insolvența a luat multă lume prin surprindere și ridică semne de întrebare. Este greu de înțeles cum, brusc, una dintre vedetele Bursei, un mare exportator considerat model pentru piața locală, își cere falimentul. E drept că era supraîndatorat, dar acest lucru nu este o excepție pentru producătorii din domeniu, pentru că ei plătesc materii prime pe loc și încasează în urma vânzărilor produsului finit după luni de zile. Apare, deci, un gap de capital care trebuie finanțat prin credite. Dar Romcab, cel puțin așa cum prezentau ei cifrele, are stocuri importante, linii de producție ultramoderne, contracte uriașe cu nume mari din întreaga lume. Acestea toate constituie garanții pentru asigurători. Nu mai vorbim că implicarea unei bănci și a unui asigurător de stat este cea mai importantă garanție pe care o poate primi o companie din România sau din afara României. Și totuși, s-a întâmplat”, spune o sursă implicată în procedură.
Valoarea totală a polițelor era semnificativă, peste 23 de milioane de euro, însă în acel caz nu a fost vorba despre garanții financiare ci despre garanții de bună execuție în favoarea fostei CNADNR.
Totuși, ipoteza de bază de la care se pleacă în toate cazurile de acest tip, este că asigurătorul trebuie să achite despăgubirea. În caz contrar, tot asigurătorul este cel care trebuie să demonstreze că nu s-au îndeplinit condițiile contractuale, nefiind obligația beneficiarului să arate în instanță că a suferit dauna invocată.
CITEȘTE ȘI Fiscul vinde zeci de mașini de la 600 lei, printre care un VAZ din 1988 și o Dacia 1310, dar și Mercedes și BMWCity Insurance, aflată sub incidența legii rezoluției, a lucrat pe un model patentat în Italia și de alte firme locale
Expunerea majoră a societății City Insurance pe compania Romcab poate ridica unele semne de întrebare, fără, însă, să nască suspiciuni clare în ceea ce privește respectarea legii sau a normelor ASF, susțin surse avizate.
Polițele în favoarea Romcab au fost actualizate după această dată, însă, spun surse direct implicate, acest fapt nu constituie o încălcare a planului de redresare și nici a altor reguli impuse de ASF.
“Contractele de asigurare au fost încheiate înainte de intrarea în redresare. Ulterior s-au făcut doar acte adiționale care au prelungit valabilitatea polițelor și care au fost aprobate de ASF”, arată sursele citate.
De altfel, continuarea activității de subscriere prin încheierea de acte adiționale este o metodă folosită pe scară largă, tot pentru asigurări de garanții, de către mai multe firme din România cu activitate mai ales în Italia.
Surse din piață au arătat, pentru Profit.ro, că inclusiv unii dintre brokerii și consultanții care au ajutat firme din România să subscrie pe piața din Italia sunt implicați și în procedurile de vânzare a polițelor către Romcab.
Cine este Romcab, o companie supraîndatorată
Romcab a sucombat sub povara datoriilor și și-a cerut insolvența la începutul lunii februarie. Raportul între activele totale de 1,14 miliarde lei de la 30 septembrie și datoriile totale de 940,94 milioane lei (dintre care cea mai mare parte este reprezentată de datoriile către partenerii comerciali) indică un grad de îndatorare de 82,18%.
CITEȘTE ȘI Calendarul legilor pregătite de Guvern. Intervenții pe taxe și impozite, schimbarea Legii societăților comerciale, nou impozit în energie, reglementarea domeniului.ro. Și din nou schimbarea Codului PenalFabricația conductorilor electrici izolați a început în Târgu Mureș în 1950, în cadrul atelierelor industriei locale. După înregistrarea unei dezvoltări dinamice, această activitate a fost trecută în industria republicană prin înființarea Fabricii de Conductori Târgu Mureș (FCTM), în 1960, având sediul pe actualul amplasament al Romcab. Fabrica de conductori și cablaje a devenit, în scurt timp, principalul furnizor de conductori și cablaje pentru industria românească și un important exportator pentru piețele din Europa. Pe propriul site, compania afirmă însă că "perioada de tranziție la economia de piață a condus la disfuncționalități în activitatea firmei, până la înregistrarea de dificultăți financiare, supradimensionare personal, reducere nivel comenzi''.
Astfel, în anii 1990 - 1999, lipsa unei planificări centralizate și adaptarea imperfectă a Electromureșului și apoi a Romcab la condițiile economiei de piață au dus la pierderea unor sectoare de activitate importante pentru Romcab. În 1999, Paneuro Company a cumpărat de la fostul Fond al Proprietății de Stat (FPS) pachetul majoritar de acțiuni și a început un amplu proces de restructurare a fabricii, urmărind recâștigarea pozițiilor pe piața internă și cea externă. În 2004, compania este forțată să preia plata unor datorii în numele altor firme din grupul Paneuro și a intrat astfel în reorganizare judiciară.
În 2007 a reușit să încheie importante contracte în industria auto, atât pe gama conductorilor auto, cât și pe gama cablajelor auto, volumul vânzărilor la export crescând la 40% din totalul cifrei de afaceri, ajunsă la la 21 milioane dolari. În 2008, Romcab și-a păstrat evoluția ascendentă care a caracterizat-o în cei 3 ani anteriori, ajungând la o cifră de afaceri record, de 23 milioane dolari, și la un număr mediu de 302 angajați, dar criza financiară din 2009 și 2010 a redus drastic vânzările.
Până în aprilie 2010, Romcab a reușit să plătească toți creditorii și să iasă de sub incidența Legii insolvenței, după care a accesat fonduri europene. În 2013, a primit ajutor de stat de 17 milioane euro nerambursabil pentru un proiect de eficientizare a consumului energetic, prin înlocuirea tuturor utilajelor vechi. Ultimul obiectiv anunțat pe site-ul companiei este că Romcab se află în plin proces de dezvoltare având un mare potențial pentru a deveni un lider pe piața de cabluri din România și un jucător important pe piața cablurilor din Europa.