După numirea ca secretar de stat la Turism a unei funcționare din Parlament necunoscută celor din domeniu, noul Guvern a alocat pentru promovarea turismului un buget de care turoperatorii se arată dezamăgiți. Mulți s-au extaziat când au văzut în programul de guvernare al PSD un buget de promovare turistică de 280 de milioane de lei pe 4 ani, respectiv 15,5 milioane de euro pe an. Acum s-au trezit cu un buget de promovare pentru 2017 de 3 ori mai mic decât se așteptau.
Proiectul de buget pentru nou-înființatul minister al Turismului prevede o sumă totală de 80 de milioane de lei (18 milioane euro) care urmează a fi alocată în acest an. Ministrul Turismului, Mircea Dobre, precizează pentru Profit.ro că, din această sumă, banii destinați promovării turismului românesc în țară și străinătate vor fi 5 milioane de euro. Prin comparație, anul trecut a fost acordat pentru promovarea turismului, inițial, suma de 2 milioane de euro, iar ulterior, la rectificarea bugetară, a mai fost acordat 1 milion de euro.
Mulți turoperatori importanți de turism au fost invitați, înainte de alegeri, la o întâlnire cu liderul PSD, Liviu Dragnea, care le-a prezentat programul de guvernare al partidului, în care, la capitolul "Promovarea României ca destinație turistică", era trecută suma de 280 de milioane de lei pentru patru ani, ceea ce ar fi însemnat 15 milioane de euro pe an. Indiferent de culoarea politică, agenții de turism și hotelierii au fost încântați de această perpectivă.
"Știți care este treaba? Ți-l dă și ți-l treci, dar trebuie să faci și execuția pe el. Deocamdată, noi avem niște probleme cu niște proceduri, ce să faci, că lucrăm cu banul public", explică pentru Profit.ro ministrul de resort, Mircea Dobre, diferența dintre promisiuni și realitate. El spune că, deocamdată, Ministerul Turismului nu are o direcție juridică, o direcție economică și tot ce înseamnă servicii suport ale unui minister. "Nu le am și trebuie să le creez. De ce să mă laud că avem un buget și să se spună la rectificare că nu l-am cheltuit? Haideți, mai bine, să cheltuim ce avem și la rectificare pot să zic <<merge>>. De ce să iau eu banii de la alte ministere care sunt, poate, prioritare?", explică acesta.
Din tabăra turoperatorilor, Dragoș Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines și reprezentantul concernului TUI, susține că România se află acum în situația în care ar putea să cheltuiască și 20-30 de milioane de euro pentru promovare și că 5 milioane de euro, care înseamnă de 2,5 ori mai mult decât bugetul de promovare al grupului său, pentru o țară, e prea puțin.
Cu 2 milioane de euro, explică el, România poate participa la târgurile importante de turism din lume, dar cu cei 3 milioane de euro care rămân nu poate face mare lucru. În Germania, mai spune Anastasiu, care e doar una dintre cele 5-6 țări țintă ale turismului românesc, 30 de secunde de publicitate costă 30.000 de euro. Din acest motiv, 5 milioane sunt doar o picătură într-un deșert, care n-o să stingă setea nimănui.
Anastasiu pomenește și el de bugetul de promovare din programul de guvernare al PSD, unde se vorbea de 280 de milioane de lei pe 4 ani. "Iar <<împărțeala>> mea înseamnă 70 de milioane de lei, adică 15,5 milioane de euro pe an. Noi am primit de 5 ori mai puțin. Eu sunt președintele Camerei româno-germane și, pentru mine, cum zice neamțul, <<ai promis, ține-ți cuvântul>> înseamnă mai mult decât orice în viață. Dacă ești bărbat, ține-ți cuvântul".
Omul de afaceri crede că este "mare păcat" că au fost alocate atât de puțini bani, pentru că turismul e industria care ar putea să crească cel mai frumos în condițiile în care e foarte posibil ca alte destinații, precum Turcia și Egiptul, să nu-și revină așa de repede. "Era un moment senzațional pe care, cu un buget de 5 milioane, îl ratăm", a concluzionat reprezentantul TUI.
CITEȘTE ȘI DEZVĂLUIRE Noul secretar de stat Cristina Tărteață a fost asociat cu cetățeni din Orientul Mijlociu verificați ulterior pentru evaziune și crimă organizatăE un pas înainte, dar nu foarte mare, spune Alin Burcea, proprietarul agenției de turism Paralela 45 și președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT)."Nu e rău, dar mă așteptam la mai mult. Eu îmi aduc aminte că domnul Dragnea a prezentat programul de guvernare cu 280 milioane de lei pe patru ani pentru promovare, ceea ce înseamnă peste 15 milioane de euro pe an", spune Burcea. El s-ar fi așteptat ca în acest an să aloce dacă nu 15, măcar 10 milioane de euro.
De aceea, spune șeful ANAT, cu un ochi plănge, iar cu altul râde: turismul nu a primit cât s-ar fi așteptat și cât a promis președintele PSD, dar este de două ori mai mult decât anterior. "Sper ca ministrul Dobre să-i folosească efeicient. La 5 milioane de euro e la limită, acoperi târgurile cu 2 milioane de euro și de restul faci promovare", adaugă acesta.
Fosta șefă a turismului românesc Anca Nedea, care a condus ANT în ultimul an și ceva, a avut la dispoziție, în 2016, un buget de promovare de două milioane de euro, suplimentat cu încă un milion de euro în toamnă, la rectificarea bugetară. Ea crede că, în acest an, cel mai important este ca ministerul să reușească să continue Strategia de Dezvoltare și Marketing și, cu o organigramă mult îmbunătățită, să poată reuși să creeze structuri suport care să ajute la implementarea strategiilor și proiectelor. Indiferent de câți bani sunt alocați, dacă nu există aceste strategii și know how, banii nu vor putea fi cheltuiți. Dar, începând cu 2018, adaugă ea, suma este departe de a fi suficientă, este subdimensionată.
"Cu 5 milioane nu poți face mare lucru în afară de participarea la târguri. Eu aș concentra toată diferența pe online, pentru că nu poți susține cu acești bani reclame la tv. Aș merge pe new media, parte importantă a noii strategii de marketing făcute de ANT", afirmă Anca Nedea. Ea mai spune că propunerea de buget făcut de ANT presupunea pentru marketing și promovare un buget de 13 milioane de euro în acest an, bani cu care, în afara participărilor la târguri, s-ar fi putut repoziționa total România, s-ar fi construit o strategie de promovare online și aplicații mobile care ar fi adus România pe harta destinațiilor internaționale și s-ar fi putut face și promovare pe tv, dar și parteneriate de impact cu branduri foarte cunoscute în străinătate, cu ajutorul cărora să se poată face, mai eficient, reclamă turismului românesc.
Spre deosebire de Dragoș Anastasiu, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Nicolae Istrate, crede că, dacă ar fi primit acum 15 milioane de euro pentru promovare, Ministerul Turismului nu i-ar fi putut cheltui. "Anul ăsta, după mine, nu se pot cheltui mai mult de 5 milioane de euro, pentru că n-au instrumente. Nu contează cât am dori noi, ci cât poate să cheltuiască ministerul, care nu știu dacă până la sfârșitul lunii martie va fi organizat ca să poată începe achizițiile și să cheltuiască banii de promovare", susține Istrate.
Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), are o cu totul altă părere, considerând că bugetul din acest an este nesemnificativ. El spune că cifra normală pe care merg țările este 1% din încasările din turism, ceea ce înseamnă că, în țară, din încasările de 1,8 miliarde de euro, ar trebui alocate pentru promovare 18 milioane de euro. "Dar și cu 10 am fi început să contăm, însă cu 5 vom fi tot la cota de avarie, ca până acum. Partea de promovare nu se va schimba radical în acest an. Acești bani vor menține ineficiența în promovare a României. Nu ieșim din conul de umbră. În continuare spun că nu facem pași importanți", a încheiat acesta.
CITEȘTE ȘI Confesiunile unui director de hotel all inclusiveCeva mai rezervat, Gheorghe Fodoreanu, proprietarul Invitation Travel, una dintre cele mai importante firme de incoming din România, amintește că orice țară din lume cu pretenții turistice se luptă pentru incoming. Nu există o motivație mai puternică de susținere a ministerului de turism al unei țări în afara unui concept de incoming, crede el.
"Avem nevoie de promovare puternică în presa internațională, în tour, liderii profesioniști din toate țările și în personalitățile asociative. Cel mai mult mă deranjează că nu există un concept coerent cu priorități evidente care să fie perpetue pentru incoming. Acest concept l-ar respecta toată lumea și ar lupta pentru el. În structura actuală de conducere a mentalității de conducere a turismului, lipsa unei idei foarte clare despre ce vrem de la turism este mai păguboasă decât un buget mic", susține omul de afaceri.
Pentru lumea de turism, strategia noului Guvern în domeniu este un paradox. A creat, pentru prima dată după fostul ministru Elena Udrea, un minister, dar nu i-a dat mult mai multă putere decât unei biete direcții ministeriale. Este ca și cum i-ai face cadou cuiva care are multe drumuri de făcut o limuzină mare și frumoasă, dar cu doar 70 de cai putere și un șofer care acum învață să conducă.