Apple a rămas cel mai valoros brand din lume pentru al șaselea an consecutiv, deși compania condusă de Tim Cook a raportat recent prima scădere trimestrială a vânzărilor din ultimii 13 ani, potrivit unui clasament anual întocmit de revista Forbes. Apple este evaluată la 154,1 miliarde de dolari, în urcare cu 6% față de anul trecut. Poziția a doua este ocupată de Google, care a făcut schimb de locuri cu Microsoft.
Valoarea Google a crescut cu 26%, de la 65,6 miliarde dolari în 2015 la 82,5 miliarde dolari, în timp ce brandul Microsoft a urcat cu doar 9%, la 75,2 miliarde dolari, conform ediției din acest an a Topului 100 cele mai valoroase branduri din lume.
“Valoarea brandurilor este dată de felul în care acestea sunt percepute de clienți. Din perspectiva companiilor, un brand devine valoros atunci când oamenii sunt dispuși să plătească mai mult, sau sunt inclinați să cumpere un anumit produs“, spune David Reibstein, profesor de marketing și expert în branding la Colegiul Wharton din cadrul Universității Pennsylvania.
Cele 100 de companii incluse în clasamentul Forbes provin din 16 țări și au o valoare cumulată de 1.800 miliarde dolari. Peste jumătate (52) din companii au sediul social în SUA, urmate de companii din Germania (11), Japonia (8) și Franța (6). Ultima clasată în top, compania americană Costco, are o valoare de "doar" 6,7 miliarde dolari, de 23 de ori mai mică decât valoarea Apple.
CITEȘTE ȘI În fiecare zi petrecem 50 de minute pe Facebook, Instagram și MessengerRevenind la plutonul fruntaș, pe locul patru se află Coca-Cola, cu o valoare de 58,5 miliarde dolari, în stagnare față de clasamentul din 2015, urmată de Facebook, care a urcat cinci poziții și a ajuns la o valoare de 52,6 miliarde dolari, reprezentând o creștere de 44% comparativ cu ediția precedentă.
“Facebook continuă să inoveze și să adauge din ce în ce mai multe aplicații. În același timp, companiile încep să folosească din ce în ce mai mult Facebook, astfel că veniturile cresc. Este incredibil felul în care (Facebook) transformă activitatea de bază“, notează Reibstein.
Cea mai populară rețea de socializare din lume este urmată în clasament de producătorul auto nipon Toyota, care este evaluat la 41,2 miliarde dolari. Valoarea brandului a crescut cu 11% față de anul trecut.
Pe locul șapte, în scădere cu două poziții (-17% în funcție de valoare), se situează IBM, cu o valoare de 41,4 miliarde dolari, urmată de Disney, cu 39,5 miliarde dolari (în urcare cu trei locuri față de clasamentul din 2015), McDonald’s (39,1 miliarde dolari, în coborâre cu trei poziții) și General Electric (36,7 miliarde dolari, în coborâre cu o poziție).