FOCUS Oamenii de afaceri merg de 2-3 ori mai mult cu low-cost-ul decât cu clasa business

FOCUS Oamenii de afaceri merg de 2-3 ori mai mult cu low-cost-ul decât cu clasa business

Sursa foto:Martinmark/Dreamstime.com

Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 1 mar 2017

Când te gândești la oamenii de afaceri care călătoresc cu avionul, îți imaginezi că își cumpără bilete la clasa business, unde își petrec timpul cu laptopul în față și cu un pahar de șampanie alături. Cu toate acestea, din ce în ce mai mulți oameni de business aleg cursele low cost, călătorind împreună cu românii plecați la muncă în străinătate și studenții care merg în city break-uri de 200-300 de euro.

Oamenii de business merg din ce în ce mai puțin cu clasa business când călătoresc cu avionul, dar în schimb apelează tot mai des la cursele low cost. Deși companiile de linie rămân preferate clar de către oamenii de afaceri, zborurile ieftine mușcă tot mai mult din piață, iar principalul argument nu este prețul mic al biletelor.

Urmărește-ne și pe Google News

Mai mult de trei sferturi dintre cei care au cumpărat bilete de avion de la compania Aerotravel în 2015 au fost persoane fizice, iar anul trecut ponderea lor a urcat la 82%. Față de 2015, când 18% din biletele emise pentru clienții corporate erau pe cursele low cost, în 2016 ponderea acestora a ajuns la 20%. Spre comparație, în anul 2010, doar 8% dintre clienții corporate ai Aerotravel alegeau curse low cost.

Biletele de avion vândute de agenția Business Travel, specializată, așa cum arată și numele, în turismul corporate, sunt în proporție de 95% cumpărate de persoane juridice și doar 5% de persoane fizice, raport similar cu cel din 2010. Dacă în 2015 clienții companiei mergeau în proporție de 94% cu zboruri de linie și doar 6% cu low cost, în 2016 ponderea curselor ieftine a crescut la 10%. "Pe segmentul business travel, zborul cu low cost reprezenta o excepție înainte de 2008 pe piața din Romania", a declarat pentru Profit.ro Sorin Văduvoiu, Managing Partner la Business Travel.

Văduvoiu explică ponderea în creștere a low cost-ului prin mobilitatea pieței și numărul din ce în ce mai mare al unor astfel de linii aeriene, pe de o parte, dar și de concurența low cost pe zborurile domestice. În plus, admite el, competitivitatea tarifelor low cost reprezintă un factor de atracție. Rutele interne și cele directe, spre diverse destinații, unde oferta de zboruri de linie este mică, inexistentă sau cu orar de zbor neoptimizat, sunt un alt factor.

Lucian Boronea, directorul general al agenției Accent Travel explică, la rândul lui că ponderea acestor zboruri a crescut deoarece companiile low cost au introdus foarte multe curse directe pe destinații unde companiile de  linie nu au zboruri directe, au introdus zboruri pe cursele interne, unde Tarom deținea monopol, iar serviciile suplimentare au început să se uniformizeze (majoritatea companiilor de linie au acum opțional bagajul de cală și serviciile de catering, așa cum se întâmplă și cu companiile low cost.

Accent Travel a vândut bilete de avion în ultimii doi ani în proporție de 85% pentru persoane juridice și de 15% pentru persoane fizice. În cazul acestei agenții, angajații corporațiilor au folosit în mod regulat curse de linie până în anul 2016 (circa 90 % curse de linie și 10% curse low cost), iar începând cu anul 2016, ponderea companiilor low cost a crescut la circa 15 % din total vânzări bilete de avion pe segmentul de business travel.

Antonio Nițu, directorul Aerotravel spune că top 10 al cele mai zburate destinații pe zborurile low cost, pentru firma pe care o conduce, sunt Bruxelles, Bergamo, Londra, Bologna, Roma, Budapesta, Treviso, Eindhoven, Barcelona și Milano. "Acestea au înregistrat în vânzările noastre corporate o creștere de 26% față de 2015", a adăugat el.

O afacere pe care nu și-o permit toate agențiile: organizarea călătoriilor pentru oamenii de afaceri CITEȘTE ȘI O afacere pe care nu și-o permit toate agențiile: organizarea călătoriilor pentru oamenii de afaceri

Deși ne-am putea imaginea că oamenii de afaceri se îmbulzesc la clasa business a avioanelor, lucrurile nu stau deloc așa. Anul trecut, doar 3% dintre clienții Accent Travel au zburat la clasa business (față de 6% în 2010), 2% dintre cei ai Aerotravel folosesc acest serviciu și 6% dintre clienții Business Travel (față de 7-8% în 2010). "În general, aceste servicii sunt folosite atunci când nu există disponibilitate în alte clase, sau pentru zboruri intercontinentale, atunci când politica de travel a companiei permite acest lucru. În general, companiile sunt foarte atente cu bugetele de travel, iar călătoriile la clasa business sunt mai degrabă excepții", explică Antonio Nițu.

Văduvoiu argumentează ponderea din ce în ce mai mică a zborurilor la clasa business prin presiunea pe costuri, prin modificarea produsului liniilor aeriene, cât și prin centralizarea decizională. Un zbor la clasa business poate costa cu 50% mai mult decât unul la clasa economic, dar poate fi și de 3-6 ori mai scump. Zborurile first class, mai scumpe de câteva ori decât cele la clasa business, sunt deja excepții pentru toate companiile. Dacă la business class zboară top managementul și proprietari ai unor companii, first class-ul este folosit doar pe anumite zboruri lung curier (pe zborurile intraeuropene nu există first class) și doar în cazuri excepționale (top management companii mari, VIP).

"Cel mai simplu îmi e să vă dau un exemplu. Un zbor cu plecare din București peste o săptămână și sosire la New York, de unde întoarcerea este tot la o săptămănă, primește urmatoarele soluții pe o singură companie aeriana (nu am căutat și alte variante, pe alte companii): cel mai ieftin loc la economy este 540 de euro, la business class - 2.940 euro și la first class - 8.830", spune Antonio Nițu.

Lucian Boronea afirmă că există situații în care tariful unui bilet de avion pe o companie low cost este mai mare decât pe cursa de linie cu escală. În general, însă, zborurile low cost sunt mai ieftine cu circa 15-20%. "Dacă începi să adaugi costurile cu bagajele, cateringul etc., diferența scade. Mai trebuie avute în vedere confortul pe durata zborului (distanța dintre scaune), operarea pe aeroporturi secundare, care crește costul transferului în oraș (cu taxi etc).

Există rute pe care sunt doar zboruri directe ale low cost-urilor și nu și ale curselor de linie și pe care oamenii de afaceri le preferă din acest motiv. Printre acestea se numără Lisabona, Milano, Malaga, Dublin, Birmingam, Veneția, Catania, Bergamo, Bologna, Treviso, Eindhoven, Dortmund, Stuttgart, Bari, Koln, Nuremberg, Dublin și Geneva.

Agenții de turism cred că în anii următori, oamenii de afaceri vor apela tot mai mult la zborurile low cost. "Odata cu apariția unor noi destinații deservite de companiile low cost (să nu uităm faptul că o caracteristică principală a acestora este operarea "point-to-point"), așteptăm ca acest raport sa evolueze în favoarea acestor companii", afirmă Antonio Nițu. Clienii corporate, concluzionează el, sunt interesați să ajungă la timp la destinație, pe cât posibil cu o cursă directă și cu cea ma convenabilă variantă din punct de vedere al tarifului.

Așadar, nu este exclus ca tipul cu costum și cravată care aplaudă atunci când aterizează avionul low cost pe vreun aeroport din Germania și Spania, alături femei cu sacoșe de rafie și bărbați cu căciuli de miel să fie miliardarul pe care-l știți de la televizor.

viewscnt
Afla mai multe despre
low cost
business
turism
avion