Viitorul ministru al Turismului, Bogdan Trif, trebuie să se implice în rezolvarea celei mai importante probleme din turism, și anume lipsa forței de muncă, să stimuleze incoming-ul, să schimbe modul în care este promovată România, să stimuleze investițiile în turism și să digitalizeze, simplifice și debirocratizeze activitatea ministerului, a declarat pentru Profit.ro Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR).
Industria turismului din România traversează o criză a forței de muncă fără precedent și, în pofida numeroaselor semnale de alarmă ridicate pe parcursul anului trecut de toți actorii din domeniu, Ile susține că, la modul concret, nu a fost întreprins niciun demers care să dea speranțe că situația se va îmbunătăți câtuși de puțin în 2018. Ba din contra, semnalele sunt că această criză se va agrava, și atunci hotelierii așteaptă din partea ministrului Turismului să vină cu propuneri, împreună cu industria.
"Să vedem că se implică într-un dialog cu Ministerul Educației, Ministerul Muncii și cu orice alte autorități publice sau private care pot da soluții acestei probleme. Criza forței de muncă nu este o temă care timp de 1 an să fie lăsată pe planul doi și la care să vii cel mult cu intenția de a lansa două centre naționale de pregătire", a afirmat Ile.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ministrul Turismului vrea să înlocuiască frunza din brandul turistic al României cu o oaie. Turoperatorii critică și ironizează intențiaȘeful Federației Hotelierilor crede că una dintre cele mai importante ținte ale ministrului Turismului ar trebui să fie stimularea incomingului, ca singura opțiune de echilibrare a balanței de plăti din turism. Orientarea spre turiști străini ar aduce venituri mai mari operatorilor din domeni și bani mai mulți pentru toată lumea din turism și nu numai.
Unul din cele mai importante roluri pe care trebuie să-l joace ministrul Turismului este, potrivit lui Călin Ile, acela de a reprezenta sectorul cu forță, cu argumente și cu scopuri bine precizate în relația cu alte sectoare de activitate. "Avem nevoie de un ministru puternic care să își asume o discuție cu primarul general pentru poziționarea Capitalei ca destinație turistică și folosirea taxei de promovare. Avem nevoie de un minister care să fie la masa discuțiilor pentru stabilirea calendarului Centenar sau pentru președinția UE din 2019 ori Campionatul de Fotbal Euro 2020, ca să dăm doar câteva exemple", mai spune acesta.
Hotelierii își doresc și ca modul în care este promovată România să fie schimbat. "Nu putem continua promovarea României în același fel în care s-a făcut până acum. Nici măcar bugetele alocate pentru promovare nu au fost folosite în 2017, nu am mai fost reprezentați în străinătate odată cu desființarea birourilor de turism, iar prezența noastră la târguri este desprinsă din secolul trecut. Suntem în anul 2018, iar cuvântul cheie în promovarea turismului astăzi este online", afirmă Ile.
El își dorește și ca noul ministru să stimuleze investițiile în turism, dar și să digitalizeze, simplifice și debirocratizeze activitatea ministerului.
Totodată, șeful Federației hotelierilor crede că ministrul ar trebui să fie atent la ce specialiști alege pentru consultare.
"Este evident că fiecare ministru își alege consilierii în funcție de preferințele personale, fiind la latitudinea sa să ia decizia în acest subiect. Dar atunci când alegi numai consilieri <<drăguți>>, care spun ce ne place să auzim, atunci când intri în conflicte cu cei care te provoacă, cu cei care ridică problemele stringente ale industriei, este la fel de clar că drumul spre progres nu poate fi găsit. Țineți cont de relevanța acestor sfătuitori, uitați-vă la ce au făcut de-a lungul timpului pentru turism și asumați-vă cu curaj un dialog cu specialiștii din domeniu", își încheie acesta mesajul.