Cu o asigurare de 10.000 de dolari în cazul unei agenții detailiste și cu 50.000 de dolari pentru un turoperator, cum se întâmplă în prezent, în cazul în care o astfel de firmă intră în incapacitate de plată, banii ajung doar pentru despăgubirea câtorva zeci de turiști. Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) și Ministerul Turismului vor schimba însă acum radical sistemul de garantare a banilor turiștilor, renunțând la ideea unui Fond de Garantare, vehiculată în ultimul an, crescând substanțial nivelul garantării în cazul turoperatorilor, care se vor asigura în funcție de volumul vânzărilor, și eliminând garantările în cazul agențiilor revânzătoare.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
După ce, într-o jumătate de an de mandat, ministrul Turismului, Bogdan Trif, n-a mișcat mare lucru pe tema garantării banilor turiștilor, acum ministerul trebuie să lucreze la foc automat la acest capitol, altminteri de la 1 iulie România va intra în infringement din cauza neimplementării legislației europene în domeniul turismului și, implicit, netranspunerea în legislația națională a Directivei Europene care garantează pachetele de servicii turistice achiziționate de către persoanele fizice.
Procedura de infringement constituie un proces care presupune atenționarea unui stat membru UE de către Comisia Europeană pentru încălcarea unei obligații și, ulterior, dacă părțile nu se înțeleg, acționarea statului respectiv în judecată la Curtea Europeană de Justiție, unde țara în cauză este amendată, de obicei, cu o sumă substanțială.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru a evita acest lucru, România trebuie ca în următoarele câteva zile să implementeze Directiva Europeană 2302/2015 care garantează pachetele de servicii turistice achiziționate de persoanele fizice.
În același timp, pentru a se încadra în limita de timp, ministerul de resort va emite o ordonanță de urgență care să transpună această Directivă, urmând ca în câteva luni să anunțe, prin norme de aplicare, cum poate fi implementat noul sistem de garantare. Cu o asigurare de 10.000 de dolari în cazul unei agenții detailiste și cu 50.000 de dolari pentru un turoperator, cum se întâmplă în prezent, în cazul în care o astfel de firmă intră în incapacitate de plată, banii ajung doar pentru despăgubirea câtorva zeci de turiști. Aceste sume sunt considerate insuficiente și de către stat, și de către turiști, și chiar de către firmele care vând vacanțe. Insolvențele unor mari companii de turism în ultimii ani - Mareea, Paravion și Omnia, dar și a unora ceva mai mici, cum a fost Genius Travel și, zilele trecute, Terra Tourism, anunțată în premieră de Profit.ro, afectează grav imaginea agențiilor de turism și îi obligă pe jucătorii din domeniu ca, dincolo de directiva europeană, să găsească o soluție la această problemă.
În ultimul an, atâta vreme cât ministru a fost Mircea Dobre, acesta, alături de Asociația Națională a Agențiilor de Turism, a lucrat la un proiect care prevedea înființarea unui Fond de Garantare în turism la care să participe, în funcție de volumul vânzărilor, fiecare agenție de turism din România, indiferent dacă este turoperator sau revânzător. Proiectul a fost criticat de mai mulți reprezentanți ai marilor turoperatori pentru că soluția găsită, argumentau ei, lasă loc unor jucători de rea-credință "să dea țepe în piață, știind că altcineva le plătește oalele sparte".
CITEȘTE ȘI ANAT despre Fondul de Garantare din turism: Industria e iritată că nu se mai înființează odatăÎntre timp a fost schimbată și conducerea ministerului, dar și cea a ANAT, iar noul președinte al Asociației, Nicolae Demetriade, susține că ideea Fondului de Garantare, aflată în discuție până în urmă cu o lună, a căzut din cu totul alt motiv, și anume că reprezentanții Fondului de Garantare pentru IMM "au renunțat să dezvolte produsul respectiv". În aceste condiții, asigurările efectuate de companiile de turism împotriva insolvenței au rămas unica variantă.
Mai întâi, explică șeful ANAT, va fi emisă o ordonanță până la 1 iulie care va transpune directiva europeană. "Încercăm să găsim un mecanism viabil care să asigure și banii turiștilor și să ajute și la dezvoltarea business-ului agențiilor de turism. Am negociat cu Ministerul Turismului și cu Protecția Consumatorului ca să nu se efectueze dublă garantare, și anume să răspundă pentru garantarea pachetelor doar turoperatorul, nu și detailistul. Vor răspunde doar organizatorii de vacanțe, nu și revânzătorii", a spus Demetriade pentru Profit.ro.
După apariția respectivei ordonanțe, se fi redactate normele de aplicare care vor stabili că doar turoperatorii vor plăti asigurări, nu și revânzători. Cu toate acestea, este foarte posibil ca un revânzător, chiar și unul mare, cum a fost Paravion, să intre în insolvență. Ce se va întâmpla atunci cu banii turiștilor care au cumpărat vacanțe de la o astfel de firmă, care a cumpărat la rândul ei vacanțele de la un turoperator?
Va plăti turoperatorul, spune Demetriade, însă prin normele de aplicare ale ordonanței va fi găsită și o soluție prin care turoperatorii să se asigure că își primesc banii de la revânzător, în cazul în care acesta intră în colaps. "Va fi, categoric, un mecanism de garantare care să nu pună în dificultate turoperatorii, având în vedere că ei vor garanta toate pachetele de servicii care se vor vinde, iar agențiile revânzătoare vor avea riscuri mult mai mici. Va fi creat și un mecanism prin care turoperatorul să se asigure că încasează în mod corect și rapid banii de la revânzători", a mai spus oficialul ANAT.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ramada-Majestic, unul dintre hotelurile-emblemă ale Bucureștiului, unde a filmat Sergiu Nicolaescu și a fost cazat Păstorel Teodoreanu - scos la vânzare cu peste 13 milioane euroO altă noutate va fi și că turoperatorii nu vor mai asigura doar 50.000 de dolari fiecare, ci asigurările acestora vor diferi în funcție de volumul de pachete vândute. "Nu va mai fi o sumă fixă, ci în funcție de cât vând. Sunt negocieri, pentru că trebuie să luăm o sumă rezonabilă din volumul de vânzări, nu poți lua toate vânzările pe un an. Pe măsură ce încasezi și vinzi, se reduce nivelul obligațiilor către clienți. Va trebui să stabilim, pentru că e un mecanism nou. Nu s-a calculat cât va fi asigurarea, dar va depăși substanțial 200-300.000 de euro la un turoperator mare", a dezvălut Nicolae Demetriade.
El spune că în următoarele trei luni trebuie ca părțile implicate, ANAT, Ministerul Turismului și Protecția Consumatorilor, să elaboreze normele de aplicare și să le și pună în practică. "Nu ne dorim să dispară agenții din piață, dar în același timp trebuie să privim cu atenție la bonitatea agențiilor, dintre care unele nu prea respectă condițiile de acces la garantare. E bine ca cine se duce la o agenție de turism, pentru a evita orice situație delicată - deși n-o poate elimina complet, dar pentru a avea șanse mult mai mari - e bine să cunoască firma respectivă, să-i știe istoricul și să știe despre ea, pentru că e accesul liber pe internet la Ministerul Finanțelor", i-a sfătuit Demetriade pe turiști.