Din cele 6.640 de autoturisme noi înmatriculate în România în luna aprilie, 407 au fost exportate la doar câteva zile de la înscrierea în circulație, pentru a fi revândute clienților din Germania sau Franța la prețuri mult mai mici față de cele ale mașinilor similare de pe piețele respective. Cele mai căutate mărci sunt Kia și Fiat.
O latură mai puțin cunoscută a comerțului cu automobile din România este exportul de mașini noi către țări ale UE, altele decât cele exportate oficial de cei doi producători, Dacia și Ford. Activitatea este perfect legală și contribuie profitabil la businessul cu automobile din România, inclusiv la balanța comercială a țării.
Practic, companiile private care se ocupă cu comerțul de autovehicule cumpără mașinile de la distribuitorii români și le revând unor parteneri străini. Motivul pentru care partenerii cumpără este prețul mult mai mic pe care aceste mașini le au în România. Multe dintre aceste tranzacții se desfășoară fără ca autovehiculele să fie înmatriculate, având doar documentele de însoțire de la uzină specifice unui vehicul nou. În anumite cazuri, restricțiile impuse de rețelele oficiale de dealeri din țările în care aceste mașini ajung îi obligă pe comercianți să le înmatriculeze mai întâi în România și abia apoi să le revândă. Singura problemă cu aceste înmatriculări este că denaturează statisticile referitoare la piața internă, așa cum o fac și raportările privind vânzările, de la APIA, care includ atât mașinile exportate, cât și pe cele vândute intern.
Raportările Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule includ la înmatriculări și autovehiculele care au fost radiate, de fapt, în luna respectivă, la scurt timp de la înmatriculare.
Doar într-o singură lună, în acest an, au fost exportate 1.134 de vehicule, din care 407 au fost înmatriculate ca automobile noi, tot în 2017. Cele mai multe au fost înscrise în circulație în aprilie, fiind vorba despre mașini fabricate în 2017 și 2016. La câteva zile de la înmatriculare, ele au fost radiate și exportate, cumpărătorii fiind dealeri auto din țări ale UE, care au libertatea de a-și procura mașinile de oriunde de pe teritoriul Uniunii. De regulă, acești dealeri sunt independenți și nu fac parte dintr-o rețea de marcă, ci vând multiple mărci disponibile pe piață. Atât timp cât garanția este transmisibilă, iar mașina beneficiază încă de statutul de vehicul nou, ei pot vinde fără probleme mașinile aduse din România.
Cele mai vândute modele de mașini prin acest sistem au fost Fiat 500L, Kia Rio și Kia Cee’d, cele trei totalizând aproape 300 de unități exportate. În primele patru luni ale anului, au fost exportate aproximativ 2.000 de autovehicule noi, înmatriculate și radiate, dintr-un total de aproximativ 5.000 de autoturisme noi și second-hand radiate pentru export din România.