Autoritatea de Supraveghere Financiară desfășoară un control la compania Asirom, după cum a mai arătat Profit.ro. ASF caută eventuale nereguli în ceea ce privește relația asigurătorului cu consumatorii. Informațiile Profit.ro precum și o analiză proprie bazată pe datele oficiale publicate chiar de către Asirom arată că firma a ignorat nevoile clienților în ultimul an și jumătate, alocând toate resursele către creșterea vânzărilor. Din acest motiv,concluziile ASF vor fi, cel mai probabil, defavorabile firmei de asigurare care a devenit lider al pieței la jumătatea acestui an.
Asirom VIG nu a fost pregătită nici măcar logistic pentru preluarea poziției de lider al pieței asigurărilor, iar acest lucru reprezintă o mare problemă mai ales pentru clienții societății sau pentru terții păgubiți care așteaptă mai mult decât ar trebui pentru a beneficia de despăgubiri.
Înainte de a fi publicată aici, această știre a fost prezentată cu mult timp înainte pe Profit Insider
Compania a înregistrat cea mai spectaculoasă creștere a primelor brute subscrise din ultimii zece ani și a ajuns de la puțin peste 300 de milioane de lei în primele șase luni din 2015 la peste 660 de milioane de lei la finele lunii iunie a acestui an.
Primele efecte adverse ale exploziei vânzărilor au fost întârzierile la plățile către service-uri, fenomen consemnat în premieră de către Profit.ro și generat de o creștere firească a numărului de dosare de daună.
A urmat tăierea comisioanelor oferite brokerilor pentru vânzările de RCA, primul indiciu că Asirom și-a dat seama că a crescut deja mai mult decât și-ar fi dorit, fapt recunoscut, de altfel, pentru Profit.ro și de președintele Juraj Lelkes, în singurul său interviu acordat în România.
Creșterea substanțială a numărului de reclamații - potrivit datelor ASF, Asirom a ajuns pe locul al doilea în topul petițiilor, depășită doar de o societate cu mari probleme financiare- a fost doar o confirmare a faptului că Asirom se „supraîncălzește”.
Numărul petițiilor a fost și principalul argument care a determinat ASF să pornească un control la asigurător.
Acțiunea nu a fost încheiată, însă, din informațiile Profit.ro, reiese că Direcția Protecția Consumatorilor din ASF a propus deja sancționarea firmei pentru că nu reușește să furnizeze documentele cerute de supraveghetor în timpul prevăzut de lege.
Ar fi vorba despre date care vizează în jur de 400 de dosare de daună cu întârzieri la plată.
Inspectorii de daună rămași în firmă nu mai pot face față valului de dosare. Daunele noi apărute într-o singură zi, înregistrate în sistem pe parcurs de o săptămână
Datele incluse în rapoartele oficiale ale Asirom arată clar că societatea era pregătită mai degrabă pentru o conservare a afacerilor decât pentru explozia care a avut, defapt, loc. La începutul anului trecut, Asirom a dat afară nu mai puțin de o treime din inspectorii de daună și a rămas în doar 72 de oameni care se ocupă de lichidarea daunelor, față de peste 120 cât lucrau în companie în 2013.
Precizăm că cele 72 de persoane se ocupă doar de lichidarea efectivă a daunelor, partea finală a activității de gestionare a unui dosar. Pentru celelalte etape, cum ar fi constatarea sau evaluarea, Asirom poate apela la serviciile unei firme specializate în domeniu, care aparține VIG și care lucrează și pentru Omniasig.
Evoluția numărului de inspectori este invers proporțională cu cea a vânzărilor și a numărului de daune, aceasta fiind una dintre cauzele pentru care Asirom nu mai reuește să gestioneze dosarele în parametrii impuși de normele ASF.
De București, de exemplu, cel mai mare furnizor de dosare, se ocupă 22 de oameni cărora li se adaugă o angajată însărcinată cu introducerea datelor în sistemele informatice ale firmei. În aceste condiții, spun surse care nu au dorit să își facă publică identitatea, apar situații în care pentru a înregistra în sistem dosarele apărute într-o singură zi este nevoie de până la o săptămână. Necesarul pentru București, mai spun sursele Profit.ro, ar fi de cel puțin 100 de oameni.
"Aici nu e vorba doar despre numărul de oameni. Este vorba și despre cum este pus la punct sistemul. Contează inclusiv cât este de eficient soft-ul informatic. Dacă ai un sistem bine pus la punct, poți lucra cu puțini oameni. Cele 72 de persoane ar putea chiar să fie mult.", explică un specialist în domeniu.
Pe de altă parte, Asirom operează cu trei sisteme informatice diferite care, după spusele unor intermediari care operează cu aceste sisteme, returnează date diferite.
Asirom încheia anul 2014 cu 791.000 de polițe noi vândute și cu prime brute totale de 611 milioane de lei. De dosarele de daună se ocupau 103 oameni.
În 2015, Asirom a înregistrat prima creștere importantă a vânzărilor după preluarea de către VIG și a ajuns la prime brute subscrise de aproape 800 de milioane de lei.
Numărul polițelor noi a urcat la aproape 854.000. Cu toate acestea, de dosarele de daună, al căror număr a crescut cu peste 50% pe parcursul respectivului an, se ocupau doar 72 de angajați, cu peste 30% mai puțin decât în anul precedent.
Pe de altă parte, numărul angajaților specializați în vânzări a scăzut cu doar 10%, în timp ce numărul agenților colaboratori a rămas aproape constant. Comisioanele oferite brokerilor s-au menținut și ele la un nivel destul de ridicat, în imediata apropiere a societăților care se bazează exclusiv pe vânzarea de RCA.
Asirom este parte a grupului austriac Vienna Insurance Group, alături de Omniasig VIG și BCR Asigurări de Viață VIG.
Compania are un capital social de 340,4 milioane de lei, care va fi majorat cu 84,92 milioane de lei, la 425,29 milioane de lei, prin aport în numerar al acționarilor, pentru susținerea activității de asigurări generale.
Majorarea de capital va fi însoțită și de prime de emisiune în sumă de 84,92 milioane de lei, conform unei hotărâri a acționarilor din prima parte a lunii august.
Pentru anul acesta, firma își propusese să subscrise prime în valoare totală de 800 de milioane de lei însă acest obiectiv a fost deja atins după primele șapte luni anului, după cum a arătat, pentru Profit.ro, președintele asigurătorului.