România a devenit o piață importantă pentru Dallbogg cu mult înainte ca asigurătorul bulgar să primească avizul de a subscrie direct pe teritoriul țării. Bulgarii au vândut sute de mii de polițe de asigurare românilor care au ales să își înmatriculeze mașinile la sud de Dunăre. În prezent, însă, Dallbogg a intrat în conflict deschis atât cu principalul intermediar pe direcția România, cât și cu firma corespondentă care se ocupa cu instrumentarea și închiderea dosarelor de daună.
Recrex, firma din Suceava care a activat ca reprezentant de daună al Dallbogg, a notificat Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) că a reziliat contractul cu firma din Bulgaria, au arătat, pentru Profit.ro, mai multe surse, inclusiv oficiale.
Loss-adjusterul din Suceava susține că a achitat în contul daunelor provocate de clienți cu RCA la Dallbogg, care au produs daune pe teritoriul României, aproximativ 400.000 de euro pe care nu i-a mai recuperat de la asigurător, așa cum era firesc. Recrex solicită, în acest context, ca banii să îi fie returnați de către Biroul Carte Verde.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit principiului de funcționare al sistemului internațional Carte Verde, în situația unei daune transfrontaliere, cel care achită dauna către păgubit este corespondentul local al asigurătorului, în acest caz Recrex.
Corespondentul ar trebui să primească suma respectivă de la asigurător, în acest caz Dallbogg. Dacă acest lucru nu se întâmplă, corespondentul este îndreptățit să solicite sumele achitate de la biroul Carte Verde din țara unde s-a petrecut dauna, în acest caz BAAR.
Mai departe, biroul Carte Verde din țara unde s-a întâmplat dauna se va duce să recupereze banii de la Biroul Carte Verde din țara de unde este înmatriculat automobilul condus de șoferul vinovat, în acest caz Bulgaria. În ultimul pas, Biroul Carte Verde din Bulgaria va încerca să își recupereze paguba tot de la Dallbogg.
Dallbogg atacă, la rândul ei: polițe anulate și plângeri penale în Bulgaria
Povestea relației dintre Recrex și Dallbogg este, însă, una mai veche și implică și un intermediar bulgar, firma Bulrom Insurance Broker.
Acest intermediar, deși nu are legături directe de acționariat cu Recrex, este apropiat de societatea românească cu care a lucrat nu doar pentru Dallbogg, ci și pentru alți asigurători bulgari care vând RCA românilor cu mașini înmatriculate peste Dunăre.
Bulrom, spun surse apropiate situației, a adus vânzări semnificative Dallbogg, firmă care era aproape necunoscută în Bulgaria în urmă cu 4-5 ani când a început afacerile cu polițe vândute românilor. În fapt, susțin sursele citate, pentru o lungă perioadă de timp, cel mai important business al Dallbogg au fost tocmai vânzările din România.
Anul trecut, însă, relațiile au început să se răcească iar în prezent există un conflict deschis, inclusiv cu laturi penale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Noul șef al Fiscului transmite firmelor: Termenul de modificare a domiciliului fiscal va fi respectat, altfel angajații ANAF riscă sancțiuniDallbogg susține că Bulrom Insurance Broker i-a adus un prejudiciu de circa 800.000 de euro prin neplata primelor încasate de la clienții din România. În acest sens, spun surse apropiate, bulgarii au formulat și o plângere penală în țara de origine.
Pe de altă parte, asigurătorul de la sud de Dunăre a declanșat acțiuni și pe latură civilă. Folosindu-se de o interepretare a legii din Bulgaria, ei au anulat în ultimele câteva luni aproape 6.000 de polițe vândute românilor. Legea bulgară spune că asigurătorul are dreptul să solicite asiguratului o primă mai mare dacă se constată că s-au schimbat condițiile inițiale de asigurare.
În acest caz, avocații Dallbogg au arătat că mașinile au fost conduse în România, deși sunt înmatriculate în Bulgaria, prin urmare, condițiile de risc s-au schimbat. Cum în România daunalitatea este mai mare decât în Bulgaria, Dallbogg a solicitat o diferență de primă și, ulterior, a anulat mai multe polițe.
De partea cealaltă, intermediarul susține că cererea Dallbogg nu este justificată, întrucât prețul polițelor vândute către români nu era același cu cel al asigurărilor vândute către bulgari. Cu alte cuvinte, arată aceștia, diferența de risc era deja inclusă în primă, prețul “pentru români” find din start de 2-3 ori mai mare decât cel pentru bulgari, deși mașinile erau înmatriculate în aceeași țară.
Impas și în relațiile cu viitorii posibili parteneri locali
Pe de altă parte, Dallbogg a adoptat o schimbare de atitudine și în ceea ce privește intrarea direct pe piața din România, în baza pașaportului european. Imediat după ce a primit avizul de la ASF, Dallbogg a transmis potențialilor partaneri de pe piața locală condiții contractuale diferite de cele negociate inițial.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Micile afaceri din turism, lovite la impozitare. Sunt excluse de la impozitul pe microîntreprinderi, o ordonanță fiind publicată cu 5 zile întârziereÎn prezent, spun surse direct implicate, demersurile în ceea ce privește intrarea pe piața locală trenează. Se poartă negocieri atât cu potrențialii reprezentanții de vânzări, companiile membre ale Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare(PRBAR), cât și cu potențialul reprezentant de daune, Păvălașcu Risk Consultants.
În acest moment, spun sursele Profit.ro, intrarea Dallbogg pe piața locală nu mai este atât de sigură cum era, de exemplu, la începutul acestui an. Cel puțin nu în formula anunțată inițial.
Toate acestea se întâmplă în ciuda faptului că inclusiv conducerea ASF, într-o schimbare clară de abordare, a prezentat intrarea Dallbogg pe piața locală ca pe un eveniment important menit ce poate contrabalansa efectele expirării tarifelor fixe pentru RCA.