Peste 18.000 de oameni au sunat, anul trecut, la call-center-ul gestionat de Direcția Relații cu Publicul, Petiții și Educație Financiară din Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Aproape 7.000 dintre cei care au sunat s-au plâns de firmele de asigurare. Demersul lor nu a rămas fără efecte, în condițiile în care de la fosta Direcție de Protecția Consumatorilor au plecat mai multe controale, unele soldate cu amenzi.
Peste 90% dintre clienții sau păgubiții care au sunat la ASF s-au declarat mulțumiți de răspunsul primit, potrivit datelor oficiale.
O parte dintre plângerile lor au mers mai departe, către Direcția Supraveghere din ASF, care a început controale la trei firme de asigurare.
Una dintre aceste firme, Asirom, a fost și amendată pentru practici incorecte, după cum a arătat Profit.ro în exclusivitate. Un control este încă în desfășurare la cel mai mare asigurător de RCA, Euroins, pornind tot de la plângerile formulate de păgubiți în ceea ce privește întârzieri la plata daunelor, așa cum tot Profit.ro a mai anunțat.
În paralel cu informările trimise către sectorul asigurări din ASF, fosta Direcție pentru Protecția Consumatorului a desfășurat, anul trecut, și propriiile acțiuni, care s-au încheiat inclusiv cu modificări de contracte și de legislație, după cum spune, pentru Profit.ro, Călin Rangu, directorul direcției de profil.
În premieră pentru piața locală, ASF a analizat contractele primilor trei asigurători din România, pe toate liniile pe care acestea activează.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Adevăratele prețuri RCA sunt mult mai mici decât cele impuse prin lege. Mulți șoferi plătesc și cu peste 50% mai puțin decât tariful maximTot în premieră, pe parcursul anului trecut și la începutul acestui an au fost publicate analize a indicatorilor specifici firmelor de asigurare. Cele mai importante informații publicate au fost cele care vizează calitatea serviciilor de platăa daunelor. Pentru prima dată, consumatorii au putut afla în cât timp și la ce valori plătesc firmele de asigurare daunele.
În particular, Direcția Protecția Consumatorilor a analizat și contractele clienților care și-au asigurat telefoanele mobile sau tabletele. În urma acestei analize, au rezultat nu doar modificări ale condițiilor de asigurare din contracte, ci și schimbări legislative în favoarea consumatorilor, mai spune Călin Rangu.
Potrivit sursei citate, Direcția Protecția Consumatorilor a realizat și 19 exerciții de tip mystery shopping care nu au rămas fără efecte în piața asigurărilor.
“Ca urmare a acestui tip de exerciții, ASF a sesizat aspecte ce nu puteau fi identificate în activitatea de supraveghere. De exemplu s-a revizuit aplicabilitatea normei privind modalitatea de comercializare on-line a asigurărilor, acesta fiind un demers ce vine în sprijinul consumatorilor, pentru a le fi oferite toate informațiile de care au nevoie, în mod transparent, dar și de a le fi respectate drepturile stabilite de lege. Am avut contributii directe la elaborarea normelor RCA dar nu numai. Ca urmare a exercițiilor de mystery shopping, fiecare entitate a fost informată individual de propriile observații rezultate și s-au generat acțiuni de remediere a acestora. Concluziile au fost prezentate directiilor de supraveghere si masurile aferente au fost aprobate de Consiliul ASF.”, spune Rangu.
Tot în direcția asigurărilor auto, ASF a elaborat și un ghid de bune practice privind polițele CASCO și RCA, documentul urmând să devină obligatoriu pentru asigurători.
România, nominalizată pentru un premiu internațional privind educația financiară
Pe de altă parte, arată bilanțul Direcției Relații cu Publicul, Petiții și Educație Financiară, specialiștii au inițiat și mai multe campanii de educație financiară.
Peste 15.000 de elevi din clasele a VII-a și a XI-a au beneficiat de cursuri de lecții de specialitate în domeniul financiar. ASF a fost parte și în mai multe proiecte naționale în ceea ce privește educația financiară și a organizat și conferințe în acest domeniu.
Pe 29 și 30 martie, la Iași, are loc, de exemplu, un eveniment inclus în programul international Global Money Week, în cadrul căreia ASF va acorda, în cadrul unei gale, premii pentru educație financiară.
De altfel, alături de BNR, ASF este nominalizată pentru un important premiu international în domeniu.
România este nominalizată pentru premiul de țară în cadrul Global Inclusion Awards 2017, gala desfășurată de organizația non-profit Child and Youth Finance International. Evenimentul recunoaste, la nivel internațional, eforturile făcute în domeniul educației financiare și al sprijinului acordat copiilor și tinerilor în vederea unei mai bune incluziuni financiare.
La categoria "CYFI Country Awards" vor fi acordate cinci distincții, fiind desemnată câștigatoare câte o țară din cele cinci regiuni din întreaga lume. Alături de România mai sunt nominalizate, din regiunea Europa și Asia Centrală, și Azerbaijan, Georgia, Letonia și Rusia.