Ca urmare a problemelor pe care turiștii agenției Genius Travel le-au avut în ultimele zile, când s-au trezit și fără vacanțe, și cu banii luați, instituția care conduce turismul românesc va urgenta trei proiecte la care lucra de ceva vreme. Unul dintre ele presupune ca limita polițelor de asigurare ale agențiilor să crească de cinci ori, iar altul impune deschiderea unui fond de garantare. Dar cea mai dură măsură va fi înființarea unui cont fiduciar în care turiștii să plătească rezervările și din care agenția să nu mai poată folosi banii pentru plata salariilor sau a altor cheltuieli, ci doar pentru vacanțele clienților.
În ultimii ani, unii hotelieri au acuzat cu jumătate de gură, pentru că așa este în turism, nimeni nu reproșează nimănui nimic în față: agențiile de turism folosesc banii clienților nu doar ca să le plătească vacanțele, ci, în perioada cuprinsă între plată și concediul efectiv, mai achită cu acești bani și salarii, utilități și alte cheltuieli. Din acest motiv, în cazul unui colaps, cum se întâmplă cu Genius Travel, banii plătiți de turiști s-au evaporat fără ca vacanțele să le fie plătite. Mai mult, șefii agenției nu sunt de găsit și nimeni nu știe ce s-a întâmplat, pe buzele unora fluturând deja cuvântul "țeapă", mult mai grav decât "insolvență".
Pe fondul acestui caz, reprezentanții Autorității Naționale pentru Turism (ANT) s-au hotărât să urgenteze trei proiecte la care lucrau de ceva vreme și care ar proteja mai mult turiștii în cazul în care agenția unde au plătit vacanțele are probleme. În primul rând, polița de asigurare împotriva insolvenței sau a falimentului va avea un plafon majorat substanțial și stabilită în monedă europeană. Astfel, agențiile detailiste, care se asigură acum cu polițe de 10.000 de dolari, vor avea o poliță de 50.000 - 100.000 de euro, iar turoperatorilor li se va impune o poliță de 250.000 de euro, față de 50.000 de dolari acum, a declarat pentru Profit.ro George Borună, directorul general al Direcției Generale de Control și Autorizare din cadrul Autorității Naționale pentru Turism (ANT).
Pentru o poliță de 100.000 de euro, o agenție trebuie să plătească 3-5% pe an, deci 3-5.000 de euro pe an. "Nu bagă pe nimeni în faliment", spune Borună.
CITEȘTE ȘI ANT: Cazul Genius Travel pare infracțiune. Poliția București a intrat pe fir și face cercetăriO a doua măsură, agreată și de marile agenții de turism, ca și prima, de altfel, este înființarea unui fond de garantare, la care firmele din domeniu să participe cu o sumă în funcție de încasările înregistrate de la turiști. În cazul insolvenței unei agenții, turiștii vor fi despăgubiți cu bani din acest fond.
A treia măsură, mult mai delicată, nu este deloc pe placul agențiilor de turism. ANT vrea să introducă un așa numit "cont fiduciar" în care să fie plătite vacanțele turiștilor. "Turistul, în momentul în care vine la agenție, plătește vacanța într-un anumit cont înregistrat la o bancă. Agenția va trebui să meargă la o bancă și să-și înregistreze un cont, care se va numi contul fiduciar. La orice bancă vrea", explică George Borună. Acest cont va fi separat total de celelalte și va include toți banii pe care-i primește agenția de la turiști. Pentru a putea face plăți din acel cont, agenția se va duce la bancă cu documente doveditoare că banii sunt transferați exact la hotelul cerut de client și nu sunt folosiți pentru alte plăți.
"Este o realitate că agențiile folosesc banii turiștilor și pentru alte lucruri: plătesc avansuri pentru alți clienți, plătesc rezervări în altă parte, utilități și salarii. Agenția se poate trezi într-o stare de insolvabilitate în care să nu mai aibă cash cu care să plătească vacanțele turiștilor, ca în cazul Genius", mai spune directorul ANT.
Dacă turistul plătește vacanța direct la agenție și nu într-un cont, agenția va fi obligată ca, cel târziu a doua zi, să depună banii în bancă. "Nu mai poți să scoți banii să-ți plătești utilități, salarii sau avansuri. Tu, ca agenție, poți scoate doar comisionul, pe care să-l bagi într-un cont general, iar de acolo să faci ce vrei cu el", a adăugat Borună.
El crede că toate cele trei proiecte ar putea fi funcționale de la 1 ianuarie 2017.
CITEȘTE ȘI Anca Nedea, ANT: Le recomandăm românilor să se îndrepte către turismul internCazul Genius Travel pare a se transforma dintr-un caz, grav, de altfel, de insolvență, într-o infracțiune, pentru că proprietarii agenției sunt de negăsit, sustrăgându-se de la controalele autorităților. Mai mulți clienți, rămași fără bani și fără vacanțe, au făcut plângeri la poliție, care va începe să facă cercetări în acest caz.
Cei care au plătit vacanțe la Genius Travel și au rămas fără bani au așteptat zadarnic două zile în fața sediului din București al agenției. Ușile erau încuiate și nimeni nu le-a dat nicio explicație. Prin aceeași situație au trecut și reprezentanții Autorității Naționale pentru Turism, care au venit ieri în control la sediul Genius.
Contactat de Profit.ro, Bogdan Ghebaur, purtător de cuvânt la Poliția București, confirmă că mai mulți clienți ai Genius au depus ieri plângeri. Cu plângerile, spune el, se merge mai departe la Parchet, iar procurorul va decide. "Se vor face cercertări pentru săvârșirea infracțiunilor, dacă se va pune problema", a adăugat el.
CITEȘTE ȘI Confesiunile unui director de hotel all inclusiveReprezentanții Genius Travel nu răspund de câteva zile la telefoane, iar nimeni nu știe exact acum, nici ANAT și nici ANT, care este nivelul dezastrului. Ținând cont de nivelul cifrei de afaceri a Genius Travel, considerată o agenție medie, reprezentanții firmelor din domeniu estimează că poate fi vorba de câteva sute de turiști care au plătit vacanțe în această primăvară și vară și care ar fi urmat să plece după 15 august. Cel mai grav e de cei care au și plecat în ultimele două zile, dar nici turiștii care au cumpărat și ar fi urmat să meargă în vacanțe n-au motive de optimism.
Agenția Genius Travel pare a fi intrat în colaps financiar, iar o parte dintre clienți au și fără vacanțe, și fără banii plătiți pe ele. Nu se știe exact câți clienți sunt afectați, dar surse din piață vorbesc de câteva sute. Problema este că asigurarea de 10.000 de dolari acopera doar vacanțele a 10-15 familii și că majoritatea clienților riscă să-și poată recupera banii în câțiva ani sau, poate, niciodată.
Agenția a anunțat clienții vineri, printr-un email, să nu mai plece în vacanțe, pentru că intră în faliment, iar sâmbătă le-a trimis un alt mesaj, în care susținea că problemele s-au rezolvat. Marți, însă, firma a trimis un alt email în care susținea din nou că intră în insolvență și nu mai poate plăti vacanțele turiștilor. Există, însă, turiști care între mesajele doi și trei au plecat în vacanțe în afara țării și au constatat la fața locului că nu-i primește nimeni în hotel și dacă vor să rămână în vacanță trebuie să o plătească din nou.