Noul formular 088 este un compromis lejer care conține unele reformulări și restructurări ale întrebărilor, consideră specialiștii în fiscalitate, iar cea mai importantă schimbare, binevenită, vizează scutirea de redepunere a declarațiilor de către firmele deja înregistrate.
Formularul pentru înregistrarea în scopuri de TVA, în noua versiune, a fost publicat, miercuri, de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Volumul mare de informații, relevanța lor discutabilă din formularul 088, dar și rata mare de respingere, de circa 50%, a inflamat mediul de business, în ultimele luni.
Cea mai reclamată problemă este obligația ca firme înregistrate deja să își probeze intenția și capacitatea de a desfășura activități economice, prin formularul 088, deși au sute de angajați cifre de afaceri de ordinul milioanelor de lei. Dacă în acest caz, noul formular nu va mai fi depus decat la solicitatea Fiscului, în urma unei analize de risc, pentru firmele nou înființate sau care depășesc plafonul cifrei de afaceri de 220.000 lei și trebuie să solicite codul de TVA, situația nu pare mult îmbunătățită.
“Noile ordine ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) privind situațiile de anulare a codului de TVA și formularul 088 reprezintă un compromis lejer, conținând în principal modificări ce implică reformulări și restructurări ale întrebărilor. Practic, se elimină din formularul 088 întrebările care erau superflue și fără riscuri din punct de vedere al contribuabilului: cele legate de existența cazierului fiscal și de depunerea anterioară a altor formulare 088”, spune avocata Luisiana Dobrinescu, care consideră că este lăudabil faptul că s-au limitat situațiile in care se solicita formularul 088 numai la acelea în care contribuabilul este suspectat ca având risc fiscal.
CITEȘTE ȘI ANAF a publicat noua procedură de obținere a codului de TVA, celebrul formular 088“La o primă vedere, în noul formular 088, anunțat cu surle și trâmbițe de ANAF că va fi simplificat, observ doar niste reformulări, de parcă asta era problema. Deci, eu zic, că trebuia numită toata treaba asta cu 088 - Reformularea formularului”, comentează consultantul fiscal Cornel Grama
Luisiana Dobrinescu, partener Dobrinescu Dobrev, a analizat modificările. “Pe de altă parte, mi se pare o modificare mult prea îndrăzneață cea referitoare la relevanța cazierului fiscal numai la asociații care dețin cel puțin 50%. Totuși, este foarte ușor să fragmentezi capitalul social în dețineri de 49%..., spune aceasta, adăugând că s-a ameliorat - foarte puțin însă - povara întrebării legate de deținerea în ultimii 5 ani a unor societăți cu debite la stat (scadente la datafinalizării mandatului), prin introducerea unor plafoane valorice”, consider aceasta.
În schimb, remarcă o îmbunătățire semnificativă cu privire la venitul obținut de administratori și asociați, iar in ceea ce privește întrebarea cu privire la debitele fiscale curente, spune că, în primul rând, aceste informații sunt deja în evidența ANAF și în al doilea rând, nu sunt foarte relevante din punct de vedere al identificării potențialului de evaziune, pentru că evaziunea presupune debite nedeclarate, nu declarate si neachitate. “În plus, nu este corect ca existența debitelor (chiar și în procedură de eșalonare sau suspendare a executării) să fie un criteriu care să atragă anularea codului de TVA. Este o măsură neproporțională și contrară dreptului european, atâta timp cât sunt disponibile instrumente specifice de sancțiune în acest aspect: calculul de dobânzi și penalități, măsurile de executare silită etc”, explică aceasta.
CITEȘTE ȘI Efectele celebrului D088: blocaj, premiza vinovăției, firme vândute ca la piață, administratori fictivi. Ce trebuie schimbat?Mihaela Mitroi, partener PwC, crede că volumul mare de informații pe care îl solicită ANAF, prin 088, are și un alt scop, în afară de combaterea evaziunii fiscale. În opinia sa, este o modalitate prin care ANAF strânge informații pe care este obligat, conform legislației internaționale, să le furnizeze în cadrul schimbului de informații cu alte state.
Proiectul ANAF trebuie să fie aprobat pentru a intra în vigoare. Statistica instituției arată că, la sfârșitul lunii aprilie, se aflau în evaluare aproape 15.000 de persoane impozabile, ca urmare a schimbării sediului, asociaților, administratorilor, iar alte 7.000 pentru că au solicitat înregistrarea.