Noul formular 088, pe care îl completează firmele pentru obținerea codului de TVA și care este cel mai reclamat la Comisia de tăiat hârtii, va conține 17 întrebări, în loc de 20, va elimina unele obligații referitoare la documente și nu va mai trebui depus de către companiile care își schimbă sediul, asociații sau administratorii, a declarat, într-un interviu acordat Profit.ro, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Dragoș Doroș.
Formularul 088 a fost definitivat de ANAF și urmează să fie lansat în dezbatere cu mediul de afaceri. Noua variantă va reduce sarcina administrativă pentru firme, potrivit șefului ANAF, întrucât elimină unele dintre informațiile pe care le solicită în acest moment. Astfel, nu vor mai fi solicitate cazierul fiscal, apostila pentru diplome, declararea cu precizie a veniturilor asociaților sau administratorilor.
“În primul rând, am simplificat formularul. Vom degreva foarte mult sarcina administrativă. Avea 20 de întrebări, va avea 17. Am renunțat la cazierul fiscal. Apoi, vor fi întrebări simplificate, respectiv cele care au creat cele mai mari probleme și aduceau o sarcină fiscală mare. Nu mai cerem apostilarea diplomelor. Le aduc așa cum sunt. Apoi, mai era o chestiune foarte complicată cu societățile pe care le-au avut și care aveau datorii la stat. Problema este că spun: sunt societăți pe care le-am avut cu mulți ani în urmă, nu le mai știm, nu mai avem arhivele. Nu mai trebuie decât să bifeze: am avut sau nu societăți în insolvență sau nu, iar noi le căutăm”, a declarat Doroș.
“O altă problemă mare era declararea veniturilor, de confidențialitate. În momentul acesta, am făcut tranșe de venit. Bifează una din tranșe și se menține confidențialitatea. Știm dacă au venituri și ne asigură confortul probității”, a adăugat acesta.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Comisia Europeană examinează, în acest moment, procedura de înregistrare pentru TVA din RomâniaInformațiile detaliate privind cazierul fiscal, firmele cu datorii sau în insolvență, studiile, veniturile vor fi detaliate doar în cazurile cu risc fiscal, în funcție de evaluarea făcută de ANAF cu aplicația informatică.
Șeful fiscului a spus că punctajul va rămâne secret și a precizat că decizia este motivată de faptul că analiza declarației dă un rezultat agregat, neexistând situații în care refuzul să fie bazat doar pe răspunsul la o singură întrebare. În aceste condiții, răspunsul pe care ANAF îl va trimite solicitanților nu va da justificări pentru refuz.
“Respingerea nu se face pentru un răspuns greșit. Este agregat din tot formularul și punctajul înseamnă risc mic, mediu sau mare. Acest formular trebuie să dea o imagine globală. Toți au spus : dați-ne răspunsurile corecte. Nu există așa ceva. Nu ești respins pentru că ai răspuns “greșit” la o întrebare. Punctajul rezultă din toate întrebările. Este ca un test din care se dă o evaluare”, a explicat șeful ANAF, precizând că cei care au revenit cu formularul au primit, în mare majoritate, codul de TVA pentru că și-au dat singuri seama cum trebuie să îl completeze.
“Facem o analiză internă și reanalizăm pentru cei care sunt în sistemul de TVA și care schimbă sediul, asociații sau administratorii și n-o să le mai cerem să vină cu 088. Am elaborat analiza noastră din spate mai mult, le facem analiza de sistem și nu le mai cerem 088. Doar ne anunță dacă și-au schimbat una dintre cele trei și le facem noi analiza, fără să mai depună. Formularul 088 va fi, în acest fel, mult mai ușor. Declarația 088 e un test care se face permanent pentru că scopul lui e să evalueze probitatea celor care plătesc TVA”, a mai spus Doroș.
Formularul D088 pentru procedura de înregistrare în scopuri de TVA a fost introdus în februarie anul trecut în forma actuală și a creat nemulțumiri din cauza volumului mare de informații solicitate și a relevanței acestora. Formularul se dupune de către firmele nou înființate, dacă optează pentru codul de TVA, de către cele care au depășit plafonul cifrei de afaceri de 220 mii lei, precum și de către firmele care își schimbă acționarii/administratorii sau sediul social.
Firmele care rămân fără codul de TVA trebuie să colecteze și să verse taxa, dar pierd dreptul de deducere a acesteia. Practic, TVA de 20% devine o cheltuială suplimentară. Din acest motiv, D088 este cea mai reclamată problemă de către cetățeni pe site-ul Comisiei de tăiat hârtii maisimplu.gov.ro