BMW, Daimler (Mercedes-Benz) și Volkswagen Group au căzut de acord asupra actualizărilor pe care le vor face la computerele a peste 5 milioane de automobile din Germania, pentru reducerea emisiilor poluante. Pentru mașinile mai vechi, pe care nu le pot updata, vor oferi posibilitatea de trade-in cu discounturi.
Marii producători de automobile din Germania s-au întâlnit la Berlin la ceea ce s-a numit „forumul dieselului”, un summit organizat cu un scop foarte precis, acela de a găsi soluții pentru reducerea poluării pe care motoarele diesel existente pe șosele o produc. Celălalt scop, destul de explicit și el, a fost acela de a găsi soluții pentru a salva motoartele diesel de la uriașa campanie la nivel global de eliminare a lor din industria auto. Și asta pentru că tot mai multe orașe din Europa au anunțat că intenționează să interzică accesul cu mașini diesel.
Una dintre soluțiile găsite de constructori a fost aceea de a rechema în service mașinile aflate deja pe străzi și a le actualiza softurile cu programe noi, care permit o mai bună optimizare a arderilor, un consum mai mic și emisii redus de noxe.
Potrivit estimărilor făcute de participanți la forum, campania va costa peste 500 milioane de euro și va fi suportată exclusiv de grupurile auto, fără nicio obligație financiară pentru șoferi. Angajamentul a fost luat, însă, doar pentru Germania.
Mașinile vizate sunt, în marea lor parte, echipate cu motoare Euro5 și, o mică parte, Euro6, pentru că sunt singurele care permit o actualizare a softului. Prin actualizare se va obține o reducere cu 25 – 30% a oxizilor de azot.
Pentru mașini diesel mai vechi, producătorii au oferit varianta unor reduceri la achiziția de mașini noi, mai puțin poluante, în schimbul mașinii vechi, așa numitul „trade-in” (denumit, în mod eronat, la noi, buy-back). Și pentru acest demers, costurile au fost estimate de specialiști la circa 500 milioane de euro. BMW a anunțat deja că acordă un bonus de 2.000 de euro celor care vor să-și schimbe mașina poluantă cu o mașină electrică sau chiar cu una cu emisii reduse.
Autoriățile germane, aflate sub o presiune publică foarte puternică pentru reducerea poluării, au anunțat că acordul constructorilor este benefic, dar este doar un pas, iar normele care stabilesc reducerea emisiilor pe viitor rămân în vigoare.
Ecologiștii, la rândul lor, au avertizat că propunerea constructorilor este nesemnificativă, deoarece reducerile de noxe vor fi de numai 2-3 procente. Aceștia au averizat că numărul persoanelor care mor anual din cauza oxizilor de azot este în creștere. Ei vor să vor să accelereze procesele începute pentru obligarea interzicerii mașinilor diesel în 16 orașe din Germania.