România a coborât o poziție în Topul celor mai valoroase 100 branduri de țară, însă se menține în jumătatea superioară a clasamentului, relevă un nou raport, analizat de Profit.ro.
România se află pe locul 49 în topul celor mai valoroase branduri naționale, față de locul 48 ocupat anul trecut, potrivit ediției din acest an a raportului Nation Brands, întocmit de firma britanică de consultanță Brand Finance.
Valoarea cumulată a celor mai mari 100 branduri de țară a crescut cu 7% față de anul trecut, la 97.200 miliarde de dolari, fiind ușor sub valoarea de 98.000 miliarde de dolari înregistrată în 2019, înaintea pandemiei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Valoarea brandului de țară este calculată pe baza predicțiilor privind evoluția produsului intern brut într-un orizont de 5 ani, clasamentul incluzând 100 de economii.
Topul global este condus în continuare de SUA, cu o valoare a brandului național de 26.500 miliarde de dolari (+7% față de 2021), urmate de China, cu o valoare a brandului de 25.100 miliarde dolari (+8%).
SUA și China sunt lideri detașați, valoarea combinată a mărcilor lor fiind egală cu cea a celorlalte 98 de branduri naționale incluse în clasament.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT OFICIAL România și alte 14 state UE cer Bruxelles-ului plafonarea prețului angro la gaze naturale indiferent de sursăPe locul al treilea se află, la mare distanță, Germania, cu o valoare a brandului de 4.500 miliarde de dolari.
Cum era de așteptat, Rusia a consemnat cea mai mare cădere valorică în clasament, în urma invadării Ucrainei. Valoarea brandului Rusiei a scăzut cu 144 miliarde de dolari comparativ cu 2021, țara coborând de pe locul 16 ocupat anul trecut până pe locul 24.
“Decizia de a intra în război pare să fi subminat poziția economică a Rusiei, după cum reiese din scăderea drastică a valorii brandului de țară, de la 786 de miliarde de dolari anul trecut la 642 de miliarde de dolari în 2022. Acest lucru reflectă daunele aduse mărcilor comerciale asociate cu Rusia, capacității țării de a accesa capital, precum și potențialului său de a influența percepțiile în întreaga lume”, se arată în raport.
Sancțiunile economice de amploare impuse Rusiei au intensificat problemele sanitare, sociale și economice cauzate de criza declanșată de pandemia Covid-19, notează Brand Finance. Înainte de pandemie, brandul Rusiei era evaluat la 960 miliarde de dolari.
Pe fondul războiului, brandul național al Ucrainei a pierdut 22 miliarde de dolari din valoare, de la 107 miliarde dolari în 2021 la 85 miliarde de dolari, însă națiunea “și-a apărat cu succes independența și a obținut sprijinul aliaților la nivel internațional, ceea ce a dus la o creștere semnificativă a puterii brandului său”, arată autorii raportului.