De: Mihai Caragui, Partner Suciu Popa și Dan Oltean, Managing Associate
Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului și pentru modificarea și completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 a fost adoptat prin votul final al Senatului, fiind în etapa trimiterii spre promulgare.
Conform expunerii de motive, prin modificările aduse se urmărește adoptarea de măsuri care să clarifice anumite aspecte din cadrul legal existent referitoare la urbanism și să restabilească echilibrul procesual în litigiile născute în acest sector.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Printre modificările de interes se numără:
- detalierea limitativă a informațiilor accesibile publicului referitoare la autorizațiile de construire: în termen de maxim 30 de zile de la emiterea autorizației de construire, autoritățile trebuie să pună la dispoziția publicului informațiile aferente incluzând obligatoriu:(i) numărul autorizației de construire și data emiterii acesteia, (ii) titlul/descrierea proiectului, (iii) procentul de ocupare a terenului și coeficientul de utilizare a terenului, (iv) retragerile construcțiilor de la limitele de proprietate, (v)suprafețele, (vi) regimul de înălțime și înălțimile construcțiilor (vii) avizul autorității competente în domeniul protejării patrimoniului cultural dacă a fost solicitat/obținut, (viii) avizul autorității competente în domeniul protejării mediului dacă a fost solicitat/obținut, (ix) planul de situație și (x) planurile cu toate fațadele
- obligația menționării finalizării operațiunilor de publicitate: autoritățile au obligația ca odată cu publicarea informațiilor aferente emiterii autorizației de construire, să publice și data finalizării operațiunilor de publicitate a conținutului autorizației de construire
- obligația notării în cartea funciară a autorizației de construire: beneficiarul autorizației de construire are obligația, după comunicarea autorizației de construire, dar înainte de începerea lucrărilor, să noteze în cartea funciară a imobilului, precum și într-un ziar de largă răspândire, numărul autorizației de construire și data emiterii acesteia, precum și titlul/descrierea proiectului, precum și să amplaseze în șantier, la loc vizibil, panoul de identificare al investiției
- termene reduse pentru ONG-uri referitoare aferente litigiilor specifice de urbanism: Pentru organismele sociale interesate, în litigiile ce vizează autorizațiile de construire, termenul pentru formularea plângerii prealabile (dacă e obligatorie) este de 30 de zile și începe să curgă de la data ultimei operațiuni de publicitate. De asemenea, pentru introducerea cererilor de anulare, de suspendare, de intervenție accesorie sau de intervenție principală,termenul este de 60 de zile și se calculează de la data primirii răspunsului la plângerea prealabilă sau de la data expirării termenului legal de soluționare a plângerii, indiferent care dintre aceste date survine prima. Dacă plângerea prealabilă nu mai este obligatorie, pentru organismele sociale interesate, în litigiile ce vizează autorizațiile de construire, termenul este de 60 de zile și începe să curgă de la data ultimei operațiuni de publicitate. În ceea ce privește prescripția dreptului de a ataca hotărârile de aprobare, acesta se reduce la 1 an de la data aprobării pentru organismele sociale interesate.
Pe lângă cele de mai sus, proiectul de lege aduce și anumite modificări cu impact în zona Legii contenciosului administrativ nr.554/2004:
- modificări aferente termenului de anulare– cererile prin care se solicită anularea unui act administrativ individual, a unui contract administrativ, recunoașterea dreptului pretins și repararea pagubei cauzate se pot introduce și într-un termen de 6 luni de la dată luării la cunoștință a conținutului actului, dacă plângerea prealabilă nu mai este obligatorie.
- modificări aferente suspendării executării actului administrativ– persoanei vătămate îi vor reveni doar 30 de zile de la luarea la cunoștință a conținutului actului care nu mai poate fi revocat pentru a cere instanței suspendarea executării actului administrativ unilateral până la pronunțarea instanței de fond.
- de asemenea, se include și un termen nou pentru solicitarea suspendării executării actelor administrative prin acțiunea principală, suspendarea putându-se formula odată cu acțiunea principală sau printr-o acțiune separată, în termen de maximum 60 de zile de la introducerea acțiunii principale.
Proiectul de Lege urmează a fi supus procesului promulgării de către Președintele României.
Suciu Popa este o firmă de avocați de top, ce oferă servicii juridice complete, cu performanțe notabile în toate ariile dreptului afacerilor, incluzând litigii și arbitraje, drept imobiliar și construcții, administrativ și contencios, dezvoltarea de proiecte, energie și resurse naturale, fiind clasată în mod constant de toate directoarele locale și internaționale în topul furnizorilor de servicii juridice. Fiind angajată pe deplin să facă diferența pe piața avocațială din România, Suciu Popa se bazează pe experiența și reputația solidă a avocaților și a partenerilor săi, construite pe parcursul a peste 20 de ani de asistență a clienților multinaționali, investitorilor strategici și fondurilor de investiții, autorităților publice și instituțiilor financiare internaționale, în unele dintre cele mai complexe tranzacții transfrontaliere, proiecte de investiții și litigii.
Un material Legal Marketing