Guvernul extinde cu 11 ani, până în decembrie 2032, termenul limită de accesare a banilor din acordul de împrumut în valoare de 41,87 miliarde yeni (324 milioane euro) încheiat în 2010 cu Japonia pentru realizarea legăturii rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni - București, după ce a primit acordul Agenției Internaționale de Cooperare a Japoniei (JICA), instituția care acordă împrumutul. Guvernul a cerut în octombrie părții nipone prelungirea acordului de împrumut, explicând că până la momentul respectiv au fost efectuate doar cheltuieli de consultanță în suma de 1,1 miliarde yeni (8,5 milioane euro), în timp ce pentru lucrări de construcții nu fusese atrasă nicio sumă din împrumut.
Ministerul Finanțelor a pregătit un proiect de hotărâre de guvern pentru extinderea perioadei în care poate fi accesat împrumutul. În lipsa unei înțelegeri cu JICA pentru extinderea înțelegerii, aceasta expira la 22 decembrie 2021.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acordul de împrumut, în valoare de 41,87 miliarde yeni (324 milioane euro), pentru finanțarea Proiectului privind realizarea legăturii rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni - București, semnat la Tokyo la 10 martie 2010, a fost ratificat prin Legea nr. 228/2010.
"Având în vedere cele de mai sus, supunem spre aprobare proiectul hotărârii Guvernului pentru aprobarea amendamentului convenit prin schimb de scrisori semnate la București la 28 octombrie 2021 și la Tokyo la 22 decembrie 2021, între Guvernul României și Agenția Internațională de Cooperare a Japoniei, la Acordul de împrumut pentru Proiectul privind realizarea legăturii rețelei de metrou cu Aeroportul InternaŃional Henri Coandă Otopeni – București dintre Agenția Internațională de Cooperare a Japoniei și România, semnat la Tokyo la 10 martie 2010", potrivit Ministerului Finanțelor.
Proiectul este realizat de către Metrorex, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și desemnată ca agenție de implementare. Obiectivul proiectului este dezvoltarea unui sistem de transport rapid între Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni și zona centrală a orașului.
Până acum, din împrumut a fost trasă suma de 1,1 miliarde yeni, în cadrul Categoriei B – “Servicii de consultanță”, în timp ce în cadrul Categoriei A – “Lucrări de construcții civile” și C - “Situații neprevăzute” nu au fost efectuate trageri, data finală de tragere fiind 22 decembrie 2021.
În prezent, împrumutul acordat de către JICA sprijină finanțarea sectorului nord a magistralei de metrou M6 (stațiile Tokyo - Aeroport Henri Coandă), valoarea totală estimată a acesteia fiind de circa 666,7 milioane euro, în care sunt incluse atât lucrările civile cât și componenta de consultanță.
CITEȘTE ȘI România, în rândul țărilor UE cu cea mai mare inflație și în luna decembrieMinisterul Finanțelor notează că este în desfășurare licitația pentru serviciile de proiectare și execuție lucrări structură de rezistență, având ca obiectiv execuția structurilor stațiilor și interstațiilor (galerii și tuneluri) de metrou, ceea ce va permite punerea în funcțiune a acestui tronson după dotarea sa completă.
Urmare aprobării de către Guvern, în cadrul ședinței din 2 octombrie 2021, a Memorandumului cu tema: aprobarea măsurilor propuse privind opțiunile de dezvoltare a magistralei de metrou M6 - sectorul nord, inițiat de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la data de 28 octombrie 2021 Ministerul Finanțelor a transmis către JICA o solicitare de amendare a Acordului de împrumut, acceptată de JICA, prin scrisoarea semnată la 22 decembrie 2021.
Prin schimbul de scrisori s-a convenit extinderea datei de efectuare a tragerii finale cu 11 ani, respectiv de la 22 decembrie 2021 la 22 decembrie 2032.