Sistemul eFactura va deveni obligatoriu de la 1 iulie în relația dintre firme și instituții ale statului, adică businesstogovernment (B2G), potrivit unor amendamente adoptate de Parlament, prin votul final al deputaților, la o ordonanță de urgență privind implementarea sistemului privind factura electronică. De asemenea, conform modificărilor, emiterea facturilor in eFactura va deveni obligatorie și în relația dintre firme (business2business -B2G), dar numai după ce România va obține în acest sens o derogare de la Comisia Europeană, așa cum a anunțat la Profit Tv directorul general în Ministerului Finanțelor Iulian Ardeleanu.
De ce este important: Sistemul eFactura a fost lansat în noiembrie, dar numai opțional între firme și instituții ale statului.
”Începând cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliți în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, au obligația, în relația B2G (...), să emită facturi electronice și să le transmită prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura”, prevede acum un prim amendament adoptat de Parlament.
”În vederea gestionării mai eficiente a resurselor bugetare alocate instituțiilor și autorităților publice, prin implementarea unor mecanisme adaptate evoluției tehnologice actuale, care să asigure monitorizarea execuției bugetare și a sumelor alocate diferitelor programe de investiții, este necesară introducerea facturării electronice obligatorii în relația B2G”, susțin aleșii.
O altă măsură adoptată acum de Parlament prevede și ca în 30 de zile de la obținerea derogării de la Bruxelles, prin ordin ANAF să fie stabilită data de la care devine obligatoriu B2B, dar și categoriile de contribuabili la care se aplică.
”Având în vedere că sistemul național privind factura electronică RO eFactura a fost proiectat și dezvoltat, astfel încât să fie utilizat pentru facturarea electronică și în cazul tranzacțiilor B2B, există condițiile necesare pentru a introduce facturarea electronică obligatorie între persoanele impozabile stabilite în România. Trecerea la aplicarea obligatorie a facturării electronice poate avea loc însă numai după obținerea unei derogăti de la aplicarea unor prevederi ale Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA”, susțin parlamentarii.
Iulian Ardeleanu a explicat anterior la Profit Tv ca acest sistem ar putea fi introdus etapizat pentru categoriile de firme, mai târziu pentru cele mici.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT ANAF - În e-Transport vor trebui declarate transporturile de legume, fructe, băuturi alcoolice, îmbrăcăminte, încălțăminte, sare și unele materiale de construcțiiMinisterul Finanțelor așteaptă de la Comisia Europeană derogare pentru a introduce obligatoriu eFactura în relația dintre firme (business to business - B2B), iar acest sistem ar putea fi introdus etapizat pentru categoriile de firme, mai târziu pentru cele mici, a declarat, la PROFIT NEWS TV, Iulian Ardeleanu, Director General, Direcția generală de legislație fiscală și reglementări vamale și contabile din cadrul Ministerului Finanțelor. Reprezentatul Finanțelor a spus totodată că vor fi analizate și eventual operate modificări, dacă sunt considerate necesare, în cazuri precum cel menționat de Profit.ro privind obligativitatea magazinelor mici de a emite factură în sistemul eFactura atunci când vând produse cu risc fiscal ridicat.
eFactura
Autoritățile au decis că furnizorii unor categorii de produse cu risc fiscal ridicat vor putea transmite opțional, de la 1 aprilie, facturile emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în acest sistem, urmând ca de la 1 iulie furnizorii să fie obligați să transmită prin acest mecanism facturile emise. Cele cinci categorii de produse cu risc fiscal sunt următoarele: legume-fructe, băuturi alcoolice, construcții noi, produse minerale (apă minerală naturală, nisip și pietriș), precum și îmbrăcăminte-încălțăminte. Sistemul e-Factură a fost lansat în noiembrie opțional pentru achiziții publice, în relația dintre companii private și instituții de stat (B2G - business to government).
Sistemul este funcțional din noiembrie, dar numai opțional, pentru transmiterea de facturi în relația companiilor cu instituțiile de stat.
Numărul companiilor înscrise este de circa 1.800 înainte ca sistemul să fie extins, doar opțional de la 1 aprilie, pentru furnizorii de produse cu risc fiscal.
"La acest moment, avem un număr de aproximativ 1.800 de companii care s-au înrolat pentru a transmite factura prin opțiune prin acest sistem, urmând ca numărul lor să crească în următoarea perioadă, având în vedere și termenul de 1 aprilie comunicat pentru produsele cu risc fiscal ridicat", a declarat Ardeleanu.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Datoria publică a trecut pentru prima dată de pragul de 50% din PIB, inclusiv din cauza împrumutului din PNRR. România ar trebui să aplice urgent măsuri de corectare a îndatorăriiTermene pentru eFactură
În prezent, nu se cunosc termenele la care eFactură ar urma să devină obligatoriu în relația business to government (B2G), dar nici termenele de la care va deveni opțional și ulterior obligatoriu în relația generală dintre firme, business to business (B2B).
Potrivit oficialului MF, termenul obligatoriu în relația B2B depinde de derogările așteptate de la Comisia Europeană.
Un alt element important este că sistemul obligatoriu B2B ar urma să intre, probabil, în vigoare etapizat, mai târziu pentru firmele mici.
"Așa cum se știe, TVA este guvernat la nivel european de o directivă. Deci, impunerea obligativității în sistemul business to business necesită derogări de la directiva TVA. Pentru a face obligatoriu acest sistem business to business, avem nevoie de derogări de la Comisia Europeană.
Ministerul Finanțelor a făcut pași importanți, a transmis solicitarea de derogare de la sfârșitul anului trecut, și suntem în discuții cu Comisia Europeană referitor la termenele care permit implementarea obligatorie a sistemului business to business. Acest sistem business to business depinde de categoriile de contribuabili. Cred că va ține cont de care categorii de contribuabili vor intra obligatoriu în sistemul business to business. Ne-am gândit la o etapizare a business to business obligatoriu.
Vom vedea la momentul potrivit care vor fi categoriile de contribuabili care vor intra în sistemul business to business obligatoriu etapizat. Modul de implementare nu ține de discuția cu CE, dar sunt făcute recomandări mai ales când este vorba despre contribuabilii din categoria mică, astfel încât să nu impunem sarcini suplimentare pentru genul ăsta de contribuabili. Deci, etapizarea va ține cont, probabil, într-o măsură mare, de tipul de contribuabil care e vizat", a spus Ardeleanu.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Vechimea în muncă - recunoscută pentru PFA fără contract. În ce condițiiProfit.ro a scris anterior, citând un răspuns oficial al Ministerului Finanțelor, că magazinele de comerț cu amănuntul vor trebui să emită facturile, în cazul în care clienții le solicită, în sistemul e-Factura, dacă acestea vor avea înscrise și produse stabilite de ANAF ca fiind în categoria celor cu risc fiscal ridicat. De asemenea, bonurile fiscale care au înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, considerate facturi simplificate, trebuie transmise în sistemul Ro e-Factura, potrivit unor lămuriri transmise Profit.ro de către Ministerul Finanțelor. Asta înseamnă că respectivii comercianți vor trebui să se înscrie în sistemul e-Factură.
"Legat de exemplul pe care l-ați dat, al micilor magazine care comercializează produse din categoria celor cu risc fiscal ridicat, aceștia trebuie să emită pentru livrările către populație bonuri fiscale, de către casele de marcat. Așa cum se știe, datele din casele de marcat ajung în serverele ANAF. În momentul în care un cumpărător persoană fizică își exercită opțiunea de a primi și o factură fiscală, pe lângă bonul fiscal pe care comerciantul are obligația să îl emită, cu siguranță pe acea reglementare, dacă acel produs face parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, factura va trebui raportată în sistemul e-Factură. În afară de situația expusă și de bonurile care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, nu am primit până acum semnale din piață că ar mai fi reglaje de făcut", spune directorul.
Finanțele vor analiza situațiile de acest tip atunci când apar, dar și pe cea menționată de Profit.ro, și vor opera modificări acolo unde acestea sunt necesare.
"Cadrul legal actual prevede că acolo unde este vorba despre factură, ea trebuie transmisă în sistemul e-Factură. Bineînțeles, o să facem evaluări, în funcție de care, dacă se va considera necesar, se va modifica cadrul actual. Avem în analiză astfel de propuneri (de modificare, n.r.)", a explicat șeful direcției de legislație fiscală.