Guvernul pregătește înființarea Carpatica Feroviar SA, companie aptă „pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării”, pe fondul problemelor pe care le are CFR Marfă.
”Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic general, sincopele în funcționarea acestuia generează perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și războiul din Ucraina) au accentuat nevoia investițiilor în sectorul feroviar, respectiv importanța existenței unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO.
Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare pot mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes național, pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deținute, iar, în ceea ce privește punerea în aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, crește riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român”, este argumentul Executivului.
Scopul societății va fi unul dublu:
➢ strategic - ținând cont de securitatea națională și de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale;
comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar.
Profit.ro a anunțat recent că CFR Marfă, societate aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a plătit datorii de 22,4 milioane lei către bugetul statului, reprezentând impozite și contribuții cu reținere la sursă, inclusiv contribuțiile care trebuiau virate la sănătate și pensie din salariile angajaților, potrivit informațiilor transmise de companie pentru Profit.ro. Aceste sume intrau sub incidența reincriminării ca faptă penală, începând cu luna martie, a reținerii fără virare ulterioară la buget a unor impozite și contribuții cu stopaj la sursă. ANAF a dus în ultimele luni o campanie pentru a convinge firmele aflate în această situație să plătească, inclusiv prin notificări cu variante de eșalonare sau avertismente transmise în spațiul public.
Deși pentru restanțele înregistrate la sumele datorate pentru luna martie, sesizările penale ar fi trebuit să înceapă de la final de iunie, autoritățile au arătat un apetit redus pentru a implementa brusc o măsură atât de dură. ANAF a ales în schimb o abordare în trepte, cu avertismente din ce în ce mai puternice, scopul fiind de a determina contribuabilii să plătească și să fie evitate astfel dosarele penale.
CFR Marfă - prima pe lista companiilor cu datorii trimisă de ANAF la Poliție
La coada acestei liste sunt însă peste 4.000 de firme cu restanțe mai mici de 100 de lei. Acestea riscă la rândul lor să ajungă în atenția polițiștilor, în funcție de cum vor selecta aceștia dosarele pentru lucru, deși logic ar fi ca cercetarea să înceapă întâi cu cei mai mari restanțieri.
CITEȘTE ȘI Proiect de reducere a birocrației pentru investitorii din industrie: OUG privind licența industrială unică intră în debatere publicăCFR Marfă: Am plătit aceste restanțe și în continuare vom plăti în termenele legale
Într-un răspuns la întrebări adresate de Profit.ro privind datoriile companiei aflate sub incidența reincriminării penale, CFR Marfă a răspuns că la acest moment nu mai are astfel de datorii, iar în continuare va respecta termenle legale de virare la buget a sumelor cu stopaj la sursă.
"La acest moment, CFR Marfă nu are datorii care intră sub incidența reincriminării ca faptă penală a reținerii și nevirării. Pentru lunile martie 2022 (7.033.950 lei), aprilie 2022 (7.652.677 lei), respectiv mai 2022 (7.718.090 lei) au fost achitate impozitele și contribuțiile cu reținere la sursă în integralitate. CFR Marfă va plăti la zi contribuțiile cu reținere la sursă în termenul legal de scadență de 60 de zile", a transmis CFR Marfă pentru Profit.ro.
Potrivit informațiilor Profit.ro, plata acestor restanțe ar fi început în august.
Guvernul a adoptat în luna mai o ordonanță de urgență care oferă, în mod excepțional, CFR Marfă posibilitatea de a da în plată vagoane pentru stingerea restanțelor fiscale rezultate din impozite și contribuții cu reținere la sursă. Aceasta putea fi o cale de ieșire a companiei din situația menționată mai sus.
Potrivit răspunsului transmis acum de CFR Marfă, autoritățile așteaptă pentru acest mecanism acordul Comisiei Europene.
"În ceea ce privește Ordonanța de Urgență nr. 65 /2022 privind reglementarea unor măsuri pentru stingerea unor obligații fiscale și bugetare ale Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă, precizăm faptul că în prezent autoritățile statului român nu au acordul final al Comisiei Europene cu privire la mecanismul de dare în plată a activelor pentru stingerea obligațiilor fiscale", a răspuns compania la întrebări transmise de Profit.ro.
Un document de la final de iulie al Ministerului Transporturilor menționează CFR Marfă ca având restanțe la plata contribuțiilor la pensie și sănătate pentru salariați.