Șoferii cu mașini mai vechi pot răsufla ușurați încă un an, Ministerul Energiei propunând Guvernului amânarea cu un an a termenului de intrare în vigoare a obligativității introducerii unui amestec de minim 8% de biocarburanți în benzină de la 1 ianuarie 2018 la 1 ianuarie 2019.
Prevederea apare într-un proiect de hotărâre elaborat de Ministerul Energiei și mai vizează și prorogarea cu doi ani a termenului de reducere a gaze cu efect de seră cu 6%, de la finalul anului 2018 la finalul anului 2020.
Ministerul își justifică demersul pe baza constatării că “în cadrul procesului de evaluare a fost identificată lipsa unor acte normative secundare care trebuiau elaborate, completate și/sau adoptate.(..) În acest context, autoritățile publice centrale cu atribuții în domeniul reglementat nu au posibilitatea să evalueze pe baza unor date relevante atât impactul impunerii reducerii de gaze cu efect de seră cu 6% până la finalul anului 2018, cât și efectele impunerii în benzină a unui conținut de biocarburant de minimum 8% în volum, precum și al proporției echivalente de biocarburant din motorină necesare pentru îndeplinirea dezideratului de 6%, care să fie susținut exclusiv prin introducerea de biocarburanți în combustibilii fosili.”
Prin Hotărârea de Guvern nr. 928/2012 privind stabilirea condițiilor de introducere pe piață a benzinei și motorinei și de introducere a unui mecanism de monitorizare și reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră se stabilea că până la data de 31 decembrie 2020, operatorii economici, respectiv antrepozitarii, destinatarii înregistrați, importatorii care introduc pe piață carburanți supuși plății accizelor în România au obligația să reducă emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie a carburantului și energia furnizată, cu până la 10%, în raport cu emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie de carburanții fosili în 2010, având ca referință standardul pentru carburanți aferent acelei perioade. Această reducere consta în reducere de 6%, până la data de 31 decembrie 2018. la care se adăugau două reduceri suplimentare de 2%, care să fie realizate fie prin furnizarea de energie pentru transport, fie prin utilizarea oricărei tehnologii, inclusiv captarea și stocarea carbonului în procesul de producție a carburantului, fie prin folosirea de reduceri de emisii certificate.
Totodată, Hotărârea de Guvern nr. 935/2011 privind promovarea utilizării biocarburanților și a biolichidelor, prevedea ca, de la data de 1 ianuarie 2018, operatorii economici, respectiv antrepozitarii, destinatarii înregistrați, importatorii care introduc pe piață carburanți supuși plății accizelor în România au obligația să introducă pe piață numai benzină cu un conținut de biocarburant de minimum 8% în volum.
Potrivit Energy Report, în 2014 britanicii de la Whatcar au făcut mai multe teste din care a rezultat că șoferii deținători de Dacia Sandero ar putea deveni cei mai mari pierzători ai unei eventuale treceri mai rapide la obligativitatea utilizării combustibililor E10 (combustibili cu un amestec de până la 10% etanol în conținut). Comparând rezultatele obținute de Dacia Sandero utilizând două tipuri de combustibili, benzină E0 (cu 0% etanol) și benzină E10 (cu 10% etanol), britanicii de la Whatcar au ajuns la concluzia că, în cazul utilizării de E10, consumul unei Dacii Sandero cu o capacitate de 0,9 litri crește cu 11,5%. Cu alte cuvinte, un proprietar de Sandero ar scoate din buzunar suplimentar 202 lire sterline la fiecare 12.000 mile parcurse.
Majorarea consumului anihilează total și "efectul ecologic" al utilizării etanolului. Dacia Sandero a emis, în cazul utilizării benzinei E10, numai puțin de 11g de CO2 pe kilometru în plus față de emisiile înregistrate în cazul utilizării benzinei E0.
În plus, în SUA, introducerea unui procent ridicat de etalon în combstibili a condus la defectarea mai multor mașini mai vechi, ceea ce a determinat guvernul SUA să renunțe temporar la această măsură.