Profitând de faptul că în prezent depozitele de gaze din România sunt pline în proporție de peste 74% și că an de an gazul înmagazinat s-a demonstrat a fi excedentar, Ministerul Economiei și Energiei intenționează să facă un lucru normal pe o piață care va fi liberalizată de la 1 iulie și care ar fi trebuit făcut mai de mult: și anume, să transforme activitatea de depozitare dintr-o activitate planificată central într-una de piață. Prevederea este cuprinsă într-un proiect de ordonanță de urgență și vizează eliminarea impunerii de către ANRE a unei cantități minime de gaze de depozitat pentru fiecare furnizor în parte.
An de an, Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) scumpea artificial prețul gazelor pe timp de iarnă, obligându-i pe furnizori să înmagazineze gaze în exces.
Chiar și în acest an, ANRE a stabilit pentru iarna viitoare o cantitate de gaze de înmagazinat similară celei din acest an, de peste 23 TWh, în pofida faptului că în această iarnă a fost consumată din depozite o cantitate de două ori mai mică.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Profit.ro remarca, la începutul lunii martie, faptul că decizia ANRE avantajează furnizorii care au depozitat în exces gaze anul trecut și care o vor invoca pentru a nu le scoate pe piață, însă va dezavantaja consumatorii, care vor achita un preț “umflat” artificial, prin reglementare, pentru o cantitate de gaze mai mare.
Fapt recunoscut și de minister în nota de fundamentare a actului normativ: “Obligația constituirii stocului minim de gaze naturale induce costuri suplimentare la nivelul furnizorilor, care sunt/vor fi recuperate de la clienții finali (prin intermediul prețurilor practicate) sau vor constitui pierderi pentru furnizori, având în vedere modificarea continuă a portofoliului de clienți finali, existând riscul ca furnizorul să nu își poată recupera costurile aferente cantităților de gaze naturale înmagazinate pentru respectivii clienți.”
Potrivit ministerului, pe o piață concurențială, constituirea stocurilor de gaze naturale de către furnizori ar trebui să fie la latitudinea lor, în conformitate cu strategia comercială a fiecăruia, interesul fiind consolidarea poziției în piață prin oferirea celor mai bune prețuri clienților finali și asigurarea continuității furnizării gazelor naturale.
“Furnizorul de gaze naturale este responsabil pentru asigurarea surselor de gaze naturale (producție internă curentă, înmagazinare, import) necesare pentru acoperirea necesarului de consum al portofoliului de clienți, însă ponderea fiecărei surse trebuie să fie opțiunea sa, în funcție de politica comercială”, precizează nota citată.
Ministerul prezintă, la rândul său, exemplul acestei ierni: “Stocul minim obligatoriu pentru anul 2019, stabilit prin Decizia Președintelui ANRE nr. 663/10.04.2019 privind stabilirea nivelului stocului minim de gaze naturale pe care fiecare titular al licenței de furnizare a gazelor naturale are obligația de a-l constitui în depozitele de înmagazinare subterană până la data de 31 octombrie 2019 a fost de cca. 2,18 miliarde m.c. (majorat cu 10% față de anul 2018). La sfârșitul ciclului de înmagazinare 2019, furnizorii au înmagazinat o cantitate de 3,059 miliarde m.c., din care la sfârșitul ciclului de extracție 2020 în depozitele subterane de înmagazinare rămăsese un stoc de 1,773 miliarde m.c”.