Yara Birkeland, primul portcontainer electric complet autonom din lume (FOTO mai jos), construit la șantierul Vard Brăila și armat la Brattvaag, în Norvegia, a fost livrat proprietarului, gigantul din industria îngrășămintelor chimice Yara.
Nava are o lungime de 80 de metri și o capacitate de transport de 120 TEU (120 de containere standard).
Constructorul norvegian de nave a semnat, în 2018, un contract de 250 milioane de coroane norvegiene (aproximativ 30 milioane dolari) cu Yara pentru construcția unui portcontainer electric pregătit pentru operațiuni autonome, primul vas de acest tip din lume.
CITEȘTE ȘI Surpriză: Sistemul bonus-malus pentru polițele RCA va fi schimbat. Tarifele vor crește semnificativ pentru anumiți șoferiVasul este menit să îmbunătățească logistica la fabrica Yara din Porsgrunn, sudul Norvegiei, putând să înlocuiască 40.000 de drumuri cu camionul anual.
Coca vasului a fost construită la Brăila, lucrările fiind finalizate în prima parte a anului. Portcontainerul trebuia inițial să fie livrat spre armare completă șantierului Vard din Brevik, însă, în final, a fost transferat către șantierul din Brattvaag.
În primă fază, portcontainerul va avea echipaj uman, trecerea la operațiunile complet autonome urmând să fie realizată până în 2022.
“Urăm mult succes companiei Yara pentru dezvoltarea în continuare a navei și așteptăm cu nerăbdare să o vedem operațională în curând”, a transmis Vard într-un mesaj pe LinkedIn.
De designul vasului s-a ocupat firma Marin Teknikk, echipamentul și tehnologiile de navigare, inclusiv senzorii pentru operarea de la distanță și autonomă, fiind furnizate de compania norvegiană Kongsberg.
Fondat în 1905, grupul norvegian Yara este unul dintre cei mai importanți furnizori de îngrășăminte, având peste 17.000 de angajați și activități în 60 de țări.
Vard operează 9 șantiere cu peste 9.000 de angajați, în Norvegia, România, Brazilia și Vietnam. Compania este deținută în proporție de 86,81% de grupul italian Fincantieri, al patrulea cel mai mare constructor de nave la nivel global.
Anterior, tot în România, la Tulcea, a fost construit și REV Ocean, cel mai mare și mai avansat iaht de cercetare și expediție din lume (foto principal).