Criza coronavirus a dus la o înghețare a pieței de mobilier office și amenajări de birouri, cererea fiind în creștere doar pe segmentul clienților de retail, în contextul în care numeroși angajați au lucrat de acasă în perioada recentă.
Urmărește-ne și pe Google News
Numărul de angajați din birouri este estimat că nu va reveni curând la cel anterior crizei, în contextul în care o parte vor continua să lucreze de acasă, iar unele companii vor concedia. Întregul mod de funcționare al companiilor "a fost cutremurat brusc" și, odată cu întoarcerea unui procent semnificativ de angajați la birou, companiile vor face reamenajări și vor căuta soluții pentru prevenirea îmbolnăvirilor.
"Impactul crizei a fost mare. Practic, 80% dintre proiectele noi au înghețat, urmând să fie reluate discuții după încetarea crizei medicale. Au continuat licitațiile în curs și, desigur, proiectele deja începute. Șantierele noastre de amenajări au funcționat pentru a putea livra la timp spațiile contractate. Firmele s-au concentrat pe asigurarea capitalului de lucru și mai puțin pe investiții. Cu atât mai puțin pe investiții în birouri, care rămân, o bună parte din ele, chiar și astăzi goale", spune pentru Profit.ro Horațiu Didea, managing partner Workspace Studio, care a înregistrat deja o dublare a vânzărilor de purificatoare de aer.
CITEȘTE ȘI 12 noi stații Rompetrol deschise în primele 4 luni ale anului în regiunea Mării Negre, majoritatea în România
Munca de acasă a impulsionat însă vânzările către clienții finali, compania înregistrând creșteri în categoria birourilor electrice și a scaunelor Herman Miller. Unele companii au acordat chiar stimulente financiare pentru cumpărarea de mobilier pentru acasă.
"Vânzările către retail n-au fost până acum un obiectiv pentru Workspace Studio, noi fiind un integrator specializat de soluții de amenajare si well-being pentru birouri de companii", explică Didea.
Ce soluții există pentru companii atunci când angajații se întorc la birou
Potrivit lui Didea, companiilor care erau deja orientate către starea de bine (well-being) și confortul angajaților le va fi mult mai ușor să se adapteze la întoarcerea angajaților la birou, cu investiții mici. Pentru celelalte, lucrurile vor fi ceva mai dificile și ar putea fi necesare unele investiții.
"Soluțiile trebuie gândite pe termen scurt, dar și holistic, pe termen mediu și lung. Dacă se asigură o reducere a densității umane în birou, fie prin politici de <work from home>, prin reduceri iminente de personal sau modificarea frecvenței sau programului de lucru, fiecare spațiu poate fi reamenajat, fără investiții majore în echipamente noi. Schimbarea orientării birourilor, schimbarea funcționalității unor spații sau eliminarea unor piese de mobilier pot asigura, în primă fază, distanțarea și acomodarea unui număr mai redus de angajați, care să se simtă în siguranță în birou. Ventilarea spatiului, circulațiile, reducere masivă a contactului între oameni și cu suprafetele, materialele folosite, toate acestea sunt foarte importante. Soluțiile tip IoT precum măsurarea în timp real a densității dintr-o suprafață, apelarea vocală a ușilor sau a altor echipamente sunt o posibilitate, însă acestea necesită investiții mai mari pe care puține companii le vor putea integra în planul lor pe termen scurt".
Totodată, companiile pot opta pentru soluții de separare - ecrane, panouri acustice sau de plexi -, dar și soluții pentru semnalistică interioară sau purificatoarele de aer.
Estimări reduse din cauza pandemiei
În contextul în care recesiunea va avea un impact semnificativ asupra cererii de spații de birouri, Workspace Studio și-a redus estimările privind vânzările în acest an.
"Pentru acest an, prognoza de creștere pentru companie era de circa 10% față de 2019, adică să ajungem la 12 milioane euro. În contextul actual am reevaluat estimările și am aplicat o corecție de 50%, având în vedere că cel puțin două trimestre vor fi afectate semnificativ (trimestrele 2 si 3), iar apoi revenirea va fi destul de lentă și este puțin probabil să ajungem să turăm motoarele la nivelul din primele două luni ale anului. De altfel, cred ca urmează o perioada dificilă din punct de vedere economic, cu o contracție în aproape toate sectoarele. Nu cred ca vom vedea cerere de birouri noi similară perioadei de boom de anul trecut. Mă aștept ca majoritatea companiilor să fie nevoite să restrangă numărul de angajați, iar din cei rămași o parte vor lucra de acasă. Pe de altă parte, pe termen mediu și lung sunt optimist, chiar dacă oamenii care lucrează în birouri vor fi mai putini, calitatea birourilor va creste din toate punctele de vedere, ceea ce va mări și cererea pentru produsele și serviciile noastre", potrivit lui Didea.
Workspace Studio este dealer acreditat unic Herman Miller pe piața din România.