Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a declarat că urmează să aibă loc o discuție transparentă privind facilitățile pe transport acordate studenților și că aceștia ar trebui întrebați dacă nu ar fi corect ca după terminarea facultății să rămână să lucreze un număr de ani în România.
"Săptămâna aceasta o să fie o discuție. Eu am propus să fie o discuție transparentă, ca oamenii să vadă exact ce se discută. (...) De ce nu întrebăm și discutăm cu studenții: continuăm să sprijinim această zonă, dar, după terminarea facultății nu cumva ar fi corect din toate punctele de vedere ca studenții un număr de ani de zile să lucreze în România după terminarea facultății? Nicăieri în Europa nu este o astfel de formă. Nu. Statul român investește foarte mult în studenți, dar după aceea marea lor parte se duc... (să muncească în afara țării n.r.). Se dau acele credite, împrumuturi pe termen lung pentru studenți. Și poate ar trebui să punem asta în balanță, nu cumva ar trebui ca după terminarea studiilor, statul investind în tine, în facilități pe transport, în școală ...Și poate găsim scheme de finanțare să încurajăm studenții să și facă ce au de făcut și mai bine", a spus ministrul Finanțelor la Antena 3, preluat de Agerpres.
Guvernul intenționează să taie puternic din gratuitatea generală acordată studenților pentru călătorii cu trenul, urmând să impună o limită a numărului de călătorii anuale, să plafoneze vârsta beneficarilor la maximum 26 de ani și să acorde facilitatea doar pentru anumiți studenți, de exemplu pentru cei care nu au restanțe.
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, susține că tăierea nu ar fi generată de lipsa de bani a Guvernului, ci "pentru eficientizarea resurselor și încadrarea într-un deficit de 2,76%".
Luna trecută, însă, Profit.ro relata că Guvernul derulează în prezent un amplu proces de analiză a cheltuielilor administrative, fiind deja găsite 40 de măsuri concrete pentru reducerea cheltuielilor pentru fiecare minister în parte, inclusiv prin reorganizări/descentralizări. Guvernul vrea să aplice măsurile de reducere a cheltuielilor la prima rectificare bugetară din acest an, gândită pentru finalul lunii iulie - începutul lunii august, cheltuielile aflate pe lista reducerilor incluzând cele pentru utilități, parcul auto, achiziții publice sau deplasările angajaților statului, relevă un document redactat în Guvern și aflat în posesia Profit.ro.
De ce este important: Toți studenții din România, indiferent de vârstă și naționalitate, beneficiază, începând cu 1 februarie 2017, de gratuitate la transportul feroviar pentru un număr nelimitat de călătorii, inclusiv pe perioada vacanțelor universitare și indiferent de operatorul feroviar.
Mai este bine de știut: Gratuitatea la transportul intern feroviar este acordată tuturor studenților înmatriculați la o formă de învățământ cu frecvență, într-o instituție de învățământ superior acreditată din România, de stat sau privată. Aceștia pot fi înscriși la programe de studii de la toate cele trei cicluri: licență, masterat, doctorat, indiferent de forma de finanțare a studiilor (buget sau taxă).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV BMW explică de ce a ales Ungaria în locul României, singura țară din Europa de Est care nu are o investiție greenfield în industria autoDate oficiale ale CFR Călători, analizate de Profit.ro, arată că introducerea gratuităților nelimitate pentru studenți a avut ca rezultat o creștere a tuturor categoriilor de studenți în totalul călătorilor transportați de la 4,62%, în anul 2016, la 11,59%, în anul 2017. Este vorba, astfel, de o creștere cu 150% sau de 2,5 ori mai mare în 2017 față de 2016.
De asemenea, în totalul călătoriilor subvenționate, procentul deconturilor pentru studenți a crescut de la 21,29%, în anul 2016, la 62,28%, în anul 2017.