Volvo AB, producătorul de camioane care deține drepturi asupra mărcii Volvo, controlate de chinezii de la Geely, și-a schimbat atitudinea față de compania chineză, anunțând că „explorează legături” cu Zhejiang Geely Holding, pentru piața din China.
Reprezentanții Volvo AB au declarat că explorează legături mai strânse cu holdingul Zhejiang Geely, pentru o potențială colaborare pe piața chineză. Declarațiile vin la un an după ce compania producătoare de camioane, care deține 50% din drepturile asupra mărcii Volvo, l-a demis din Consiliul de Administrație pe președintele Volvo Cars, deși acesta reprezenta cel mai mare acționar. Acest lucru s-a petrecut după ce președintele Geely, Li Shufu, a anunțat public că a cumpărat 10% din Mercedes-Benz.
Acționarii producătorului de camioane AB Volvo au decis la acel moment să nu mai accepte prezența lui Hakan Samuelsson în Consiliul de Administrație al companiei, făcând referire la concurența cu Daimler, care produce camioanele Mercedes-Benz.
Geely este cel mai mare acționar al Volvo AB, cu 8,23% din acțiuni, cu 15,67% drepturi de vot. În același timp, Geely deține integral Volvo Cars, care deține cealaltă parte, 50% din marca Volvo.
Comitetul de Alegere, care se ocupă din partea acționarilor de alegerea membrilor în Consiliul de Administrație al AB Volvo, a anunțat că CEO-ul Volvo Cars, Hakan Samelsson, nu va mai fi ales ca membru. Decizia a fost motivată fără echivoc, prin faptul că „Geely Group a devenit cel mai mare acționar al producătorului german de vehicule Daimler, unul dintre competitorii majori ai Volvo Group”, potrivit declarației făcute public de respectivul comitet. Geely a devenit unul din acționarii AB Volvo, în decembrie 2017 fiind anunțată achiziția unui pachet de 8,2% acțiuni la AB Volvo cu 15% drepturi de vot în AGA.
Bengt Kjell, șeful comitetului de alegere al AB Volvo, membru în Consiliul de Administrație, spunea, referitor la achiziția făcută de Li Shufu la Daimler/Mercedes-Benz. „Orice cooperare între cele două companii nu poate veni decât prin intermediul managementului, nu de la un acționar cu 10 procente. Trebuie să luăm în considerare interesele tuturor acționarilor, nu doar pe cel al unui singur acționar.”
AB Volvo nu mai are nicio legătură cu Volvo Cars, în afară de marca pe care o utilizează ambele companii cu drepturi egale. Volvo Cars, constructorul de autoturisme, s-a separat de afacerea cu camioane cu mulți ani în urmă, ajungând în proprietatea Ford, care, în 2010, a vândut compania chinezilor de la Geely. Ulterior, chinezii au început să cumpere acțiuni la AB Volvo, iar în decembrie 2017 au ajuns la peste 8 procente. Volvo Group (Volvo ActieBolag) a controlează la rândul său Renault Trucks și este acționar la Dongfeng Trucks, altături de rivalii Geely din China, care sunt și acționari semnificativi la PSA Group.
Acum, CEO-ul Volvo AB, Martin Lundstedt, a spus, citat de Automotive News, că „vedem o mulțime de zone unde simțim că Geely poate aduce deopotrivă experiență din interior și competență”, referindus-e la China, dar și „anumite tehnologii”.