Aceeași funcție, aceeași pregătire, aceleași sarcini, dar salarii diferite. Situația nu diferă de la un oraș la altul, ci în functie de unde lucrezi - la stat sau la privat. Așa se face că un șofer din sectorul bugetar ajunge să câștige cu 30% mai mult decât colegul său care muncește la privat, iar un președinte al unei instituții publice poate avea chiar salariu de CEO.
Un șofer la Ministerul Transporturilor ajunge să ia în mână la final de lună 713 euro, aproape 3.600 de lei. Dacă șoferul ar merge însă la privat, salariul său ar fi cu aproape o treime mai mic, arată Digi 24.
Iar exemplele pot continua. Directorii de la diverse ministere sau de la companii precum Portul Constanța sau Metrorex câștigă mai mult decât dacă ar lucra la privat. Salariile la stat pot concura chiar și cu venitul unui CEO de multinațională. Acesta este cazul șefului Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, conform sursei citate.
În ultimii patru ani, salariul mediu brut a crescut atât la stat, cât și la privat, însă datele Comisiei Naționale de Prognoză arată că din 2018 și până în prezent salariile din sectorul public s-au majorat cu aproape 1.500 de lei, în timp ce privatul le-a mărit cu doar un pic peste 1.000 de lei.
Pe lângă salarii se mai adaugă primele, bonusurile sau sporurile. Nici în cazul acestora nu putem vorbi de o competiție loială între stat și privat. În cazul funcționarilor publici, bonusul sau sporul, cum este denumit, este un drept din oficiu, pentru care nu trebuie să demonstreze vreun merit.
Oficial, în România, 1 din 4 angajați lucrează la stat.