România ar putea cumpăra Portul Giurgiulești din Republica Moldova, a anunțat premierul Marcel Ciolacu.
„Unul dintre cele mai importante hub-uri de reconstrucție a Ucrainei, după finalizarea războiului, va fi România. Iar România trebuie să fie de această dată pregătită logistic pentru acest hub. Am un proiect comun cu premierul Bulgariei, pe care l-am discutat cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, să luăm din banii pentru mobilitate de la Comisie și să mai facem un pod, și rutier și feroviar, peste Dunăre, la Giurgiu”, a spus Marcel Ciolacu.
„Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întâmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja, prin ministrul Transporturilor, România și-a arătat interesul către BERD - pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD - de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta”, a precizat premierul la Digi 24.
„Domnul ministru al Transporturilor a avut aceste discuții cu BERD. Așteptăm”, a adăugat Ciolacu.
BERD este proprietarul Portului Giurgiulești
Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a devenit singurul proprietar legal efectiv al operatorului portului Giurgiulești la 7 mai 2021, pentru a asigura activitatea portului și pentru a proteja interesele sale financiare, scrie Adevărul.
Prin achiziția acestuia, BERD își propunea să promoveze continuarea activității portului și să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare acest activ de infrastructură esențial, se arată într-un comunicat de presă al BERD, citat de IPN.
BERD a publicat atunci detaliile investiției sale în Portul Internațional Liber Giurgiulești, activ strategic pentru țară, într-un document în care descrie sprijinul său pentru proiect. Astfel, sprijinul a început în 1995, cu un pachet financiar de 27,5 milioane dolari SUA. Acesta consta dintr-un împrumut și din investiții de capital, oferite companiei mixte Terminal S.A., care a încheiat un acord de concesiune cu Guvernul Republicii Moldova în vederea construirii și exploatării Portului Giurgiulești.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cum a fost blocat Programul Casa Verde Fotovoltaice în instanță. ″Nu consider că a pleca capul și a accepta gratuit o nedreptate este varianta corectă"Angajamentul BERD a continuat cu o serie de restructurări financiare complexe pentru a ajuta proiectul să depășească o serie de dificultăți, inclusiv retragerea investitorilor inițiali. Din 2014, operatorul portului Giurgiulești, cunoscut acum ca Danube Logistics SRL, compania sa mamă olandeză și, indirect, BERD au fost supuse diferitor acțiuni. Respectiv, la 7 mai 2021, Banca a devenit singurul proprietar legal efectiv al operatorului portului Giurgiulești pentru a asigura activitatea portului și pentru a proteja interesele sale financiare.