10 antreprenori de succes și manageri de top români, care au dezvoltat branduri românești și au reușit să se impună pe piețe, au fost premiați miercuri seara de Profit.ro, în cadrul Galei Povești cu Profit Made în România. Oameni de afaceri care au pornit de la zero, au construit branduri de renume și și-au dezvăluit acum rețeta succesului.
Premiile au fost acordate pentru:
Liviu Drăgan, Fondator Total Soft, pentru “Expansiune pe piețe externe”
Absolvent de Politehnică și Doctor în Elctroenergetică, putea să urmeze o carieră universitară în Canada, dar a preferat să înființeze cu un prieten, în 1994, o firmă de software.
Mai multe imagini, în galeria foto
După 22 de ani, conduce cel mai puternic producător de software pentru business din România, cu care anul trecut a reușit afaceri de 20 de milioane de euro. A început cu 10.000 de dolari și a făcut profit încă din primul an. Șase ani mai târziu, în 2000, a vândut 30% din acțiuni pentru 1 milion de dolari, bani pe care i-a investit în suita de aplicații Charisma, lansată în 2002 și vândută deja pe multe piețe externe. Spune că nu de strategie sau viziune a fost vorba când a decis să iasă cu Charisma în afara țării, deși mulți l-au lăudat pentru asta, ci că lucrurile pur și simplu s-au întâmplat așa și apoi au început să-i placă.
Cu cele două branduri românești create – Total Soft și Charisma – a evitat afacerile cu statul și a vândut software în 36 de țări de pe 4 continente. După mai bine de 20 de ani de antreprenoriat, rămâne manager al companiei pe care a vândut-o recent turcilor de la Logo Software, într-o tranzacție de peste 30 de milioane de euro.
Ion Sturza, Fondator Elefant.ro, pentru “Pariul online pe carte”
Ministru al Economiei, viceprim-ministru și prim-ministru al Republicii Moldova, cu imagine bună în exterior grație reformelor începute, a decis să se rupă de lumea politică de la Chișinău și să intre într-o lume și mai dură, cea a business-ului din România, unde a înființat un fond de investiții. “A fost fun fiecare dintre ele. Și a fost o evoluție naturală”, își descrie simplu etapele trecerii de la funcția de prim-ministru în Republica Moldova la cea de antreprenor în România.
Însă nu pentru reușitele în politică sau în lumea finanțelor a fost premiat, ci pentru curajul de a risca într-un domeniu care ar fi putut să nu asigure de la început șanse de reușită: cel al cărților, printr-o librărie online.
Compania a cunoscut în timp o extindere puternică, dezvoltând rapid oferta și diversificând modalitățile de livrare, a făcut obiectul unei tranzacții de succes și, astăzi, își pregătește extinderea la nivel european.
Raul Ciurtin, Fondator Albalact, pentru “”Cea mai bună construcție de brand”
A renunțat la cariera de medic în 1999 pentru a se ocupa de noul business al familiei într-un domeniu complet diferit. De atunci, a reușit să ridice compania pe poziția de lider al pieței de lactate din România, creând un brand cu tradiție pe piața locală și două dintre cele mai cunoscute mărci românești: Fulga și Zuzu.
De fapt, acestea, alături de alte inovații aduse de-a lungul anilor, au fost motoarele care au propulsat Albalact în top, pe o piață dificilă, i-au adus afaceri de 100 milioane de euro și o tranzacție remarcabilă cu marea companie franceză Lactalis.
Dan Isai, Fondator Salad Box, pentru “Viziune în strategia de expansiune”
A pornit, în 2012, de la crutoane făcute în cuptorul de acasă, iar acum își pune deja în aplicare ambiția de a construi un brand global. Ideea unui concept de restaurant bazat în întregime pe salate a fost catalogată drept nebunească și de apropiați, într-o țară în care, așa cum îl avertiza un prieten, carnea se mănâncă și între felurile principale.
Acum, are peste 40 de spații în România și se apropie de limita de acoperire pe care i-o poate oferi România. Decizia de a crea un sistem de francizare a fost una dintre cele mai importante în strategia de extindere. I-a permis să iasă rapid dincolo de granițele țării și chiar dincolo de Ocean, iar planurile viitoare includ și concepte noi de restaurante sau cafenele.
“Eu nu gândesc pentru un oraș sau un loc. Dacă nu poate fi mare, nu-l fac”, spunea, într-un interviu pentru Profit.ro, antreprenorul care este convins că în doi sau trei ani va fi cel mai important actor în industria de food din România
Cristian Pandel, Fondator Christian Tour, pentru “Rezistență pe piețe riscante”
În urmă cu 20 de ani vindea vacanțe într-un subsol de pe bulevardul Mihail Kogălniceanu și în fiecare zi lipea afișe cu oferte pe stâlpi. Acum are cea mai mare agenție de turism din România, cu vânzări de peste 60 de milioane de euro.
Din acest an a deschis sedii în Polonia, Ungaria și Serbia. Omul care are pe chartere mai multe locuri decât toți ceilalți touroperatori autohtoni împreună, pe o piață pe care nu se mai încumetă mulți să activeze, a trimis în vacanțe, în cele aproape două decenii de activitate, peste un million de turiști. În acest an, a lansat compania lowcost bus Memento, un concept unic pe piața din România.
Robert Redeleanu, CEO UPC, pentru “Ofensiva digitală”
Te poate ajuta experiența acumulată în industria bunurilor de larg consum să înțelegi corect nevoile clienților dintr-un sector mult diferit, dar cel puțin la fel de concurențial, cum este industria telecom? Recrutat acum zece ani de gigantul Unilever, unde a ocupat poziții de marketing în țări din Balcani și din Vestul Europei, a preluat apoi conducerea unuia dintre cei mai mari producători de conserve de carne de pe piața locală, Scandia Food.
Cu un astfel de background a fost cooptat, acum trei ani, în conducerea UPC România, al cărei CEO a devenit anul trecut. Sub coordonarea sa, acoperirea rețelei a crescut cu 500.000 de gospodării, iar operatorul a avansat pe toate segmentele, în special în zona digitală - internet, televiziune digitală, dar și televiziune prin satelit și chiar la telefonie fixă.
Cu 1,26 milioane de clienți și planuri de a ajunge la peste 3,2 milioane până în 2018, acoperind jumătate din gospodăriile țării, următoarea țintă, una dificilă, este intrarea în zona telefoniei mobile.
Daniel Cârstea, Director general Profi, pentru “Dinamism în retail”
Conduce retailerul cu cea mai dinamică extindere din ultimii ani și cea mai mare acoperire geografică, reușind creșteri de peste 40% ale afacerilor și dublarea profitului, pe o piață cu concurență puternică.
A fost și primul care a creat un brand pentru mediul rural, zonă în care competitorii săi încă nu se încumetă să intre. Anul acesta, rețeaua pe care o conduce ajunge la 500 de magazine și ar putea face subiectul celei mai mari tranzacții de pe piața românească de retail.
Iosif Harasemiuc și Ruben Perju, Fondatori Noah Watch, pentru “Debut în antreprenoriat”
La foarte puțin timp după terminarea facultății, doi prieteni din copilărie au scos toți banii din pușculiță, s-au împrumutat de la familie și prieteni și, dintr-un mic atelier, au lansat pe piață primul ceas românesc de lux pentru mână, cu un ecran din lemn.
Aceasta, însă, după aproape 3 ani în care au efectuat sute de teste și au stricat zeci de ceasuri. Foarte rapid aveau să constate că, deși lucrau cu ceasul, nu au timp suficient pentru producție: într-o săptămână au făcut 25 de ceasuri și au dormit în total 8 ore.
Astăzi, ceasurile lor sunt trimise inclusiv către SUA, Marea Britanie și Dubai, iar tot profitul este reinvestit în producție, pentru dezvoltare.
“Ne-am aruncat cu capul înainte într-un domeniu pe care nu-l cunoșteam foarte bine. Astăzi, vrem să democratizăm luxul”, spun cei doi tineri.
Monica Cadogan, Fondator Vivre, pentru “Inovație în modelul de business”
Folosim banii pentru a ne muta în casă nouă sau îi riscăm într-un business la care nu ne pricepem deloc? Din întrebarea, la care puține familii ar fi răspuns alegând calea riscantă, s-a născut o companie care a crescut în patru ani de la zero, la 25 de milioane de euro, cu vânzări în 8 țări. Și care a devenit altceva decât își închipuia că va fi, la început, antreprenoarea care a fondat-o.
Se gândea să facă un retailer online de fashion, dar și-a dat seama că nu înțelege tendințele și s-a reorientat spre mobilă, decorațiuni, accesorii pentru casă. O trecere făcută în pași, construind întâi un model de business în jurul ideii de campanie, pe un site gândit ca o destinație de surprize care dispar după câteva zile, promovate printr-un email zilnic.
Trecerea către cataloage cu colecții permanente a fost mult mai grea, la fel și efortul de a găsi cei mai avantajoși furnizori în lume și a realiza selecții de produse diferite, relevante pentru cât mai mulți clienți.
Acum, are cel mai mare magazin online de decorațiuni și mobilă pentru casă din această parte a Europei, iar luna trecută a marcat cea mai bună zi din istoria de patru ani, cu vânzări de aproape 200.000 de euro în 24 de ore.
Cătălin Copăescu, Fondator Spitalul Ponderas, pentru “Excelență în medicină și afaceri”
După mai bine de 20 de ani de carieră în sistemul medical de stat, a decis să devină antreprenor în 2010 și să demonstreze românilor că pot beneficia de servicii medicale la standarde internaționale, la ei în țară.
Un an mai târziu, a înființat Spitalul Ponderas, singurul Centru de Excelență în chirurgie metabolică și bariatrică din Europa de Est, cu rezultate excepționale, atât medicale, cât și financiare. De la deschidere, Ponderas a avut o evoluție spectaculoasă, cu o creștere de peste cinci ori a cifrei de afaceri și profit net reușit încă din primul an de activitate, concomitent cu obținerea unei triple acreditări internaționale, din Europa și Statele Unite.
Anul acesta, după o tranzacție de fuziune reușită, a decis să continue dezvoltarea Ponderas alături de rețeaua de sănătate Regina Maria.
La Gală, care a marcat și aniversarea unui an de la lansarea Profit.ro, au fost prezenți peste 200 de oameni de afaceri, cititori, colaboratori și parteneri.
În fața oamenilor de afaceri a fost prezent și președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Dragoș Doroș, principala instituție care apare în fața oamenilor de afaceri pe parcursul unui an.
Andrei Roșu, primul om din lume care a finalizat circuitul de 7 maratoane și 7 ultramaratoane pe cele 7 continente (record înregistrat în Cartea Recordurilor), singurul român care a traversat înot Canalul Mânecii, a încheiat Gala Povești cu Profit Made în România vorbind despre performanță și despre provocările care te scot din zona de confort și te determină să-ți depășești limitele.
Un eveniment special, în care oamenii de business care și-au lăsat amprenta pe anul 2016 s-au adunat sub umbrela 1 AN de PROFIT.ro
Gala a fost organizată cu sprijinul Generali, Eximbank Romania, CicolataBelgiana.ro Leonidas, Banca Transilvania, OMV Petrom, Philip Morris și Vodafone, cărora le mulțumim pentru participare