Un fost europarlamentar român ales în 2014 pe listele PSD, devenit ulterior independent în cadrul grupului popularilor europeni, care până să intre în Parlamentul European fusese șef adjunct de cabinet al comisarului european pentru Agricultură Dacian Cioloș, a co-fondat, alături de mai mulți parteneri, un startup care își propune, printre altele, să utilizeze tehnologia blockchain, cunoscută în special în contextul criptomonedelor, pentru a sprijini guvernele în administrarea, supravegherea, reglementarea și posibila monetizare a traficului vehiculelor aeriene civile fără pilot (drone).
Ideea de la baza proiectului este că "cerul este o resursă valoroasă și limitată, fizic și economic", aceste limite urmând să devină din ce în ce mai semnificative, chiar constrângătoare, pe măsură ce economia dronelor se va dezvolta, iar densitatea traficului acestora va crește exponențial. În consecință, este nevoie de reguli de trafic (care trebuie monitorizat și dirijat) și de rezervare în avans a culoarelor de zbor, precum și de implementarea în timp real a acestora, dar și de o platformă de negocieri și de rezolvare a disputelor între diferiții actori din industrie, totul în condiții de maximă transparență, care să permită coordonarea între jucători, să încurajeze respectarea voluntară a reglementărilor și actualizarea lor în funcție de nevoile pieței și să penalizeze comportamentele abuzive, cum ar fi supra-rezervările.
CITEȘTE ȘI Ce faci atunci când fiecare client vrea altceva de la magazinul tău online?Astfel, Sorin Moisă, care timp de 17 ani, din 2002 și până în 2019, a lucrat exclusiv la Comisia Europeană și Parlamentul European, fiind inclus în 2016 și 2017 pe lista celor mai influenți 40 de europarlamentari întocmită de publicația Politico, a participat în 2018 la înființarea firmei Skyy Network Company PTY Ltd., unde deține în prezent 32% din acțiuni și funcția de președinte al Consiliului de Administrație. Compania este înregistrată în Australia, de unde provin alți doi co-fondatori și acționari: CEO-ul Rory Houston, fost pilot de aeronave și operator de drone în forțele aeriene militare australiene, cu experiență de combatant inclusiv în Afganistan, și John-Paul (JP) Thorbjornsen, de asemenea cu background de pilot în armata australiană. Al patrulea este un alt român, Lucian Despoiu, cunoscut ca fondator și director general al firmei de comunicare politică Majoritas.
Sorin Moisă. Sursă foto: Wikipedia
"Ideea originară din spatele Skyy Network aparține celor doi foști piloți militari australieni cu care am co-fondat compania. În esență, intuiția lor a fost că, dacă e ca industria dronelor să aibă un viitor, acel viitor musai trece prin automatizarea controlului de trafic aerian (UTM – UAS Traffic Management). Este imposibil pentru un <turn de control> cu factor uman predominant să controleze sute sau mii de drone care zboară sau se programează să zboare simultan într-un volum mic de spațiu. Parte din aceeași idee este că tehnologia blockchain este foarte potrivită pentru a crea rețeaua de gestiune de trafic care să facă conexiunile necesare între prestatorii de servicii de trafic aerian certificați de guverne, autoritățile însele, operatorii de drone și tot ceilalți actori cu un rol legal sau economic în această lume care se profilează. Trebuie să ai o metodă de coordonare, creare de încredere și verificare cât mai apropiată de timpul real", a declarat, pentru Profit.ro, Sorin Moisă.
CITEȘTE ȘI VIDEO Un duplex de la nivelul superior al unui complex rezidențial nou din Brașov, cu panoramă superbă către Tâmpa și zona istoricăÎn prezentarea sistemului de operare blockchain dezvoltat de Skyy Network se arată că acesta include 4 module: un sistem de management al informațiilor de zbor (FIMS), o componentă de politici și reglementări, una propriu-zis economică și una de management al riscului. Codul utilizat la elaborarea sistemului de operare este open source și aflat în domeniul public (neafectat de drepturi de copyright), permițând auditarea și verificarea de către terți.
Tot acolo se precizează că datele privind traficul dronelor (sau de "consum de spațiu-timp aerian", în jargon), monitorizate și înregistrate exhaustiv și cu "perfectă acuratețe", vor sta la dispoziția autorităților naționale și locale, printre altele pentru ca acestea "să impoziteze sau să monetizeze în alte moduri traficul aerovehiculelor fără pilot, potrivit regulilor care urmează să fie create pe măsura <decolării> economiei dronelor".
CITEȘTE ȘI Succesul Wörwag Pharma: de la farmacie la companie farmaceutică internațională"Lucrăm cu piața în două etape: mai întâi contribuind la crearea acesteia, iar apoi dezvoltându-ne în cadrul ei. Primii noștri clienți sunt guvernele și agențiile lor însărcinate cu managementul traficului aerian", spuneau anul trecut cei de la Skyy Network.
CITEȘTE ȘI Deputatul Mugur Cozmanciuc, președintele PNL Neamț, trimis în judecată pentru trafic de influență
Comisia Europeană estima în 2016 că industria dronelor de pe continent va ajunge să aibă un impact economic anual în valoare de peste 10 miliarde euro în 2035 și mai mult de 15 miliarde euro în 2050, în special în sectorul serviciilor. Pe plan mondial, potrivit Goldman Sachs, valoarea pieței a atins nivelul de 100 miliarde dolari anul trecut.
"I-am cunoscut pe Rory și JP printr-un prieten comun, Chief Technology Officer la o companie de tehnologie din Singapore. El urma să devină partener în Skyy și a avut ideea că eu aș fi un partener potrivit și interesant, pentru că știam cum funcționează lumea reglementării, a instituțiilor, la intersecția cu tehnologia și comerțul, într-un domeniu unde e clar că reglementarea va juca un rol crucial. Eram pasionat de tehnologie și eram economist cu experiență în negocieri comerciale. Cum hotărâsem să plec din politică, a fost o aliniere fericită de interese și pasiuni", relatează fostul europarlamentar, răspunzând întrebărilor Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Experții THC.RO estimează o creștere solidă a mediului e-commerce în România și în 2021În mandatul său, finalizat în 2019, Sorin Moisă a îndeplinit funcția de raportor al grupului social-democrat din Parlamentul European pentru Acordul comercial UE-Canada, a cărui semnare a dus printre altele la ridicarea obligativității vizelor pentru românii care vizitează statul nord-american. El a fost implicat și în negocierea masivului proiect de Acord comercial UE-SUA (Transatlantic Trade and Investment Partnership - TTIP), negocieri blocate în 2018 de fostul președinte american Donald Trump și abandonate cu totul în 2019. Printre subiectele inițiativelor și luărilor sale de poziție ca europarlamentar s-au numărat și aspecte legate de reglementarea economiei digitale. A fost membru în Comisia de Comerț Internațional și în Delegația pentru Relațiile cu SUA ale legislativului european.
CITEȘTE ȘI Estee Lauder preia controlul asupra proprietarului brandului The Ordinary, tranzacție de 1 miliard dolari. Fondatorul, înlăturat pentru comportament “eratic” și “bizar” FOTOMoisă mai spune că anul trecut, mai ales în UE si SUA, din cauza pandemiei, dar și a complexității domeniului, au fost amânați pași importanți în reglementarea managementului traficului dronelor (UTM), cum ar fi intrarea în vigoare a unui Regulament al Comisiei Europene din 2019 privind normele și procedurile de operare a aeronavelor fără pilot la bord, care își propune să aducă sectorul dronelor la aceleași standarde de siguranță precum cele ale aviației clasice. Către finalul anului 2020, Agenția de Securitate Aeriană a UE (EASA) a publicat un cadru normativ cu privire la operarea de drone în spații urbane, care include și modificarea metodologiei de evaluare a riscurilor zborurilor vehiculelor fără pilot pe deasupra zonelor populate și a mulțimilor de oameni.
CITEȘTE ȘI Câți bani generează industria jocurilor de noroc la bugetul de stat"Ne-am adaptat la această situație, pentru că nu poți să creezi, într-un vid de reglementare, un sistem bazat doar pe tehnologie. Trebuie să încorporezi, într-un proces de mare finețe, și tehnologie, și reglementare. Regula care le <spune> algoritmilor care dronă trece prima, de exemplu, ține de legislație. Criteriile și regulile de zbor, mai ales deasupra orașelor sau zonelor dens populate, în condiții de risc asemănătoare cu cele din aviația civilă, nu sunt încă dezvoltate, respectiv legiferate, decât punctual sau pentru cazuri de excepție", explică acesta.
Adaptarea a constat în dezvoltarea de către Skyy Network, în ultimele luni, a unei direcții de business operațională, pentru tipuri de transporturi comerciale sau umanitare deja reglementate sau exceptate punctual de la norme în țările unde compania se pregătește să opereze. Astfel, din zboruri comerciale, firma acumulează date și experiență pentru îmbunătățirea softului și a algoritmilor sistemului de operare Skyy.
CITEȘTE ȘI Premieră: Aproape 50 de studenți de la Facultatea de Drept a Universității București, propuși spre exmatriculare pentru fraudarea mai multor examene"Știm bine că piața, în proporții de masă, și zborurile Beyond Visual Line of Sight (dincolo de ceea ce poate vedea pilotul fizic cu ochii proprii) nu vor exista oricum fără automatizarea controlului de trafic de zbor (UTM). Deci vom îmbina operaționalul cu dezvoltarea sistemului de operare, ca să putem trăi și evolua ca firmă până când UTM ajunge la maturitate tehnologică și de reglementare. Rory are câteva sute de ore de zbor la activ cu drone militare (dincolo de mii de ore pe avioane de vânătoare și supraveghere) în teatre de război și a antrenat generații de piloți militari australieni, deci avem expertiză operațională de cea mai bună calitate în firmă", afirmă co-fondatorul român al Skyy Network.
Pe lângă investițiile proprii ale acționarilor, o sursă importantă de finanțare a companiei a constituit-o un grant de jumătate de milion de dolari acordat Skyy Network în septembrie 2020 de către o instituție a statului american New York, în urma unui concurs de startup-uri tehnologice din domeniul dronelor, intitulat Genius New York. Premianții au fost anunțați chiar de către guvernatorul statului, democratul Andrew Cuomo.
"Compania a fost finanțată de co-fondatori, iar cu cei 500.000 dolari de la Genius New York am avut resurse suficiente pentru această fază de dezvoltare. În prezent avem un acord pentru o filială Skyy Network in Indonezia, cu un investitor și partener local de mare anvergură. Deci suntem în situația privilegiată de a avea destule resurse pentru a construi și avem o echipă excepțională de ingineri pentru asta. Ca atare, preferăm să ne alegem momentele când mergem către investitori noi. Avem acces foarte bun și preferăm să atragem parteneri în ritmul nostru, la o evaluare care să reflecte potențialul real al companiei, care chiar este de a schimba lumea. Suntem în discuții în diverse stadii de maturitate cu parteneri potențiali din Asia de Sud Est, Orientul Mijlociu sau Asia Centrală, piețe gigantice, cu specificități și nevoi care pot fi acoperite de drone chiar înaintea piețelor occidentale", mai spune Sorin Moisă. El a participat cu 40.000 de dolari la investiția inițială din 2018 în Skyy Network, potrivit declarațiilor sale de avere, și a mai contribuit cu bani și ulterior, nedorind să precizeze suma.
CITEȘTE ȘI Fondul Proprietatea a avut în 2020 pierderi de 103 milioane lei, de la un profit de 3,12 miliarde lei în 2019Un raport recent estimează că piața globală a livrărilor de colete cu ajutorul dronelor va ajunge la o valoare de aproape 1,7 miliarde dolari în 2023, din care mai mult de 650 milioane dolari în regiunea Asia Pacific.
Moisă adaugă că Skyy Network nu are activități comerciale în România și, deocamdată, nici în alte țări occidentale. "Pe măsură ce compania crește, vom angaja ingineri și programatori și în România. Din păcate, pandemia a făcut dificilă mobilitatea în și dinspre România, deci deocamdată angajații noștri sunt cei atrași în jurul nucleelor originare din SUA și Australia. Și avem un coleg excepțional la Belgrad, în Serbia, de dinainte de pandemie", conchide fostul europarlamentar.
Sorin Moisă este absolvent de Relații Economice Internaționale la ASE, având în domeniu și master la SNSPA, plus doctorat la Oxford. Lucrează din 2002 la Comisia Europeană, inițial în poziția de consilier politic la delegația acesteia din București, iar ulterior ca șef adjunct de cabinet al comisarului european pentru Agricultură Dacian Cioloș. A intrat în PSD în 2014, la invitația președintelui de atunci al partidului, Victor Ponta, și a fost ales europarlamentar pe listele social-democraților. După alegerile parlamentare din România din 2016, numele său a fost vehiculat în presă ca posibil succesor al lui Dacian Cioloș la Palatul Victoria, ca premier PSD, zvon pe care Moisă l-a infirmat atunci în mai multe rânduri. El a părăsit partidul în noiembrie 2017, acuzând că PSD ar fi reactivat sub conducerea lui Liviu Dragnea "reflexele îndelung cultivate în anii național-comunismului", și a activat în continuare în Parlamentul European, alăturându-se ca eurodeputat independent grupului Partidului Popular European.