Peste 7 miliarde de ambalaje adunate anual, zeci de mii de comercianți sau operatori HoReCa și milioane de români implicați în recuperarea PET-urilor, sticlelor și dozelor de aluminiu care până acum ajungeau la gunoi. Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), proiect intrat în linie dreaptă în ultimele luni rămase până la termenul de funcționare, implică nu doar participarea unui număr uriaș de companii și persoane fizice, ci și provocări operaționale complicate și finanțări record. Gemma Webb, CEO RetuRO, compania desemnată ca administrator SGR, și Mihaela Bîtu, CEO ING Bank România, banca finanțatoare a investițiilor, cu peste 80 de milioane de euro, explică împreună, într-un dublu interviu, stadiul, evoluția și implicațiile unui proiect care va face ca România să aibă al doilea sistem de garanție-returnare din Europa, după Germania.
Ca CEO ReturRO, ne puteți spune în ce stadiu se află acum proiectul RetuRO? Va fi piața pregătită la 30 noiembrie?
GEMMA WEBB: Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) este o premieră pentru România și va reprezenta cel mai mare proiect de economie circulară la nivel național, care va necesita angajamentul și contribuția fiecărei părți implicate în proces, de la operatori economici la consumatori, de la salubriști la reciclatori, de la autorități la cetățeni, pentru a funcționa eficient. Pe lângă asigurarea funcționării operaționale a Sistemului de Garanție-Returnare în sine, suntem nevoiți să ne sincronizăm eforturile interne cu așteptările întregii industrii, să colaborăm strâns cu autoritățile centrale pentru a stabili un cadru legal adecvat, să oferim sprijin și informații tuturor părților implicate, de la primării până la micii comercianți și consumatori. Pe parcursul întregului proiect, depindem de atitudinea și comportamentul în ceea ce privește colectarea selectivă a peste 19 milioane de români.
Unul dintre pilonii esențiali ai Sistemului Garanție-Returnare este înregistrarea operatorilor economici pe platforma www.returosgr.ro. Peste 63.000 din aproximativ 80.000 de operatori economici au răspuns apelului și s-au înscris pe platformă. Este o participare considerabilă, care arată o dorință comună de a contribui la succesul acestui sistem complex.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Echipa RetuRO joacă un rol central în misiunea noastră și am reușit, într-un timp relativ scurt, să completăm întregul directorat într-un mod coerent și bine gândit. Această echipă multidisciplinară este responsabilă pentru toate etapele critice ale implementării sistemului, de la aspectele financiare și operaționale, până la aspectele juridice și comerciale.
În ceea ce privește colaborarea cu producătorii și importatorii, am finalizat contractele de servicii, fiind în proces de semnare cu peste 1.500 de parteneri.
Asigurarea finanțării adecvate a fost un alt obiectiv important, pe care am reușit să îl atingem. Obținerea acestui împrumut verde privat, în valoare de peste 85 de milioane de euro, a reprezentat o realizare notabilă în activitatea noastră. Finanțarea ne permite să ne atingem scopurile ambițioase și să implementăm planurile cu încredere.
Un aspect cheie pentru dezvoltarea operațională este reprezentat de planurile noastre de înființare a 17 centre regionale de sortare. Eforturile sunt în plină desfășurare, cel puțin două dintre aceste centre urmând să fie operaționale la data Sistemului Garanție-Returnare.
Finanțarea, prin împrumutul privat menționat, a fost asigurată de ING Bank România. Mihaela Bîtu, din poziția de CEO al băncii finanțatoare, ne puteți spune ce a determinat instituția să se implice în cel mai mare proiect de economie circulară din țară și ce beneficii anticipați, din perspectiva băncii?
MIHAELA BÎTU: Sustenabilitatea este o prioritate clară pentru ING România, dar și pentru grupul ING, recunoscut pentru strategia și acțiunile hotărâte din domeniul ESG.
Sprijinim alegerile sustenabile ale clienților noștri și tranziția acestora către o economie verde; este un drum pe care l-am început acum mai bine de un deceniu și pe care l-am accelerat semnificativ în ultimii ani.
Finanțarea verde în valoare de 426 milioane de lei acordată companiei RetuRO este cea mai mare tranzacție de acest tip pentru ING Bank România și, în același timp, una dintre cele mai importante oferite până acum în România.
Implicarea ING ca unic finanțator al celui mai important proiect de economie circulară la nivel național se încadrează perfect în misiunea noastră de a contribui la dezvoltarea durabilă a societății românești. Am găsit la echipa RetuRO aceeași pasiune pentru sustenabilitate și dorință de progres, ceea ce ne bucură și ne face încrezători în succesul acestui proiect.
Valorile noastre comune și dorința de a contribui pentru o țară mai verde și mai responsabilă au constituit elemente definitorii pentru acest parteneriat.
Rămânem la subiectul finanțării, dar acum și din perspectiva clientului. Ce veți face în mod concret cu bani împrumutați de la ING, ce destinații vor avea la RetuRO fondurile asigurate astfel?
GEMMA WEBB: Odată cu obținerea finanțării, am început să punem în aplicare și planul de investiții – avem 69 milioane de euro disponibili pentru a face ca cel mai mare proiect de țară dedicat protecției mediului să transforme comportamentul de reciclare a 19 milioane de români.
Finanțarea obținută este esențială și corect dimensionată pentru nevoile actuale de lansare și funcționare a Sistemului Garanție-Returnare în România. Pachetul cuprinde un credit de investiții în valoare de 343 milioane de lei (69 milioane de euro), acordat pe o perioadă de 5 ani și un credit pentru capital de lucru de 83 milioane de lei (16,7 milioane de euro), cu o durată de 2 ani.
Împrumutul integral privat obținut de RetuRO va susține activitatea operațională, care include crearea și operarea centrelor regionale, unde se vor asigura numărarea, sortarea și pregătirea pentru reciclare a ambalajelor returnate.
O mare parte din finanțare va acoperi și sistemul IT care stă la baza funcționării proiectului, unul foarte complex și unic la nivel de volum de date gestionate. Provocarea devine și mai mare după ce Sistemul Garanție-Returnare va deveni operațional. În acest sens, am lansat o licitație pentru arhitectura IT SGR pentru a selecta companiile care se vor ocupa de sistemul IT integrat, inclusiv portalul ERP, analiza datelor, securitatea datelor și integrarea cu RVM-urile (Reverse Vending Machines). Mai mult, vom începe și dezvoltarea portalului de înregistrare a ambalajelor introduse pe piață de producători (registrul ambalajelor).
Dincolo de interesul ING Bank pentru implicarea într-un proiect de finanțare de amploare, ce impact și ce beneficii anticipați să fie transmise mai departe în economie și societate?
MIHAELA BÎTU: Proiectul RetuRO este extrem de ambițios și vizează recuperarea și reciclarea a peste 7 miliarde de ambalaje anual, fiind al doilea sistem de garanție-returnare din Europa, după cel din Germania, deci cu o anvergură impresionantă. Suntem convinși că vă avea un impact major în ceea ce privește reciclarea deșeurilor în România, dar și că vă atrage un comportament mai responsabil și o atenție mai mare a publicului larg asupra mediului și schimbărilor climatice. Mai mult, RetuRO este esențial pentru atingerea țintelor de reciclare asumate de țara noastră în fața Uniunii Europene.
Având în vedere toate aceste considerente, suntem entuziasmați și mândri să fim alături de partenerul nostru RetuRO, în acest demers de mare amploare și cu implicații profunde în societatea românească.
Proiectele verzi de amploare nu sunt ferite de dificultăți. Care sunt principalele provocări cu care vă confruntați în prezent la RetuRO?
GEMMA WEBB: În acest moment, unele dintre cele mai importante provocări privesc înscrierea operatorilor economici în SGR și semnarea contractelor cu RetuRO prin platforma electronică https://portal.returosgr.ro/, precum și pregătirea Sistemului Garanție-Returnare din punct de vedere operațional. Dar și aici depindem în mare parte de producătorii, importatorii, distribuitorii, comercianții și întreaga industrie HoReCa, care trebuie să estimeze numărul și tipul de produse în ambalaje SGR pe care le vor pune pe piață și pe care le vor comercializa după lansarea Sistemului. În funcție de estimările lor, putem și noi să organizăm un program de colectare, putem stabili rutele de transport și frecvența colectării, putem estima numărul de ambalaje colectate și distribuția lor regională sau sezonieră.
De aceea, înregistrarea pe platforma www.returosgr.ro, mai ales pentru cei care nu au finalizat încă înregistrarea, rămâne o prioritate. A avea date detaliate, precise și actualizate e extrem de important pentru a simula un sistem eficient. Cu toate acestea, nicio simulare nu ne poate spune atât de multe ca momentul în care Sistemul Garanție-Returnare va deveni operațional.
Din punct de vedere operațional, ne concentrăm pe dezvoltarea punctelor de sortare și numărare. E un proces în desfășurare și se va întinde dincolo de 30 noiembrie. Prioritar este să ne asigurăm că avem capacitatea de a gestiona volumele preconizate a fi aduse pe piață în fazele incipiente ale funcționării sistemului.
Am contractat primele două centre regionale mari, în județul Timiș și București, dar urmează să finalizăm negocierile și pentru celelalte. În total, vom avea 17 centre la nivel național, pe care le vom pregăti treptat, până la jumătatea anului viitor, concomitent cu dezvoltarea SGR.
Data de lansare reprezintă, în sine, un obiectiv deosebit de important, care vine cu o presiune foarte mare. Simulările efectuate în această fază de implementare ne ajută să anticipăm o parte din așteptări și provocări, însă adevărata experiență se va contura abia după punerea în funcțiune, când vom putea să optimizăm implicarea fiecărei părți din SGR. Analizând experiența altor țări, în primele 6 luni de funcționare Sistemul Garanție - Rreturnare nu a fost perfect, ci perfectibil.
Susținerea unui astfel de proiect verde este importantă și pentru banca finanțatoare. Dincolo de dimensiunea record a acestei tranzacții, ce strategie mai amplă are banca în privința sustenabilității și ce ținte de finanțare a economiei verzi aveți pentru anul acesta?
MIHAELA BÎTU: Suntem foarte activi în domeniul sustenabilității și oferim soluții adaptate pentru toate segmentele de clienți. Investim în diverse proiecte care vizează mediul și sănătatea financiară, cele două direcții principale asumate de noi în domeniul ESG.
Ca bancă, impactul cel mai mare îl realizăm prin intermediul finanțărilor acordate. Astfel, pe segmentul companiilor mari (cu cifra de afaceri de peste 100 milioane de euro), până la finalul anului 2023, vom acorda finanțări verzi în valoare de 150-200 de milioane de euro, la care se adaugă creditul verde acordat companiei RetuRO de 86 milioane euro.
Anul trecut, am facilitat emiterea de obligațiuni de 500 milioane de euro și credite (sindicalizate sau bilaterale) de 160 milioane de euro. Am continuat să aplicăm metodologia Terra, proprie grupului ING, care își propune tranziția portofoliului de credite din sectoarele poluante pentru a contribui la ambiția globală de a limita creșterea temperaturilor la maxim 1,5 grade Celsius. Între acțiunile suplimentare adoptate în anul 2022, de exemplu, face parte decizia de a nu mai acorda finanțări destinate noilor explorări și exploatări de petrol și gaze.
Am făcut pași concreți și pe segmentul antreprenorial și, desigur, și pentru clienții persoane fizice. Pentru IMM-uri, am elaborat un ghid pentru identificarea și procesarea facilă a tranzacțiilor sustenabile. În 2022, am acordat primele finanțări sustenabile pentru antreprenori, urmate și de altele în zonele de energie regenerabilă și economie circulară. În acest an, vom lansa un nou produs de credit pentru susținerea antreprenorilor: creditul pentru dezvoltare sustenabilă.
Totodată, pentru persoane fizice, oferim condiții preferențiale pentru clienții care își doresc să își achiziționeze panouri solare, fotovoltaice, o mașină electrică sau hybrid plug-in, sau o locuință cu certificat energetic A, al cărei an de construcție este cel puțin 2021.
Mai multe informații despre toate acțiunile noastre, puteți vedea pe pagina noastră despre Sustenabilitate.
Revenind la RetuRo, câți retaileri și producători s-au înscris până acum în Sistemul de Garanție-Returnare?
GEMMA WEBB: În acest moment, peste 63.000 (63.164) din aproximativ 80.000 de operatori economici s-au înregistrat pe platforma www.reurosgr.ro. Asta înseamnă mai mult de 80% din obiectivul estimat. Dintre aceștia, 1.516 sunt producători, iar 61.648 sunt comercianți.
În total, 43.131 operatori economici (producători și comercianți) au parcurs întregul proces de înregistrare. Desigur, noi ne dorim ca toți producătorii, comercianții, importatorii și distribuitorii de băuturi, precum și toată industria HoReCa să fie înregistrați în SGR, pentru că acești operatori economici nu își vor mai putea desfășura activitatea de comercializare a băuturilor în ambalaje returnabile vizate de acest program, dacă nu respecta această condiție de înregistrare în Sistem, care este o obligație legală, până la urmă.
În ce spații vor funcționa centrele regionale de sortare și numărare a ambalajelor și cu ce echipe?
GEMMA WEBB: În total, vom avea 17 centre de numărare și sortare la nivel național, așa cum am menționat. Centre regionale mari (de numărare și sortare) vor fi deschise lângă București, Timișoara, Târgu Mureș, Bacău, Craiova și Ploiești. Centrele mici, unde se va face doar numărarea ambalajelor, vor fi amplasate în proximitatea orașelor Oradea, Cluj, Constanța, Pitești, Suceava, Deva, Baia Mare, Galați, Miercurea-Ciuc, Brașov și Călărași.
Nevoile noastre sunt destul de specifice din punct de vedere al construcției, spațiului necesar, echipare și acces. În prima fază, ne-am concentrat pe infrastructura logistică deja existentă, deoarece ar fi durat mult să construim toate aceste spații de la zero, pentru a corespunde cerințelor sistemului. Astfel, RetuRO s-a adresat celor mai mari dezvoltatori de logistică din România pentru a evalua disponibilitatea spațiilor. Un aspect crucial a fost identificarea companiilor cu acoperire pe întreaga piață din România, marile orașe, dar și zonele urbane de dimensiuni medii. Selectarea partenerilor s-a făcut prin licitație.
Ca informații specifice despre cele două centre de numărare și sortare, de lângă București și Timișoara, pe care deja le-am contractat și care sunt în proces de pregătire și dotare, aș menționa capacitatea de sortare a centrului regional din București, care va fi de 6 tone de ambalaje pe oră, iar cel din Timișoara va avea o capacitate de procesare de 4 tone pe oră.
În acest moment, suntem și în mijlocul unei campanii de recrutare de personal pentru aceste centre, unde intenționăm să angajăm aproximativ 70 de persoane pasionate de mediu și dornice să se implice într-un proiect de o asemenea amploare.
Obiectivul nostru este să atingem în jur de 600 de angajați până în vara anului viitor. Cel puțin 500 dintre aceștia vor lucra în centrele de sortare și numărare din întreaga țară.