Soluțiile IT sunt indispensabile unei economii, dar modul în care populației îi sunt explicate avantajele este unul precar, statul rămânând mult în urma companiilor private ca online. Ministrul Comunicațiilor arată că părinții săi știu foarte bine să folosească Facebook-ul, dar nu și să achite către stat o taxă online. În acest timp, giganții din România se repoziționează: Uber va permite comanda mașinilor și de pe PC, dar închide contul de Twitter, iar Carrefour își mută o parte din buget de pe TV pe online.
Populația generală a României, în momentul de față, este analfabetă digital, iar statul trebuie să se oprească din a mai fi cea mai slabă verigă din sistem, partea care aduce cele mai multe întârzieri în activitatea economică, au fost avertismentele transmise, în prima zi a WeLoveDigital.forum, de ministrul Comunicațiilor, Augustin Jianu.
Forumul, extrem de important pentru piața de business și organizat pe două zile, are ca parteneri UPC, Telekom, Cert, Philips, Fan Courier, Visa, Iqos, easypost și DWF, fiind organizat cu sprijinul IAB, IAA, ANSSI, ANIS și 2Performant. Parteneri media sunt News.ro, Adevarul.ro, Iqads, Smark, Softlead
"Deși avem printre cele mai mari viteze pentru acces la internet din Europa și poate chiar din lume - stăm cu siguranță mai bine ca americanii - gradul de penetrare este foarte mic. Deși avem foarte mulți experți buni în IT și Comunicații, numărul lor este destul de mic raportat la populația generală. Populația generală a României, în momentul de față, este analfabetă digital", a arătat ministrul. El a arătat că, din acest motiv, va fi lansat un proiect de "aflabetizare" la nivelul generației tinere, dar și al profesorilor și al părinților, și va fi înființată o Agenție pentru Cloud și Servicii Digitale.
Ministrul a arătat totodată că numeroase companii vor face pasul spre economia digitală, dar că și statul trebuie să evolueze în aceeași direcție. "Și statul are un rol. Piața nu poate să se miște în ritmul și viteza pe care tehnologia digitală le oferă dacă statul nu face și el schimbarea. Statul trebuie să se oprească din a mai fi cea mai slabă verigă din sistem, partea care aduce cele mai multe întârzieri în activitatea economică", a apreciat ministrul, precizând că va exista o concentrare din acest punct de vedere asupra administrației publice.
"Sistemele construite până acum nu au originat dintr-o nevoie reală, dintr-o cerere la nivelul populației. S-a făcut vestitul sistem e-România. Eu aș invita să vedeți studiul de fezabilitate, să vedem care a fost cererea. Zero! Nu a existat o cerere. Bun, acum am dat banii pe el, trebuie să-l folosim cumva (...) Nu toate sistemele sunt execrabile, unele dintre ele mai și funcționează, trebuie văzute cum le putem îmbunătăți și face un pic mai user friendly. Ca o paranteză, de exemplu, părinții mei, trecuți bine de o anumită vârstă, știu să folosească foarte bine Facebook-ul. De ce știu să folosească Facebook-ul și nu știu să facă plata unei taxe online? Este foarte simplu: în felul în care aplicațiile sunt construite, sunt foarte intuitiv de folosit și pornesc de la nevoia de a comunica. Și interacțiunea cu statul este o nevoie, trebuie să o facem mult mai ușoară și oamenii vor înțelege că este mai OK să stai acasă, să faci o plată în 5 minute, decât să te duci o jumătate de oră până la un ghișeu, să stai la coadă încă o jumătate de oră", a arătat ministrul.
Valoarea medie a tranzacțiilor realizare online cu cardul anul trecut în România a fost de 200 de lei, printre domeniile în care sunt folosite cel mai mult cardurile pentru plăți fiind retail-ul diversificat, serviciile și plațile la utilități, relevă datele anunțate de Cătălin Crețu, Director General Visa pentru România, Croația, Malta și Slovenia.
În acest timp, Telekom România se află în discuții cu primăriile mai multor orașe pentru dezvoltarea unor proiecte de tip Smart City.
Deși se fac doi ani de când vorbim în România de Smart City și există deja proiecte concrete, România nu a ajuns la stadiul de integrare a acestor proiecte.
În prezent există un decalaj la nivelul primăriilor, dar și al ministerului în privința cunoașterii beneficiilor pe care proiectele integrate de tip Smart City le pot aduce pentru orașe. De asemenea, există o problemă în finanțarea acestor proiecte. Până acum, acestea au fost finanțate în cea mai mare parte de companiile private. Autoritățile trebuie însă să investească și să folosească inclusiv fonduri europene pentru proiectele de Smart City.
Pe fondul dezvoltării pieței de comerț electronic, FAN Courier, cel mai mare jucător privat de profil, testează o soluție mobilă de plată cu cardul, care urmărește reducerea costurilor companiei cu transportul și gestionarea lichidităților.
Principala problemă în procesele de digitalizare a unei afaceri este însă schimbarea mentalității la nivelul tuturor angajaților unei companii, a punctat Adrian Floarea, Director General certSIGN.
Pe acest fond, giganți din România au anunțat mutări importante: Uber lucrează în România la o soluție care va permite utilizatorilor să comande mașini și de pe PC-uri, dar ia în calcul închiderea contului de Twitter din cauza numărului redus de utilizatori pe piața locală, iar Carrefour își mută o parte din bugetul de marketing de pe TV pe online.