Gabriel Biriș, Managing Partner Biriș Goran, spune, la Conferința Maratonul Fiscalității, organizată de PROFIT NEWS TV, că majorarea accizelor va crește și profitul contrabandiștilor și pe termen mediu și scurt va duce la o scădere a veniturilor la buget din accize.
Evenimentul a fost organizat cu sprijinul CITR
„Am avut situații în care prin 2009-2010 deficitul de colectare din accize tutun era undeva spre 36-38%, acum, din fericire, datorită măsurilor luate și în special la presiunea producătorilor legitimi de țigări gap-ul este sub 10%, dar din păcate e în creștere. Lucrurile astea nu fac decât să stimuleze contrabanda”, mai spune acesta.
Despre ajustorul fiscal, măsură la care se pare că s-a renunțat, al cărui efect era principal faptul că se introducea un impozit de minim de 0,48% pe veniturile companiilor, Gabriel Biriș afirmă că este „o abordare extrem de distructivă”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Sunt foarte multe companii în România și în special în zona de producție, care nu au marje așa de mari, pentru că nu le permite legislația privind prețurile de transfer și nu le permite nici piața. Iar în momentul în care vii cu un astfel de impozit, afectezi industrii care contribuie foarte mult atât cu impozite și taxe, cât și la export. România are reguli foarte bune în ceea ce privește combaterea transferurilor de profit în prețuri, companiile mari aplică legislația, își fac studii privind prețurile de transfer, nu acolo e problema.
Problemele sunt în alte părți și pare că așa cum a fost redactată această măsură cu ajustorul fiscal e aproape o declarație de impotență a administrației fiscale. Adică nu suntem în stare să controlăm și vrem să luăm 0,48% din venituri. Abordarea asta e extrem de distructivă nu numai pentru companii. Practic închide România pentru investiții noi. Niciun grup mare nu va investi în România, daca are un astfel de impozit pe venituri”, mai spune acesta.
În ceea ce privește veniturile din consultanță și management, Biriș afirmă că măsurile propuse de Guvern indică o triplă impozitare pentru acestea, ceea ce va crea o distorsiune uriașă în piață.
„Consultanța cu afiliații sau consultanța plătită către companii aflate în jurisdicții unde nu avem acorduri de schimb de informații. Asta ar însemna că, dacă o companie din România cumpără consultanță de la un afiliat din România, veniturile consultantului sunt supuse impozitului de 16% pe profit, iar la beneficiar nu numai că nu ai deductibilitate, dar îțî și impune cu 16% cheltuiala. Adică, ai practic o triplă impunere. O astfel de abordare nu face decât să creeze o distorsiune uriașă în piață”, precizează el.
Pentru veniturile cu sursa neidentificată, Gabriel Biriș spune că impozitul de 50% e prea mic, iar măsura este insuficientă pentru a atrage bani la buget.
„Ce am avut până acum începând din 2011 de când au fost introduse aceste metode indirecte de control al persoanelor fizice pentru averi nejustificate, în momentul în care s-a introdus cota de 16%, practic, mesajul dat de legiuitor a fost că hoțul neprins e negustor cinstit și hotul prins plătește ca la cinstit. Cum descurajezi neconformarea dacă atunci când te prind plătești același impozit pe care l-ai fi plăti dacă ai fi declarat voluntar? Din păcate, această măsură este insuficientă pentru a atrage bani la buget.
Eu am propus să creăm un sistem de referință, adică declarația inițială de patrimoniu pe care o depun contribuabilii selectați la control să fie depusă de toți contribuabilii care cântărim peste 1 milioane de euro, de acolo începe riscul fiscal.
Apoi dată o perioadă de conformare voluntară, în care persoanele care sunt în zona asta de risc fiscal să poată să-și facă socoteala să vadă dacă au uitat ceva și să declare să plătească impozit. Cât impozit? Exact ăla pe care îl datorează dacă îi prinde ANAF-ul când au declarat. Dar, după închiderea ferestrei acesteia de conformare voluntară, impozitul nu mai poate să fie 16% și propunerea mea a fost de 75%”, explică Gabriel Biriș.