România s-a dezvoltat absolut colosal de la căderea regimului comunist, spune, la Maratonul Back to School de la Profit News TV, Ion Bogdan Lefter, profesor universitar doctor la Facultatea de Litere a Universității din București. Inclusiv sistemul educațional a trecut prin foarte multe schimbări, însă, în continuare, duce o lipsă de finanțare.
„Dacă privim instituțional către sistemul de învățământ din România, multe s-au schimbat, chiar de mai multe ori. Auntem acum la a doua sau a treia generație de schimbări. Au fost schimbări de organizare a sistemului de învățământ, schimbări în programele școlare, schimbări de manuale etc.. S-au schimbat sistemele de normare, pentru profesori, sistemele de salarizare. Învățământul românesc s-a conectat și el în sistemul european. Am intrat deja de mulți ani în sistemul Bologna”, mai spune acesta.
El adaugă că sistemul de învățământ este și unul dintre cele mai ample, ramificate sisteme atât din România, cât și din orice altă țară, pentru că învățământul angrenează un număr foarte mare de oameni.
„E vorba despre generațiile tinere de la preșcolari și apoi mergând până la studenți și până la absolvenții de universități care-și continuă studiile aprofundându-le și apoi făcând doctorate. Vorbim despre populația aflată aproximativ între vârstele 3-30 de ani, uneori și mai mult plus părinții tuturor acestora, plus corpul profesoral si auxiliar din școli.
Deci, la o populație de aproximativ 20 de milioane cât avem în România vorbim de multe milioane de oameni implicate într-un fel sau altul în procesul de educație, fie direct fie cu interese de familie foarte importante. Chiar dacă ești doar părinte te simți foarte important în procesul de educație pentru că ai un copil la școală”, precizează Ion Bogdan Lefter.
Acesta afirmă și că la educația unui copil contribuie atât familia, cât și școala și societatea în care trăiește.
„Situația normală este acea a unor familii echilibrate, în care adulții au responsabilitate și viața cotidiană e bine organizată. Și atunci, există și grijă față de copii, grijă față de felul în care merge școala copiilor, supraveghere acasă, ajutor la lecții. Însă, nu toate familiile sunt armonioase evident.
Sunt părinți mai neglijenți care lasă totul pe școală în ceea ce privește educația copiilor, dar sunt și familii de-a dreptul tulburate unde există dizarmonii. De asemenea și societatea în ansamblu joacă un rol și uneori joacă rolul cel mai important în condițiile în care familia nu participă așa cum ar trebui la formarea copiilor. E foarte important ce se întâmplă și la școală”, mai spune acesta.
De asemenea, continuă el, contează și ceea ce se învață în cadrul unităților de învățământ.
„Multe sunt de ameliorat. Însă, ceea ce poate constitui factorul unificator și într-adevăr cuantificabil este bugetarea. Finanțarea sistemului de educație de stat este o mare problemă. E o sub-bugetare care se traduce vizibil la fața locului în faptul că școlile arată mai puțin bine decât ar putea arăta dacă ar fi investițiile mai mari în reabilitări și renovări. Deși și aici s-au făcut mari progrese”, precizează Ion Bogdan Lefter.