Un economist din Prahova, pasionat de apicultură, a lansat în 2020 un business în producția și procesarea mierii și vânzarea ei către clienți din industria HoReCa. Deși începutul a fost dificil, dată fiind începerea pandemiei COVID și reticența cumpărătorilor față de un produs nou, de calitate, dar puțin mai scump față de concurență, Vasile Ene a rezistat pe piață și acum se gândește să-și diversifice portofoliul cu alte produse de specialitate și, pe viitor, cu gemuri și alte dulcețuri.
Absolvent al Universității UPC din Ploiești, cu licență în Turism și Servicii, Vasile Ene lucrează ca economist în Poiana Brașov și a început apicultura în urmă cu 10 ani.
CITEȘTE ȘI Tehnologie cu ultrasunete în producția de textile, la Vâlcea: Cum îți „croiești” propriul drum pe piața internațională a confecțiilorÎn 2019, Vasile a accesat un program de fonduri europene, pentru procesarea minimă a mierii și ambalarea ei în recipiente specifice consumului HoReCa - minicaserole de 20 g și plicuri - și în recipiente specifice vânzării vrac, la bidoane de 7 kg, sub brandul Just Bee Sweet.
„Am avut așteptări destul de mari, până am intrat pe piață și am observat cât de rigidă poate fi în acceptarea unui nou produs, de calitate, puțin mai scump decât cele de pe piață asemănătoare. Am început să produc și să vând în 2020, exact în pandemia COVID, un moment nefavorabil din cauza faptului că piața s-a comprimat foarte mult - industria HORECA a fost cea care a suferit foarte mult, pentru că operatorii s-au confruntat cu scăderea vânzărilor și unii dintre ei au încercat să-și reducă nivelul costurilor și să renunțe la achiziția de articole care nu sunt indispensabile, așa cum este de fapt și mierea”, spune Vasile.
Cu toate acestea, au existat în continuare clienți pentru produsele Just Bee Sweet, astfel încât activitatea a putut continua.
Într-o perioadă foarte dificilă, când era pe punctul de a renunța să mai susțină afacerea, Vasile a contractat o finanțare BT Mic, cu care a cumpărat materie primă pentru produsele sale.
“Practic , această finanțare m-a ajutat să continuu afacerea, și să nu renunț, m-a făcut să rezist pe piață”, adaugă Vasile. El apreciază procedurile rapide, clare și eficiente de acces la fonduri, precum și seriozitatea și punctualitatea personalului băncii.
Antreprenorul are acum ca obiective diversificarea ofertei cu alte produse apicole (polen, propolis și miere monofloră), iar pe viitor cu gemuri sau dulcețuri ambalate în recipiente specifice consumului de mic dejun în hoteluri și restaurante.
Vasile Ene consideră că antreprenoriatul înseamnă o prezență continuă în activitatea respectivă, o implicare personală totală și capacitatea de a face acest lucru indiferent de moment și de starea personală fizică sau emoțională: “Implică, de asemenea, disponibilitatea de a face sacrificii, precum și capacitate de efort, de planificare și reziliență”.
Acest articol este parte din proiectul de susținere a afacerilor mici, powered by BT Mic. Pe lângă partea de finanțare, BT Mic este alături de antreprenorii săi prin programe de educație antreprenorială și de accelerare, precum și prin campanii de promovare a acestora.