Ucraina intenționează să majoreze, ca urmare a bombardamentelor masive la care este supusă infrastructura energetică autohtonă, tariful de transport al petrolului rusesc prin conducta Druzhba (Prietenia), care va alimenta rafinăriile din Ungaria, Cehia și Slovacia și după intrarea în vigoare a embargoului impus de UE importului de țiței rusesc pe 5 decembrie. Potrivit Bloomberg, operatorul ucrainean Ukrtransnafta JSC a transmis o scrisoare în acest sens operatorului din Rusia, Transneft PJSC. Acesta a confirmat, pentru agențiile Ria Novosti și Tass, informația și susține că oferta ucraineană se află „în studiu”.
De ce este important: Chiar dacă tarifele de transport percepute de ucraineni (de aproximativ 2 dolari pe baril) reprezintă doar o mică parte din prețul petrolului Ural, în prezent de 70 dolari pe baril, acestea vor micșora ecartul față de petrolul Brent, situat în prezent la 86,5 dolari. Foarte probabil, cel puțin în regiune, unde Bulgaria, Ungaria, Cehia și Slovacia vor continua să proceseze țiței rusesc, probabil că va exista o presiune pe preț.
Mai este important: Companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar produse petroliere rusești, până pe 5 februarie 2023. Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit Asociației Energia Inteligentă, în 2021, 85% din țițeiul importat de România a avut ca sursă terminalul CPC, suspendat inițial pentru o lună de tribunalul rus, decizie anulată ulterior de o instanță superioară. Blend-ul CPC este scutit de la sancțiunile impuse de UE importului de petrol rusesc deoarece conține în principal țiței de origine kazahă, chiar dacă este amestecat și cu petrol rusesc, care este însă de doar aproximativ 10% din total. Se tranzacționează în prezent la o primă considerabilă față de Ural. În perioada 1-27 septembrie, cantitatea de sortiment CPC încărcat în terminalul offshore de la Novorosisk a fost de doar un milion de barili pe zi, cel mai redus nivel înregistrat din septembrie 2016.
Potrivit scrisorii semnate de CEO-ul Ukrtransnafta, Volodimir Tsependa, atacurile rusești susținute asupra infrastructurii energetice a Ucrainei au condus la un deficit de energie electrică, la o creștere a costului acesteia, precum și la o lipsă de combustibil și de piese de schimb. De asemenea, susține operatorul ucrainean, costurile pentru asigurarea unor condiții de lucru sigure și pentru protecția instalațiilor au crescut.
CITEȘTE ȘI Undă verde: Electromontaj preia Hidroconstrucția și societățile controlate de către aceastaCompania ucraineană a precizat că va crește tarifele pentru transportul țițeiului către Ungaria și Slovacia cu 2,10 euro pe tonă, până la 13,60 euro pe tonă de la 1 ianuarie 2023. Respectivele tarife au fost majorate și în aprilie, creșterea totală anuală fiind de 51%.
Acesta nu este prima „neînțelegere” între cele 2 companii. Pe 4 august, Ukrtransneft a oprit pomparea petrolului rusesc prin ramura de sud a conductei Prietenia, care furnizează țiței Ungariei, Republicii Cehe și Slovaciei. Motivul invocat: neplata de către Transneft a serviciilor de transport din cauza sancțiunilor impuse de UE. Compania maghiară MOL și filiala sa de la Bratislava, Slovnaft, s-au oferit să achite aceste servicii, iar pe data de 10 august, tranzitul petrolului rusesc a fost reluat.