Fabricile care produc carton își reduc producția în întreaga lume și acesta este un semnal îngrijorător că schimburile comerciale mondiale încetinesc, transmite Bloomberg.
Companiile din America de Nord care produc materia primă din care sunt fabricate cutiile din carton ondulat au închis capacități de producție de aproape un milion de tone în trimestrul al treilea și un scenariu similar se prefigurează pentru trimestrul patru, susține analistul Ryan Fox de la Bloomberg Intelligence. De asemenea, prețurile la cartonul ondulat au scăzut și ele pentru prima dată după 2020, scrie Agerpres.
"Mai multe slăbiciuni care au apărut în cererea mondială de cutii sunt un semnal al situației dificile în care se află mai multe părți din economia mondială. Istoria recentă arată că o cantitate semnificativă de stimulente economice ar fi necesară pentru a conduce la o cerere semnificativă de cutii, și acum nu vedem să se întâmple acest lucru", susține și analistul Adam Josephson de la firma de investiții KeyBanc.
Investitorii urmăresc cu atenție orice potențial indiciu cu privire la situația viitoare, într-un context în care se înmulțesc îngrijorările că multe dintre principalele economii ale lumii vor intra în recesiune anul următor. Cutiile de carton sunt prezente în aproape orice moment al drumului unui produs de-a lungul lanțului de aprovizionare, ceea ce face din cererea de carton un indicator important cu privire la situația economiei. Iar semnalele nu sunt încurajatoare.
Cererea mondială pentru hârtie de ambalaj dă semne de încetinire pentru prima dată după 2020, când economiile au repornit după prima lovitură dată de pandemia de Covid-19. Prețurile în SUA au scăzut pentru prima dată în ultimii doi ani iar SUA, cel mai mare exportator, a raportat o diminuare cu 21% a volumelor trimise peste hotare în luna octombrie a acestui an comparativ cu luna octombrie a anului trecut.
O mare parte din declinul cererii de carton este atribuită efectului pe care inflația îl are asupra portofelului consumatorilor. Companiile care produc bunuri de larg consum se pregătesc pentru o reducere a cheltuielilor consumatorilor. De exemplu, Procter & Gamble Co. a majorat prețurile la o gamă largă de produse, de la scutece Pampers și până la detergentul Tide, de mai multe ori pentru a contracara creșterea cheltuielilor, ceea ce a alimentat prima scădere trimestrială a vânzărilor de după 2016. Retailerii americani au făcut reduceri de Black Friday, în speranța că vor scăpa de stocurile în exces, însă cumpărătorii au răspuns cu un trafic modest astfel că vânzările au scăzut în noiembrie. În plus, ascensiunea meteorică a sectorului de e-commerce, un utilizator important de cutii de carton, a început să se reducă.
Cererea modestă de carton afectează și cererea de celuloză, materia primă pentru hârtie. Suzano, cel mai mare exportator mondial, a anunțat recent o reducere de preț pentru celuloza de eucalipt în China, prima de la finele lui 2021. Cererea venită din Europa este în scădere și o așteptată revenire în China nu s-a materializat încă, a spus și Gabriel Fernandez Azzato, director la firma de consultanță TTOBMA.