Chiar dacă europenii conduc mai puțin, prețul pe care îl plătesc pentru benzină crește pe măsură ce rafinăriile de pe continent și-au redus producția, dar și-au majorat exporturile de combustibili, transmite Bloomberg.
La începutul acestei luni, diferența între prețul la care se tranzacționează benzina comparativ cu țițeiul brut a atins cel mai ridicat nivel de după 2017. Aceasta a dus prețurile de vânzare cu amănuntul la cel mai ridicat nivel din ultimii ani în mai multe state mari consumatoare de pe continent, inclusiv în Germania, Franța și Italia, scrie Agerpres.
Cel puțin un sfert dintre facilitățile care produc benzină la rafinăriile din nord-vestul Europei au fost scoase recent din funcțiune pentru lucrări de mentenanță sau întreruperi neprogramate. Aceasta a redus și mai mult producția de benzină într-o perioadă în care și așa rafinăriile procesau mai puțin țiței din cauza pandemiei. Dacă la aceasta se adaugă și exporturile solide, în special spre SUA, creșterea prețurilor sugerează că piața a contrabalansat cu mult pierderea cererii.
"Există exporturi mari de benzină din Europa spre alte regiuni importante", spune Mark Williams, analist la firma de consultanță Wood Mackenzie Ltd., adăugând că revenirea cererii în SUA influențează piața europeană.
Potrivit datelor furnizate de firma de analiză Kpler, exporturile europene de benzină spre SUA au crescut cu peste 60% în luna martie și au rămas la un nivel susținut în luna aprilie. De asemenea, livrările spre Vestul Africii sunt și ele consistente, ajungând la o medie de aproape 500.000 de barili pe zi în primul trimestru.
În paralel, producția de benzină în Europa este diminuată ca urmare a scoaterii din funcțiune a mai multor unități de cracare catalitică. De exemplu, rafinăria Miro din Germania, care în mod normal furnizează între un sfert și o treime din benzina consumată în Germania, a trecut printr-un proces major de revizie în primăvara acestui an. De asemenea, rafinăria Pembroke din Marea Britanie se numără printr facilitățile care au redus producția în ultimele săptămâni.
Întreruperile de producție și exporturile ridicate au susținut piața europeană a benzinei chiar dacă gradul de utilizare a șoselelor de pe continent este, în medie, cu 30% sub nivelul înregistrat înaintea pandemiei.
CITEȘTE ȘI VIDEO Profit TV - Să ajutăm business-ul. Alexandru Ciuncan, director UNSAR: Un mediu antreprenorial mai informat este mai rezistent în fața riscurilor. Un plan de asigurări poate face diferența între continuarea activității și declanșarea falimentuluiToți acești factori influențează prețul benzinei dar nu sunt de ajuns pentru a modifica marjele pentru alte tipuri de combustibili utilizați în transport. În condițiile în care traficul aerian în Europa este în continuare cu 60% sub nivelul la care era înaintea pandemiei, rafinăriile se reorientează dinspre producția de combustibil pentru avioane spre producția de motorină, ceea ce conduce la majorarea ofertei și la scăderea prețurilor.
"Pentru benzină, datele fundamentale nu arată bine. Acest lucru nu se va schimba până când cererea de combustibili pentru avioane nu se va îmbunătăți", crede Mark Williams.