Prețul la platină a depășit luni pragul de 1.300 de dolari uncia, pentru prima dată în ultimii șase ani, pe fondul pariurilor că revenirea cererii industriale și normele mai stricte de poluare vor crea un deficit de aprovizionare pentru acest metal utilizat de industria auto, transmite Bloomberg.
Normele mai stricte privind poluarea vor obliga producătorii de autovehicule să utilizeze mai multă platină în catalizatoare iar acesta este un factor care stimulează prețurile, subliniază Margaret Yang, analist la DailyFX. De la începutul anului și până în prezent cotațiile la platină au crescut cu 21%, scrie Agerpres.
"Platina a înregistrat performanțe mai bune comparativ cu aurul începând din luna noiembrie 2020, în condițiile în care preconizata revenire a vânzărilor mondiale de automobile a îmbunătățit prognozele privind evoluția cererii pentru metalul alb", a spus Yang.
Luni, la bursa de la Londra, cotațiile futures la platină au crescut cu 4,4% până la 1.314,40 dolari uncia. Pe piața spot, cotațiile la platină au crescut cu 4% până la 1.306,22 dolari uncia, cel mai ridicat nivel înregistrat după luna septembrie 2014.
După mai mulți ani de surplusuri, pandemia de Covid-19 a dus la închiderea minelor din Africa de Sud, ceea ce a provocat un deficit de 400.000 de uncii pe piața platinei în 2020, susține analistul Johnson Matthey. Deși piața ar putea reveni la o situație de surplus în acest an, întreruperile la o instalație importantă de rafinare din Africa de Sud ar putea îmbunătăți perspectivele pe termen scurt pentru acest metal.
Evoluția prețurilor va depinde, parțial, și de cererea pentru platină în scop de investiții. "Platina a atras atenția investitorilor financiari. Acum beneficiază de interes pe fondul cererii speculative", spune Kirill Chuyko, analist la BCS Global Markets.