Un număr de opt state membre UE, printre care se află și România, cer blocului comunitar să renunțe la noile reguli referitoare la gazele și noxele de eșapament ale autoturismelor, pe motiv că acestea sunt o distragere de la obiectivul interzicerii vehiculelor cu motoare pe combustie, un ultim semn al opoziției față de noile norme Euro 7, transmite Bloomberg.
Cele opt state, Franța, Italia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, România și Slovacia, susțin că se opun noilor reguli referitoare la gazele și noxele de eșapament incluse în așa-numitele norme Euro 7, deoarece acestea ar putea redirecționa investiții cruciale necesare pentru decarbonizarea sectorului auto, se arată într-un document consultat de Bloomberg. Aceleași state adaugă că regulile pentru vehiculele de mare tonaj sunt mult prea stricte și că data la care ar urma să intre în vigoare noile reguli ar trebui amânată, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Ne opunem unor noi reguli privind noxele din țeava de eșapament, inclusiv noi cerințe pentru testare și noi limite de emisii pentru autoturisme și utilitare, deoarece aceste noi reguli ar direcționa investițiile industriei dinspre atingerea unei tranzacții spre emisii nete zero", susțin țările semnatare.
Această inițiativă vine într-un moment în care există din ce în ce mai multe semnale că țările UE se apropie de o suprasaturare de reglementare în domeniul normelor de mediu, după mai multe legi concepute să pună blocul comunitar pe o traiectorie spre neutralitate climatică până în 2050. Normele Euro 7 își propun să înăsprească regulile cu privire la poluatori, alții decât CO2, precum oxizi de azot și monoxidul de carbon. De asemenea, normele Euro 7 sunt concepute să abordeze particulele poluant rezultate din frâne și anvelope.
Bloomberg subliniază că Germania nu a semnat acest document, în pofida faptului că ministrul Transporturilor, Volker Wissing, și-a exprimat unele rezerve.
Normele Euro 7 ar urma să intre în vigoare de la 1 iulie 2025. Cele opt țări susțin că este mult prea devreme și sunt de părere că este nevoie de o perioadă de tranziție de cel puțin tei ani de la momentul în care pachetul este adoptat. Atât Parlamentul European, cât și statele membre negociază în prezent pe baza propriilor lor poziții, înainte ca discuțiile dintre cele două părți să înceapă.
Mai mulți directori de companii producătoare de automobile, inclusiv directorul general de la Stellantis NV, Carlos Tavares, susțin că cele mai recente măsuri destinate reducerii emisiilor de CO2 ale autoturismelor pun o povară inutilă asupra industriei și vor încetini tranziția la electrificare a sectorului.
Președintele Franței, Emmanuel Macron, a apreciat și el că ar trebui luată o pauză în reglementarea europeană în domeniul climei.