Brexitul se apropie de faza finală, iar Uniunea Europeană se pregătește pentru cele mai complexe negocieri din istoria sa. La sfârșitul lunii ianuarie, UE și Marea Britanie vor începe discuțiile referitoare la relațiile lor viitoare, iar Germania, Polonia, Austria, România și Cehia au semnalat deja că industria auto este unul dintre cele mai importante sectoare economice, care trebuie protejat, potrivit unui articol Bloomberg citat de Automotive NewsEurope.
Este probabil ca negocierile să fie chiar mai ample și mai complicate decât neânțelegerile politice legate de decizia britanicilor de a ieși din UE, urmând ca totul să fie discutat, de la comerț la cooperarea în domeniul securității, scrie News.ro.
Acordul va necesita aprobarea celor 27 de state membre și toate au propriile lor interese naționale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Premierul britanic Boris Johnson a îngreunat deja negocierile, angajându-se că se va folosi de Brexit ca de o oportunitate pentru a elibera țara de reglementările UE prea constrângătoare.
Decizia sa de a ajunge la un acord cu UE în doar 11 luni este văzută în capitalele europene drept un semn că intenționează să încheie doar un acord limitat cu UE.
”Vom avea acum un concurent la ușa din față. Un concurent care va încerca să arate ce are la ușa noastră din față”, a afirmat recent cancelarul german Angela Merkel.
Majoritatea statelor membre insistă că au o agendă comună a negocierilor viitoare. Doresc să formeze o relație fără tarife și fără cote: să protejeze integritatea pieței unice și să apere standardele în reglementări care asigură un mediu concurențial echitabil.
Dar toate țările au propriile linii directoare, individuale.
Priorități
La prima vedere, UE pare să fie în avantaj în negocieri, având în vedere avantajele oferite de piața unică uriașă. Este și faptul că Marea Britanie trebuie să ajungă la un acord cu blocul comunitar în domenii care depășesc aria comerțului – cooperarea în sectorul securității și reglementările aviației, de exemplu.
”Toate acestea trebuie coordonate, pentru a putea să maximizăm capacitatea de negociere”, a declarat Sabine Weyand, directorul general pentru comerț al Comisiei.
Termenul scurt stabilit de Johnson ar putea pune în pericol strategia de tipul totul sau nimic a UE. Dacă nu va fi suficient timp pentru negocierea simultană a tuturor subiectelor, UE va fi obligată să aleagă domeniile prioritare, ceea ce va deranja în mod inevitabil unele țări.
”Timpul este foarte scurt. Vom da atenție specială acelor domenii care vor fi o problemă majoră dacă nu vor fi convenite”, a spus în această lună președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Este vorba despre probleme care fie nu sunt reglementate la nivel internațional fie nu permit adoptarea unor măsuri unilaterale de protecție, a precizat von der Leyen.
Chiar dacă termenul este scurt, fiecare stat membru va dori să își apere propriile interese industriale.
Automobile
Oficiali din Germania, Polonia, Austria, România și Cehia au semnalat că industria automobilelor și cea a componentelor auto sunt unele dintre cele mai importante sectoare, care trebuie protejate.
În 2018, Marea Britanie a importat aproape 1,5 milioane de automobile fabricate de constructori germani, francezi și italieni, în valoare cumulată estimată la 35 de miliarde de euro, potrivit datelor Bloomberg Intelligence.
Nissan și Toyota se află printre producătorii auto care fabrică mașini în Marea Britanie, alături de brandurile Mini și Rolls-Royce ale grupului BMW, Bentley, parte a grupului Volkswagen, Jaguar Land Rover, deținut de Tata, și divizia Vauxhall a grupului PSA.
Tarifele vamale ar afecta lanțurile de aprovizionare complicate ale industriei.
Agricultură
Sectorul agricol a fost semnalat ca deosebit de important de către Franța, Italia, Danemarca și Letonia.
Agricultura este atât de importantă pentru relația comercială dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană încât este de neimaginat să nu fie inclusă în acord. Întrebarea este cât de detaliat va putea fi acordul negociat în doar câteva luni.
În prezent, statele membre beneficiază de acces liber la piețele agricole din Marea Britanie și doresc ca acest lucru să continue, dar nu cu orice preț. Dacă Marea Britanie își va reduce standardele de siguranță a alimentelor pentru a dezvolta comerțul cu alte țări, în special cu Statele Unite, acordul dintre UE și Regatul Unit va fi complicat.
Piscicultură
Piscicultura este un domeniu de importanță majoră pentru Irlanda, Olanda, Franța și Spania.
Franța a solicitat deja acces în apele britanice după Brexit. Dar guvernul britanic s-a angajat să se retragă din Politica Piscicolă Comună a UE și să protejeze industria piscicolă prin redobândirea controlului asupra apelor teritoriale.
Gibraltar
Apartenența britanică a Gibraltarului este un subiect dureros pentru Spania de peste trei decenii. În timp ce guvernul de la Madrid este în prezent interimar, orice succesor va încerca să se folosească de statutul anormal al Gibraltarului în negoierile comerciale cu Marea Britanie.
Irlanda
Irlanda are sensibilități speciale legate de Brexit, fiind singurul stat membru al UE care are graniță terestră cu Marea Britanie, prin intermediul căreia săptămânal au loc relații comerciale de circa 1 miliard de euro.
Acordul de retragere permite un compromis duficil, care va evita reintroducerea unei granițe fizice, dar un acord comercial cuprinzător ar ajuta la renunțarea la compromisul respectiv.
Securitate
Într-un mediu geopolitic tot mai incert, marcat de atacuri cibernetice și terorism, ambele părți au indicat că intenționează să colaboreze îndeaproape. Marea Britanie este în avantaj în această privință, datorită puterii militare și a capacității mari în domeniul informațiilor.