Cantități mari de motorină ajung în Europa pe măsură ce mari tancuri petroliere, care în mod normal ar fi folosite pentru a transporta țiței, descarcă în Europa motorină provenită din Orientul Mijlociu, transmite Bloomberg.
Datele firmei de consultanță Vortexa arată că în luna august importurile de motorină ar putea urca la cel mai ridicat nivel de după luna ianuarie 2023. Sosirea unui singur tanc petrolier de tip VLCC a modificat deja cifrele de import, în timp ce un al doilea a ajuns în port, iar al treilea plutește în Marea Mediterană, arată Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Este neobișnuit ca tancurile petroliere mari de tip VLCC să transporte produse distilate. Cu toate acestea, în condițiile în care transportatorii maritimi încearcă să evite atacurile rebelilor houthi din Marea Roșie, câștigurile generate de vasele mici au crescut, în timp ce câștigurile provenite de la tancurile petroliere mari au rămas la un nivel redus, grație deciziei țărilor OPEC+ de a-și reduce producția de țiței. În contextul în care motorina trebuie transportată pe distanțe mai lungi în jurul Africii, pentru a evita atacurile rebelilor, s-a creat un stimulent pentru unii proprietarii de tancuri petroliere pentru a-și curăța vasele și a transporta carburant în loc de țiței.
Distanța pe care navele călătoresc, împreună cu cantitatea de marfă pe care o transportă, este un factor important care influențează cererea de nave.
"Transportul de motorină din Est în Vest s-a scumpit foarte mult, după atacurile din Marea Roșie. Pe fondul înrăutățirii condițiilor economice, unii traderi au devenit creativi și au început să își curețe tancurile petroliere pentru a profita de economiile de scară", spune Eugene Lindell, director la firma de consultanță FGE.
În ultimele săptămâni, traderii au închiriat cel puțin șase tancuri petroliere de tip VLCC, fiecare capabil să transporte două milioane de barili de produse rafinate, susține Yiling Lee, analist la firma de brokeraj maritim Braemar Plc din Singapore. Asta, pe lângă cele 27 de tancuri petroliere mai mici, din clasa Suezmax, care pot transporta fiecare un milion de barili de produse rafinate.
CITEȘTE ȘI Libanul a intrat în blackoutÎnsă, trecerea de la transportul de țiței la transportul de produse rafinate nu este o operațiune facilă și poate fi costisitoare. Țițeiul brut, în special cel din Orientul Mijlociu, este o substanță care se lipește de interiorul unui tanc petrolier. Asta riscă să contamineze combustibilii rafinați, precum motorina sau carburantul pentru avioane, dacă interiorul navei nu este spălat cu atenție.
Analiștii subliniază că majorarea importurilor de motorină în Europa are mai mult de a face cu mărimea și momentul în care au ajuns navele în port decât cu o modificare semnificativă a cererii de bază