Complotul de îndepărtare a lui Ghosn din Nissan și de rupere a relațiilor cu Renault, dezvăluit prin intermediul unor e-mailuri interne

Complotul de îndepărtare a lui Ghosn din Nissan și de rupere a relațiilor cu Renault, dezvăluit prin intermediul unor e-mailuri interne
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 16 iun 2020

Mai multe mesaje, parte dintr-o corespondență atribuită angajaților Nissan, subliniază jocurile pe care se pare că foștii șefi ai constructorilor japonezi de automobile le-au făcut pentru a-l îndepărta pe Carlos Ghosn de la putere și pentru a îndepărta pericolul unei fuziuni cu Renault.

O investigație referitoare la modul în care a început îndepărtarea lui Carlos Ghosn de la conducerea Nissan, care să conducă la arestarea acestuia, urmată de desprinderea de influența Renault, a fost publicată de Bloomberg, având în centru emailuri atribuite unor foști sau actuali angajați Nissan. Este vorba, în special, despre Hari Nada, senior vicepreședinte al Nissan, cel care a fost forțat inițial să plece, sub presiunea evenimentelor, dar care a fost reinstalat în funcție la sfârșitul anului trecut. Hari Nada are un acord de colaborare semnat cu procurorii japonezi și ar trebui să fie martor în procesul penal care va începe la un moment dat împotriva lui Carlos Ghosn.

Urmărește-ne și pe Google News

Acum, ancheta Bloomberg dezvăluie că acesta și alți angajați ai Nissan au complotat fără rezerve împotriva lui Carlos Ghosn pentru a-l împiedica să facă „ireversibilă” legătura dintre Renault și Nissan. Mesajele datează chiar cu un an înainte de arestarea lui Ghosn, când erau în toi negocierile de fuziune, pe care Ghosn le purta cu acționarii Nissan. Investigațiile subliniază că exista „un puternic grup în interior”, care a văzut în arestarea și acuzarea lui Ghosn o oportunitate pentru a reașeza relațiile cu acționarul principal Renault în condiții mult mai favorabile pentru japonezi.

Sursele citate de jurnaliști susțin că au descoperit o corespondență bogată care iluztrează „o campanie metodică de îndepărtarea a unui executiv puternic”. Hari Nada, aflat în mijlocul acestor mesaje, îi scria lui Hitoshi Kawaguchi, manageri în cadrul Nissan, că trebuie „să-i neutralizeze inițiativele înainte să fie prea târziu”.

Toate aceste informații apărute acum confirmă acuzațiile pe care fostul președinte al Nissan, Carlos Ghosn, le-a adus conducerii companiei în tot acest timp. El a susținut permanent că nu este vinovat de faptele de care este acuzat, ci că la mijloc ar fi o întreagă conpirație născută din dorința de a scăpa de el și de amenințarea unei fuziuni cu Renault.

Cu doar o zi înainte de arestarea lui Ghosn, chiar la arterizarea pe aeroportul din Tokyo, Hari Nada îi scria lui Hiroto Saikawa, CEO al Nissan la acel moment, că este momentul eliminării oricărui acord care guvernează Alianța Renault Nissan, recuperarea dreptului Nissan de a cumpăra acțiuni Renault și chiar preluarea ostilă a companiei franceze. Mai propunea aliminarea dreptului francezilor de a numi COO-ul Nissan sau a altor executivi de top. El spunea că îndepărtarea lui Carlos Ghosn va schimba fundamental cea mai mare alianță a industriei auto globale. Cea mai mare lovitură dată partenerilor de la Renault nu a fost, însă, eliminarea lui Ghosn, ci faptul că francezii nu au știut nimic despre investigațiile și acuzațiile pe care compania japoneză se pregătea să i le aducă șefului Alianței și al celor două companii.

Într-unul dintre mesaje, potrivit sursei, Nada îi spunea lui Saikawa că nu vede „niciun merit” al Renault într-o eventuală fuziune, care ar putea produce un cutremur major în companie, iar Saikawa ar putea deveni victimă a acestuia. Nada, care a fost pentru multă vreme unul din oamenii de încredere ai lui Ghosn, îl presa pe Saikawa chiar înainte de arestarea lui Ghosn să-i aducă acuzații cât mai grave și să orchestreze o campanie media pentru a-i știrbi reputația lui Ghson cât mai mult.

Hari Nada și Saikawa au complotat inclusiv pentru a-i aduce în Japonia pe Carlos Ghosn și pe Greg Kelly, managerul care a fost arestat alături de Ghosn, pentru o ședință organizată intempestiv. La aeroport se aflau procurorii, pregătiți să-i aresteze.

VW Group, scădere de peste 30% în luna mai. Cea mai mare surpriză: piața din China a înregistrat creștere și a depășit Europa CITEȘTE ȘI VW Group, scădere de peste 30% în luna mai. Cea mai mare surpriză: piața din China a înregistrat creștere și a depășit Europa

Între timp, fostul CEO Hiroto Saikawa a fost demis, fiind și el acuzat că a încasat fonduri necuvenite de la Nissan.

Nissan a fost salvată în 1999 de Renault, care a susținut financiar compania și l-a trimis pe Carlos Ghosn să o conducă. Francezii au cumpărat atunci 43% din Nissan, iar Ghosn a reușit să ducă la bun sfârșit cea mai celebră salvare de la faliment  a unei companii auto din perioada modernă.

Acuzațiile pe care Nissan i le aduce, împreună cu procurorii, lui Carlos Ghosn sunt de nedeclarare a unor compensații și de deturnare de fonduri ale companiei în interes personal.

Carlos Ghosn a fost eliberat pe cauțiune și menținut sub control judiciar în Tokyo, cu interdicția de a părăsi Japonia, dar în cele din urmă a fugit la bordul unui avion, ascuns într-o cutie de instrumente muzicale. Salvat de membri ai unităților de elită ai trupelor US Army, care acum activează în zona privată, el a ajuns în Beirut, unde așteaptă rezultatul negocierilor dintre Liban și Japonia, privind extrădarea sa.

viewscnt
Afla mai multe despre
nissan
carlos ghosn
renault
arestare ghosn
allianta renault nissan mitsubishi