Carlos Ghosn vrea să clarifice lucrurile în memoriile sale ce urmează să fi publicate săptămâna aceasta: nu mai este acționar la constructorul auto japonez Nissan Motor Co. și este nerăbdător să își vândă participația pe care o deține la grupul auto francez Renault SA, transmite Bloomberg.
Fostul CEO al alianței Renault-Nissan, un fugar urmărit de justiția japoneză, a devenit mai pesimist cu privire la perspectivele alianței în ultimele 11 luni care au trecut de la publicarea primei sale cărți în limba franceză. Într-un capitol ce acoperă pachetul său salarial, Ghosn susține că a dovedit loialitate și încredere în companiile pe care le-a condus prin faptul că a păstrat acțiunile pe care le deținea și după arestarea sa în luna noiembrie 2018, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Nu mai sunt acționar la Nissan, mulțumesc lui Dumnezeu", a spus Ghosn într-un interviu realizat la Beirut, orașul unde trăiește după ce a fugit din Japonia la finele lui 2019 pentru a evita un proces în care este acuzat de diverse nereguli financiare.
Alianța Renault-Nissan, înființată în 1999 când Carlos Ghosn a fost trimis de Renault să salveze Nissan, care la acea dată era în pragul falimentului, este "condamnată" din cauza luptelor interne pentru putere, susține fostul președinte director general.
Ghosn a precizat că mai are o participație la Renault via acțiunile pe care Guvernul francez le-a sechestrat în cadrul unei investigații în derulare privind rezidența fiscală.
"Nu fac acest lucru pentru că nu am încredere în echipa managerială. Este pentru că nu am altă alegere", precizează Ghosn.
CITEȘTE ȘI Un nou studiu IRES identifică factorii-cheie pentru trecerea consumatorilor români de la fumat la produse cu risc redusValoarea de piață combinată a celor două companii a scăzut cu aproape 30 de miliarde de dolari după arestarea lui Carlos Ghosn. Nissan a înregistrat doi ani consecutivi de pierderi și anul trecut a prezentat un plan de relansare care presupune închiderea unor linii de producție și sacrificarea cotei de piață pentru profitabilitate. La rândul său Renault a luat și el măsuri drastice după plecarea lui Ghosn, eliminând mii de locuri de muncă și reducând capacitatea de producție după ce anul trecut a înregistrat pierderi record.
Chiar dacă Carlos Ghosn rămâne la Beirut, după ce a fugit din Japonia, el continuă disputele în justiție cu autoritățile din Franța și Țările de Jos. Luna trecută, Ghosn a făcut apel la o decizie a unui tribunal olandez conform căruia trebuie să ramburseze cinci milioane de euro unei subsidiare locale a Nissan. "Personal, sunt optimist cu privire la acest recurs. Dacă nu este rea-credință din partea mea, cum pot să să rambursez banii care mi se datorează mie?", spune Ghosn.
În Franța, Ghosn este acuzat că a sifonat bani de la Renault pentru a-și cumpăra un iaht și a organiza o petrecere pentru soția sa la Palatul Versailles. De asemenea, autoritățile franceze investighează relațiile dintre Ghosn și un dealer auto din Oman precum și plățile făcute de o subsidiară olandeză a Renault și Nissan către o serie de consultanți.
Ghosn crede că sistemul juridic din Japonia nu poate da un verdict corect iar ancheta din Franța este influențată de procurorii niponi. Cu toate acestea, este optimist că își poate reabilita reputația. "Atâta timp cât nu ești achitat în Japonia va fi întotdeauna o îndoială asupra ta. Dar accept a doua cea mai bună variantă. Prima variantă este imposibilă. Cea de a doua variantă este să fi achitat de un alt tribunal din altă parte", a spus Ghosn.
Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999 și relansată în 2004 cu modelul Logan. Ulterior, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piața auto europeană.