Care recesiune? Industria mondială a superiahturilor traversează o perioadă de boom

Care recesiune? Industria mondială a superiahturilor traversează o perioadă de boom
scris 7 oct 2022

Miliardarii ruși poate că au dispărut din peisaj iar eforturile destinate contracarării unei inflații galopante ar putea da naștere la temeri privind o recesiune mondială, însă acest lucru nu este valabil în industria mondială a superiahturilor care traversează o perioadă de boom, transmite Bloomberg.

Vizitatorii Monaco Yacht Show, eveniment care s-a terminat în week-end-ul trecut, au putut admira un număr record de 117 de nave, o lume complet diferită de războiul din Ucraina și criza energetică din Europa, scrie Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
Gigantul portughez EDPR pregătește cel mai mare parc eolian al său din România CITEȘTE ȘI Gigantul portughez EDPR pregătește cel mai mare parc eolian al său din România

Directorii din industrie au vorbit de cererea nesfârșită care s-a intensificat în perioada pandemiei, când cei bogați au decis că deținerea propriului iaht este o modalitate ideală de a scăpa de carantine și infecție. Chiar și după ce pandemia s-a diminuat, cererea de superiahturi a rămas solidă. În primele nouă luni ale acestui an, veniturile realizate de firma Burgess, unul din cei mai mari brokeri de superiahturi, sunt cu 20% mai mari decât în perioada similară a anului trecut, ceea ce creează condițiile pentru un nou an record.

"Clienții noștri sunt toți foarte bogați și s-au simțit întotdeauna impenetrabili și puternici. Cred că una dintre consecințele pandemiei a fost aceea că i-a făcut să se simtă vulnerabili pentru prima dată în viața lor. Au început să se gândească la faptul că viața este fragilă, că nu sunt nemuritori și că dacă tot își permit să se răsfețe, de ce să nu o facă acum?", a spus directorul general de la Burgess, Jonathan Beckett.

Cererea uriașă a făcut din 2021 un an record pentru vânzările globale de superiahturi. Chiar dacă este puțin probabil ca situația să se repete în acest an, vânzările sunt totuși cu 68% peste media din ultimii 13 ani, potrivit Fraser Yachts brokerage. Anul trecut, 1.001 de superiahturi cu o lungime de cel puțin 24 de metri, inclusiv vase noi, au fost vândute pentru 9,4 miliarde de euro (9,2 miliarde de dolari), potrivit lui Kevin Bodington, fondator și director general la YachtBuyer.com. Potrivit acestuia, în acest an vânzările au ajuns la 567 de nave în valoare de 4,2 miliarde de euro.

"Piața a încetinit însă asta nu din cauza lipsei de cerere ci mai degrabă din cauza lipsei de oferte. Carnetele de comenzi ale șantierelor navale sunt aproape pline și nu pot să își extindă operațiunile peste noapte", spune Kevin Bodington.

Rezervele valutare mondiale înregistrează o scădere record în acest an CITEȘTE ȘI Rezervele valutare mondiale înregistrează o scădere record în acest an

Americanii sunt cei care stimulează cererea, și grație lor absența rușilor nu se resimte. Potrivit publicației Superyacht Times, la data de 31 august anul curent, proprietarii americani erau reponsabili pentru cea mai mare parte a flotei existente cât și a noilor superiahturi. Proprietarii americani controlau 23% din flota globală de superiahturi cu o lungime de peste 40 de metri, urmați de ruși cu aproape 9%. Alți cumpărători importanți vin din Grecia, Marea Britanie, Turcia și Italia.

Absența rușilor, tensiunile geopolitice și creșterea prețurilor la energie, chiar dacă au fost discutate la Monaco Yacht Show, nu par să afecteze creșterea vânzărilor și a închirierilor de superiahturi.

Directorul general de la Burgess, Jonathan Beckett, spune că firma sa a vândut 10 superiahturi cu o lungime de peste 70 de metri în acest an. "E ca și cum ai face surf pe un val și valul nu se mai oprește" a spus Beckett.

O mare parte a industriei de superiahturi o reprezintă închirierile. Chiar dacă o parte importantă a flotei mondiale de superiahturi cu o lungime de peste 24 de metri este acum disponibilă pentru închiriere, asta nu a fost suficient pentru a face față cererii în lunile iulie și august ale acestui an, după ce amatorii de vacanțe post-pandemie au revenit în forță.

"Adevărata problemă a fost să găsim iahturi pentru oamenii ăștia. Sincer, nu credem că cererea va scădea pentru că vedem cum discută despre asta cu prietenii lor", a spus Mark Duncan de la Fraser Yachts. Potrivit acestuia, 30% dintre clienții segmentului de yachting sunt noi veniți, iar mulți dintre ei vor să dețină propria lor ambarcațiune.

Separat, șantierele navale care construiesc superiahturi, majoritatea amplasate în Țările de Jos și Germania, spun că sunt mai aglomerate ca niciodată. Chiar și șantierele care construiesc nave pentru miliardarii ruși au venit în forță la Monaco.

Jan-Bart Verkuyl, directorul general de la Feadship, spune că deși industria nu mai poate face afaceri cu ruși, piața este atât de înfloritoare încât nu este îngrijorat. "Dacă te uiți la lista Forbes, ea nu a făcut decât să crească chiar dacă excluzi rușii. În principiu, dacă ne facem treaba bine vom avea o clientelă suficientă", spune Jan-Bart Verkuyl. 

viewscnt
Afla mai multe despre
iaht
recesiune