Guvernul va înființa până la finele anului Registrul electronic de evidență a zilierilor, ca singura modalitate de transmitere a datelor privind evidența zilierilor, potrivit unui proiect de ordonanță de Guvern, analizat de Profit.ro. În prezent, evidența zilnică a zilierilor se realizează în format fizic, pe hârtie, iar Executivul explică planul de a introduce un sistem electronic prin faptul că o raportare online, în timp real ar reduce munca la negru cu astfel de persoane.
"În prezent, evidența zilnică a zilierilor se realizează în format fizic/letric, impunându-se necesitatea utilizării unui sistem de evidență electronic, pentru a nu eluda cadrul legal existent și pentru a preveni eventualele abuzuri ale beneficiarilor de lucrări și asigurarea protecției zilierilor, precum și pentru scăderea birocrației si simplificarea procedurilor administrative de înregistrare a zilierilor", potrivit notei de fundamentare a proiectului citat.
Alte măsuri pregătite pentru zilieri au fost anunțate ieri de Profit.ro.
Potrivit infomațiilor Profit.ro, acest proiect de ordonanță ar urma să fie prezentat într-un interval scurt, în câteva săptămâni.
Până la 1 decembrie 2019, urmează să fie înființat Registrul electronic de evidență a zilierilor, ca singura modalitate de transmitere a datelor privind evidența zilierilor. Sistemul informatic aferent Registrului va trebui achiziționat de Inspecția Muncii, în cadrul dezvoltării sistemului informatic actual al instituției.
Metodologia de întocmire a Registrului și modul în care vor fi făcute raportările vor fi stabilite prin ordin al ministrului Muncii, în termen de 60 de zile de la înființarea Registrului.
Potrivit actualului proiect, beneficiarul va avea următoarele obligații:
a) să înființeze și să completeze Registrul electronic de evidență a zilierilor conform modelului stabilit prin ordinul ministrului muncii si justitiei sociale. Registrele electronice de evidență a zilierilor se păstrează la sediul beneficiarului și/sau la punctele de lucru, după caz;
b) să transmită Registrul electronic de evidență a zilierilor, inspectoratului teritorial de muncă, zilnic, înainte de începerea activității de către fiecare persoană care urmează să se afle într-un raport de muncă cu beneficiarul;
c) să prezinte Registrul electronic de evidență a zilierilor organelor de control abilitate;
d) să asigure informarea zilierului cu privire la activitatea pe care urmează să o presteze, precum și cu privire la drepturile și obligațiile sale;
e) să plătească zilierului remunerația cuvenită, prin orice mijloc de plată admis de lege, la sfârșitul fiecărei zile; plata remunerației se poate realiza cel mai târziu la sfârșitul săptămânii sau al perioadei de desfășurare a activității, respectiv lunar, în situația în care perioada de desfășurare a activității depășește 30 de zile, numai cu acordul exprimat în scris de către zilier și beneficiar; modalitatea de plată electronică și aspectele care privesc plata remunerației se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
De asemenea, angajatorul va avea are obligația să înregistreze, în Registrul electronic de evidență, în ordine cronologică, toți zilierii cu care exercită activități cu caracter ocazional.
În prezent, angajatorii țin o evidență zilnică a zilierilor în format fizic, pe hârtie, și transmit informări referitoare la această situație lunar, de exemplu în luna februarie pentru luna ianuarie.