Un nou departament al ANAF, cel pentru emiterea de soluții fiscale anticipate și acorduri de preț în avans, ar urma să fie preluat în aparatul propriu al Ministerului Finanțelor, după modelul transferului la Finanțe a activității de soluționare a contestațiilor. Ambele măsuri au fost cerute de mediul de afaceri. Preluarea de la ANAF a soluțiilor fiscale anticipate și acordurilor de preț în avans este în analiză acum la Ministerul Finanțelor, afirmă consultanți PwC și reprezentanți ai Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR), în contextul în care dacă aceste documente ar fi emise direct de către Finanțe, procesul ar fi unul mult mai rapid decât în prezent, când termenele, de trei și șase luni, sunt depășite chiar și de câteva ori.
"Pe partea de procedură fiscală există de anul acesta o deschidere mai largă a Ministerului Finanțelor pentru a discuta despre modalități de îmbunătățire și reechilibrare a relației dintre contribuabil și ANAF. Ministerul Finanțelor analizează (transferul, n.r.) cu atenție, aceasta fiind o măsură care ar putea duce la creșterea conformării voluntare", a declarat Ionuț Sas, lider al grupului de lucru pentru fiscalitate din cadrul CDR. Sas este și partener în cadrul firmei de consultanță PwC.
De ce este important: Utilizarea la scară mai largă a celor două tipuri de documente ar da companiilor o siguranță mult mai mare în ce privește implementarea planurilor de afaceri, dacă știu că pe o anumită situație au deja interpretarea ANAF și, în cazul unui control, dacă firma a respectat ceea ce a prezentat ANAF la emiterea soluției fiscale anticipate sau acordului de preț în avans, atunci nu se poate trezi cu o nouă interpretare a Fiscului, care să-i dea peste cap planurile.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prin acordul de preț în avans, ANAF își dă acordul dinainte asupra modului în care este stabilit prețul unei tranzacții cu o persoană afiliată, eliminându-se astfel riscul unei ajustări în urma căreia ar apărea obligații fiscale suplimentare. Soluția fiscală anticipată este un act prin care ANAF reglementează o situație fiscală viitoare a unui contribuabil pe baza documentelor/informațiilor furnizate de acesta.
Motivul pentru care Finanțele, la solicitarea mediului de afaceri, analizează și preluarea emiterii de soluții fiscale anticipate și acorduri de preț în avans este întârzierea foarte mare cu care ANAF reușește să furnizeze aceste acte companiilor care le solicită.
"Avem solicitări și de un an jumătate care sunt nerezolvate. Pentru viitor lucrurile nu arată bine deloc, iar contribuabilul este pus în imposibilitatea aplicării sau a aplicării fără a avea o astfel de soluție. În Polonia, de exemplu, este o acceptare tacită a soluțiilor fiscale anticipate. În măsură în care nu răspunzi în 90 de zile sau în 6 luni, cât este termenul, este acceptată soluția propusă de contribuabil. Probabil că asta ar motiva și reprezentanții ANAF să răspundă mai repede la aceste solicitări. Una dintre explicații pentru aceste întârzieri este legată și de numărul de oameni care se ocupă de aceste soluții anticipate. Al doilea motiv este acest du-te-vino între ANAF și Ministerul Finanțelor, pentru că specialiștii care fac legislație și interpretează legislația sunt în Ministerul Finanțelor. Am propus mutarea, la fel cum s-a întâmplat în zona de soluționare a contestațiilor", declarat Daniel Anghel, liderul departamentului de Taxe și Consultanță Juridică PwC România.
Principiul care susține un transfer al emiterii acestor acte de la ANAF la Ministerul Finanțelor este același ca la mutarea departamentului de soluționare a contestațiilor, afirmă Dan Dascălu, partener, D&B David și Baias.
"Aici ar trebui să fie aceeași idee ca la soluționarea contestațiilor. Atunci când cei care se ocupă de facerea legilor sunt chemați să interpreteze legea și să spună cum se va aplica la o situație de fapt viitoare, ar exista o posibilitate mult mai bună de interpretare a legii de către personalul din Ministerul Finanțelor și ar fi mult mai aproape de colegii lor din Finanțe. În același timp, nu ar exista presiunea ca, de multe ori, într-o soluție fiscală anticipată, cineva care face parte din ANAF să se gândească că poate ar fi mai bine să dea un răspuns negativ dacă ar presupune un tratament fiscal mai dezavantajos", a spus Dan Dascălu.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Teodorovici îi ia șefei ANAF din atribuțiiPotrivit avocatului, ritmul de emitere de către ANAF a celor două documente, foarte utile firmelor, a încetinit în ultimii ani destul de puternic.
"Sunt foarte utile. Merg la Fisc, prezint speța, spun că așa va arăta la mine situația, ANAF îmi spune că se interpretează într-un anume fel, facem un acord și, de la acel moment, când ANAF va veni la mine în control, se va uita dacă am făcut cum scrie în acord și dacă am prezentat corect situația de fapt, caz în care nu mai are treabă cu mine", explică Dan Dascălu utilitatea acestora.
Procesul din cadrul ANAF este îngreunat de nevoia de a comunica în permanentă cu Ministerul Finanțelor, dar și de complexitatea unora dintre aceste cazuri.
"Sunt anumite termene în care ANAF trebuie să răspundă, dar am observat că ANAF trimite către contribuabil cereri pentru clarificări, cu lucruri de formă sau nu de substanța cererilor, tocmai pentru că atunci când au loc astfel de schimburi de informații între ANAF și contribuabil, termenul se prelungește. Sunt cereri la care nu primim răspuns și mai pun niște întrebări dacă se apropie un termen", a spus Andreea Mitiriță, partener, lider al echipei de Servicii de Consultanță Fiscală pentru Sectorul Energetic, PwC România.
Pe lângă nevoia ANAF de a comunica frecvent cu Ministerul Finatelor pentru emiterea soluției fiscale anticipate și a acordului de preț în avans, alte probleme sunt timpul pe care cererile îl petrec la departamentul juridic al ANAF, dar și faptul că dacă aprobarea cererilor întârzie prea mult, este necesară refacerea unor documente, a declarat Ionuț Simion, country managing partner, PwC România.
"Există la ora actuală în ANAF o echipa care dorește să facă treaba dar apar cel puțin trei probleme. Prima este legătura cu Ministerul Finanțelor, pentru că ei trebuie să dea un temei legal problemelor ridicate. ANAF întreabă la Ministerul Finanțelor. Dacă ar fi la Ministerul Finanțelor nu ar mai putea spune că este o comunicare între două instituții. Ar trebui să se rezolve problema. După care există o altă piedică pe care am văzut-o. Această interacțiune în cadrul departamentului juridic al ANAF. Toate aceste soluții fiscale anticipate si acorduri de preț în avans trebuie să treacă prin departamentul lor juridic, lucru care durează foarte mult. Durează trei luni, șase luni, nouă luni până dau un răspuns. Nu în ultimul rând, există proiecte care sunt mai vechi și în cazul cărora, dacă nu-i dai o soluționare în termen, o soluție fiscală antcipata trebuie dată în cel mult 3 luni iar un acord de preț în avans în 6 luni, se așterne praful, faci comunicări, te întorci înapoi, este foarte dificil procesul. Intenție există, dorința este, dar din punct de vedere al rezultatului, nu este la fel de facil pe cât și-ar dori mediul de afaceri. Asta înțeleg eu că face Coaliția pentru Dezvoltarea României", a spus Ionuț Simion.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul șterge datoriile bugetare ale producătorilor de energie cu probleme financiarePreluarea soluționării contestațiilor de la ANAF la Ministerul Finanțelor
Potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pus în dezbatere săptămâna aceasta, Ministerul Finanțelor va prelua, începând cu 1 iunie 2019, de la ANAF, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC) și direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, activitatea de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrative fiscale emise de organul central fiscal, posturile și personalul aferent acesteia.
Profit.ro a prezentat săptămâna trecută acest proiect de ordonanța de urgență.