Consultanții, avocații sau alți reprezentanți ai firmelor care susțin la ANAF oral contestația depusă și-ar spori șansele de succes dacă ar sintetiza și ar puncta aspectele importante, astfel încât să se asigure de o înțelegere cât mai bună a subiectului de către interlocutorul de la ANAF, în loc să reia și să reproducă din nou cele scrise în contestație sau să intre în unele detalii tehnice care nu ajută la clarificarea situației, a declarat Alin Ghiurca, director general al Direcției Generale de Soluționare a Contestațiilor din cadrul ANAF, la Webinarul "Radiografia Contestațiilor Fiscale - EY în dialog cu ANAF", găzduit de Profit.ro.
Ghiurca a fost întrebat care sunt recomandările sale pentru contestatari, astfel încât susținerile orale ale contestației să fie cât mai relevante pentru echipa de soluționare și, implicit, să îl ajute pe contribuabil să obțină un rezultat mai bun.
"Am constatat în marea majoritate a cazurilor că reprezentanții contestatarilor, consultanții, avocați sau cine îi reprezintă, tind să reia și să reproducă cele scrise în contestație. Poate că dacă ar exista o structurare, o sintetizare, un accent pe punctele cheie din contestație, ar fi un lucru benefic pentru toată lumea. În general, la susținerea orală a contestației participă din partea ANAF șeful de serviciu care are în soluționare contestația sau persoana care lucrează contestația. Atunci, bineînțeles că puncând anumite elemente cheie din cadrul contestației este un lucru benefic pentru cel care soluționează", a explicat Ghiurca.
Pintre lucrurile de evitat la expunerea orală, ar fi accentul pe aspectele tehnice care nu aduc clarificări importante. Coontestatarul ar trebui să se asigure că reprezentantul Fiscului a înțeles situația de fapt așa pe care vrea să o expună.
"Am întâlnit și situații, iar aici ar fi de evitat pe viitor, în care sunt contestatari care vin și explică, ne pun filmulețe, ne aduc mostre de produse, intră prea multe în niște chestii tehnice, care câteodată, dar de foarte puține ori, sunt benefice. Mult mai benefică ar fi o explicare mai clară și mai punctuală a situației de fapt. De multe ori nu se înțelege situația de fapt. Și dacă nu înțelegi situația de fapt, nici nu poți să o aplici pe legea fiscală ori să o interpretezi într-un sens sau altul. O sintetizare și o punctare ar fi un lucru bun din partea contestatarului", a spus acesta.
Susținerea orală a contestației poate fi solicitată de către contribuabil în cadrul procedurii de contestare a unui act fiscal, caz în care direcția de soluționare convoacă la sediul său contestatorul și reprezentantul organului fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat. În contextul pandemiei, de anul trecut contestația orală poate fi susținută în regim de videoconferință.