WEBINAR "EY ÎN DIALOG CU ANAF" Contestațiile depuse de companii la Fisc primesc tot mai multe decizii favorabile: au urcat la 21% în prima jumătate a anului, de la 15% în 2020 și doar 9% în 2016

WEBINAR "EY ÎN DIALOG CU ANAF" Contestațiile depuse de companii la Fisc primesc tot mai multe decizii favorabile: au urcat la 21% în prima jumătate a anului, de la 15% în 2020 și doar 9% în 2016
scris 7 oct 2021

Contestarea deciziilor prin care ANAF stabilește sume suplimentare de plată este un mecanism eficient, în 2020 un procentaj de aproximativ 15% dintre aceste acte fiind desființate de către direcțiile de soluționare a contestațiilor din cadrul Fiscului, a declarat Emanuel Băncilă, Partener, Coordonatorul practicii de litigii și controverse fiscale, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, la Webinarul "Radiografia Contestațiilor Fiscale - EY în dialog cu ANAF", găzduit de Profit.ro. În prima jumătate a acestui an, deciziile favorabile contribuabililor au ajuns la 21%, aproximativ dublu față de anii din perioada 2016-2019. La acestea se adaugă și cazurile câștigate ulterior în instanță. Companiile se pregătesc mai bine în relația cu ANAF, mai ales în privința inspecțiilor fiscale, o parte importantă a contestațiilor, afirmă Băncilă, în timp ce, potrivit șefului direcției de soluționare a contestațiilor din ANAF, Alin Ghiurca, la nivelul instituției se încearcă diminuarea numărului contestațiilor prin pregătirea profesională a inspectorilor, dar și prin informarea contribuabililor pentru a avea comportamene fiscale cât mai corecte.

Anul trecut, circa 15% din totalul sumelor contestate la ANAF de contribuabili au avut soluții favorabile. În prima jumătate a acestui an, reiese din datele ANAF, procentajul a urcat chiar la 21%, cel mai ridicat cel puțin din 2016 încoace. Creșterea deciziilor favorabile companiilor este semnificativă de la 15% anul trecut la 21% în prima parte a acestui an, însă comparativ cu perioada 2016-2019 reprezintă chiar o dublare.

Urmărește-ne și pe Google News

"Avem un procent de 3,8% de contestații admise. Foarte mulți contribuabili ne întreabă dacă se emit contestații în această fază administrativă. Da, 3,8% din sumele contestate sunt admise. La aceastea se adaugă 11,5% conestații admise prin desființarea deciziei de impunere sau deciziei de ajustare și dispunerea refacerii inspecției fiscale. Parte din sumele din decizia desființată poate se regăsesc în decizia finală, poate nu se regăsesc. Per total, putem spune că în 2020 15% din actele de impunere au fost desființate de către direcțiile de soluționare a contestațiilor", a declarat Emanuel Băncilă într-o prezentare privind contestațiile fiscale.

WEBINAR

Datele ANAF pentru prima jumătate a acestui an arată un procentaj de 2% admiteri în privința sumelor contestate, precum și 19,06% decizii de desființare cu reverificare a actelor de impunere, potrivit datelor prezentate de către Alin Ghiurca, director general al Direcției Generale de Soluționare a Contestațiilor din cadrul ANAF.

"În prima jumătate a acestui an observăm o oarecare creștere a soluțiilor de desființare a actelor atacate. Vedem un procent de aproape 20% față de ce a fost în anii anteriori, în jur de 10%. Sumele respinse s-au menținute undeva la 60%, în 2015-2016 au fost mai puține în principal datorită altor soluții, în special suspendărilor pe motiv de existență a unor cauze penale. Alte soluții reprezintă respingeri de contestații ca fiiind nemotivate, atunci când contestatarii doar formulează contestația, dar nu motivează cele contestate pe fondul cauzei, doar o formulează și atât, iar noi o respingem ca fiind nemotivată. Tot în alte soluții sunt și cazurile în care contestatarii renunță la contestațiile formulate, din varii motive. Pot fi și suspendări ale soluționării contestației. În anii 2016-2020, acestea proveneau din fomularea unor sesizări penale asupra faptelor susprinse de către inspectorii fiscali sau din existența unor alte judecăți", a spus Ghiurca.

WEBINAR

Potirivt șefului direcției de contestații din ANAF, procentajul deciziilor care rămân în picioare în instanță, de 71% anul trecut și de 72% în prima jumătate a acestui an, deși în scădere față de anii anteriori, reprezintă un rezultat bun raportat la situația altor agenții fiscale din UE și din țările membre OCDE.

"Am avut multe discuții cu alte agenții fiscale, atât din cadrul UE, cât și din state membre ale OCDE, iar acest procent este unul destul de bun. Statele membre OCDE consideră o performanță a agențiilor fiscale un procent mai mare de 60%. La noi, în această perioadă, a depășit chiar 70%", a spus acesta.

Oficialul ANAF a admis că durata pentru soluționarea contestațiilor este ridicată, dar variază de la an la an în funcție de numărul și valoarea actelor contestate, capacitatea direcției de soluționare a contestațiilor fiind limitată.

"Durata de soluționare a unei contestații este destul de mare. Noi avem o capacitate administrativă relativ limitată. Ați văzut în 2018-2019, când am avut număr mai mare de dosare și sumă mai mare, automat numărul de zile pentru soluționarea contestației este mai mare. Scăzând numărul de dosare și suma contestată, automat s-a diminuat și numărul de zile. Aceasta are legătură cu capacitatea administrativă de care dispunem", a explicat acesta.

La nivelul ANAF reducerea numărului de acte care ajung să fie contestate este un obiectiv, scop în care ANAF încearcă să își țină inspectorii cât mai bine pregătiți, astfel încât să nu repete practici care duc la anularea unor decizii de impunere la contestare și în instanță. De asemenea, contribuabilii trebuie informați pentru a avea un comportament fiscal prin care să fie evitate complet situațiile care conduc la impuneri de sume suplimentare și ulterior la contestații.

"Avem un deziderat, să reducem numărul contestațiilor fiscale. Se poate face prin două modalități. Prima, acționând intern, asupra organelor care emit deciziile de impunere, să conștientizeze situațiile în care, atât noi, la soluționarea contestațiilor, cât și ulterior instanțele de judecată, pronunță soluții în favoarea contribuabililor și respectivele situații să nu le mai reconstate încă o dată. dacă există deja o practică la nivelul nostru și la nivelul instanțelor de judecată în anumite situații, cei care emit aceste acte administrative fiscale să conștientizeze acest lucru și să nu mai constate acele situații de fapt care conduc la soluții nefavorabile. A doua este conștientizarea la nivelul contribuabililor, care se pot transforma în contestatari, asupra modului de soluționare a contestației atât la nivelul nostru, cât și ulterior în instanță. Să știe că dacă au o anumită abordare fiscală, aceasta va rămâne definitivă inclusiv în fața instanțelor", a declarat Ghirca.

WEBINAR

Mutarea soluționării contestațiilor  amânată

Un subiect important privind activitatea de soluționare a contestațiilor, anume mutarea la Ministerul Finanțelor a direcției respective a ANAF, a fost ridicat de către Stela Andrei, Partener Asociat, Departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale din cadrul EY.

"De-a lungul timpului, mediul de afaceri a susținut că direcția care soluționează contestațiile nu poate fi plasată în cadrul aceleiași instituții care administrează și inspecția fiscală și a cerut insistent să fie mutată. Implementarea acestei măsuri s-a lăsat așteptată, find amânată cred că de două ori până acum. Inițial a fost planificată pentru 1 iulie, după aceea pentru 1 octombrie, iar acum pentru martie 2022", a spus partenerul EY.

La finalul lunii septembrie, Guvernul a aprobat un proiect de ordonanță de urgență prin care a prorogat, de la 1 octombrie 2021 la 31 martie 2022, termenul până la care Ministerul Finanțelor ar trebui să preia de la ANAF activitatea de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrativ-fiscale emise de Fisc. Proiectul de OUG a fost inițiat de Ministerul Finanțelor, în subordinea căruia se află și ANAF. Finanțele au argumentat că trebuie să evite disfuncționalitățile pe care le-ar fi produs termenul de 1 octombrie, deoarece Guvernul nu a aprobat modificările legislative necesare mutării soluționării contestațiilor de la o instituție la alta.

"Nu pot să fac nicio speculație, dar pot să spun că discuția privind mutarea este mai veche, nu din 2020. Au mai fost discuții interne, nu știu daă au apărut și în afara instituției noastre. De 4-5 ani s-a discutat oportunitatea mutării acestei activități, s-au făcut analize, au avut loc discuții. Ca orice schimbare, ea trebuie bine pregătită, iar ideea principală este să fie pozitivă pentru contribuabili, nu să-i întârzie. O așteptare a lor ar fi, după mutarea acestei activități în cadrul ministerului ar fi să scadă numărul de zile", a răspuns oficialul ANAF.

Potrivit acestuia, structurile regionale de soluționare a contestațiilor vor fi mai bine integrate în noua structură de la minister, ceea ce va duce la o aplicare unitară a legislației.

"Trebuie să recunosc că acum mai există unele mici diferențe între modul de soluționare a unei spețe la nivelul unei regiuni față de nivelul altei regiuni sau față de structura centrală. Noi suntem pregătiți. Rămâne să vedem dacă va fi această mutare la 31 martie", a spus Ghiurca.

Cadrul legal prevede ca structura să fie preluată ca atare, a afirmat șeful direcției de contestații, adăugând că speră și la o suplimentare a personalului.

"Eu personal sper ca prin această mutare să se întărească și capacitatea administrativă. Asta înseamnă să ai mai mulți oameni și să fie mai bine pregătiți", a spus directorul din cadrul ANAF.

Controverse și litigii fiscale - Studiu 2021 al EY

Practicile companiilor din România din ultimii ani de a se pregăti mai bine în relația cu Fiscul sunt parte a unui trend care se poate observa la nivel global, potrivit unui studiu al EY.

Astfel, 53% dintre companiile consultate spun că își organizează din timp documentele justificative pentru tranzacțiile efectuate, iar 28% dintre chiar fac simulări de inspecții fiscale.

Un procentaj ridicat, de 19%, consideră că principalul obstacol în soluționarea eficientă a disputelor fiscale este reprezentat de atitudinea agresivă a autorităților fiscale, în timp ce 40% estimează o creștere a numărului de investigații penale în domeniul fiscal.

WEBINAR

Controversele în domeniul prețurilor de transfer - urmează controale mai riguroase pe prețuri de transfer și în România

Presiunea fiscală mai mare pe companii duce la nivel global la un interes sporit al autorităților fiscale pe domeniul prețurilor de transfer, afirmă Adrian Rus, Partener, Liderul Departamentului de Prețuri de Transfer, EY România.

Dosarul prețurilor de transfer este documentația întocmită de firmă pentru a justifica prețurile din tranzacțiile cu părțile afiliate, pentru a demonstra că au fost realizate respectând "prețul pieței".

"O convergență internațională în domeniul fiscalității pune o presiune specială pe domeniul prețurilor de transfer, ducând la controverse fiscale în această materie. Studiul relevă că prețurile de transfer au fost iarăși nominalizate ca reprezentând cel mai mare risc fiscal pentru grupurile de companii multinaționale. Mai îngrijorător decât creșterea numărului de inspecții fiscale sunt schimbările în modalitățile de abordare a inspecțiilor și nivelul de informații pe care autoritățile solicită a le fi prezentate de către companii. Experiența practică arată că autoritățile fiscale adoptă tot mai mult o atitudine de genul <<a arăta>>, nu doar <<a spune>>, pe controalele pe prețuri de transfer, solicitând nu doar mai multe informații din jurul tranzacțiilor derulate cu persoane afiliate, dar aceste informații sunt solicitate la un nivel de detaliu mult mai mare, iar aceste informații nu se regăsesc în mod uzual într-o documentație de prețuri de transfer", a spus Rus.

Urmează controale mai detaliate ca documentație și mai riguroase în ce privește domeniul prețurilor de transfer, avertizează specialistul EY.

"Se așteaptă la nivel internațional, inclusiv în România, o perioadă cu controale fiscale mai riguroase. În timp ce peste 70% dintre respondenții studiului se așteaptă la creșterea numărului de inspecții pe prețuri de transfer, 53% așteaptă o analiză mult mai detaliată a documentației pentru prețuri de transfer. 48% anticipează controale mai riguroase în general, investigând aspecte multilaterale sau întreg lanțul de valoare, asta mai ales în contextul transparenței și cooperării între autoritățile fiscale în cadrul inspecțiilor pe prețuri de transfer", a atras atenția partenerul EY.

WEBINAR

 

viewscnt
Afla mai multe despre
ey
contestatii
solutionarea contestatiilor